Gå til innhold

Nettopp blitt alenemor. Noen som har råd og trøst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, er litt rart å kjenne på følelsen, har ikke gått opp helt for meg enda tror jeg. Vært sammen i en del år og.

Jeg blir boende i leiligheten, han finner noe annet.

Hvor tøft er det å ha aleneomsorgen for et barn? (8mnd) Er helt uttafor nå, kjennes så skummelt.

Hvordan gjør jeg det økonomisk? Hva har jeg rett på? For tiden er jeg under arbeidsavklaringspenger (nav) har utbetalt minste beløpet der, siden jeg var student før jeg ble sykmeldt. Målet er å komme tilbake i utdanning igjen til høsten. Er det noe mer jeg kan søke om?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke overgangs stønad, bostøtte, dobbel barnetrygd og ikke glem bidrag fra farn:) Du klarer det kjempefint, klart det er litt tøft til tider, men det er det vell uannsett hvilken situasjon man er i:) Lykke til:)

Skrevet

Gir deg klem...

Nettopp blitt alenemor selv og det føles som et nederlag!

Du har rett til overgangsstønad fra NAV, samt en ekstra barnetrygd, og du kan søke om støtte til 64 prosent av bhg utgiftene når den tid kommer.

Har du liten inntekt kan du også søke om bostøtte. Det kan du også snakke med NAV om.

Ring og bestill en time hos NAV (ikke bare møt opp) og få avklart hva du har rett på i forhold til inntekt osv.

Hvis dere er gift vil du ikke få noe før mekling er gjort og separasjonspapirer returnert. Men om dere er samboere tror jeg det er kun at han må endre adresse i folkereg og dere må ha vært til mekling.

Lykke til, og føler med deg..

Klem fra ei i samme situasjon som deg, for ca en mnd siden...

Skrevet

Du kommer til å klare deg fint=)

Lykke til, stå på kravene og vær tilstede for ditt barn, men glem ikke deg selv i det hele!!

hilsen ei som ble alene under fødsel til nr 2. Da hadde jeg en gutt på 2 i tillegg. Jeg har klart meg fint, og det kommer du også til å gjøre.

Skrevet

MÅ til mekling når noen går fra hverandre??? Er ikke det kun dersom de ikke blir enige om hvordan det skal ordnest...

Skrevet

Tusen takk, for svar :)

Vi har ikke vært gift, men samboere.

Huff, har så lyst til å ringe han å spørre om han kan komme tilbake. Men vet det ikke er noe lurt. Forholdet har ikke vært bra på lenge, så det er nok dette som er det beste utfallet for begge to. Selv om det føles helt jævlig :'(

HI

Skrevet

Ja man MÅ til mekling om man har barn sammen.

Skrevet

Vi har da aldri vært til det vi, hvem sier det og hvorfor?

Gjest eelis+kian
Skrevet

Dette klarer du helt fint! :-)

Jeg er selv alene med en gutt på 5 mnd (vært alene siden dag 1), og jeg syns ikke det er så slitsomt som alle skal ha det til. Klart det kommer tøffere dager, men aldri så ille at man ikke kommer seg gjennom det.

Ta deg en tur på NAV og snakk med noen om det økonomiske. Jeg lover deg at det også kommer til å ordne seg. Lykke til! :-)

Skrevet

Trøst: Du vil få nok penger til å bo og leve ok. Saksbehandler på NAV sørger for dét.

Trøst nr 2: Tenk om du hadde blitt skilt fra barnet også!!

Trøst nr 3: Enten kommer barent til å være en del hos far fra 1års alder (ikke så VELDIG lenge til), eller så kommer du til å få avlastning minst en helg i mnd om du ønsker det.

Skrevet

Man må til mekling på familievernkontoret for å få meklingsattest...denne attesten trenger man når man skal søke om diverse fraNAV

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...