Gå til innhold

Kan psykisk utviklingshemmede få barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så akk. på Tangerudbakken, og der er det jo stadig snakk om kjærlighetsforhold:) Jeg vet at de med downs ikke kan få, med hva med de andre...?

De kan jo ikke ta vare på seg selv, og kan jo da heller ikke ta vare på et barn, så...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ER vel ofte sterile, men ellers blir de vel satt på prevensjon. Ingen barn bør vokse opp med sånne foreldre, men det skjer nok. Blir nok adoptert bort.

Skrevet

Hm..? Kan ikke de med Downs få barn? :/ Visste jeg ikke..

Har egentlig aldri tenkt over dette :S

Skrevet

Jo, de med downs kan få barn.

Skrevet

Er vel ikke akkurat noe jeg går og tenker på heller:) Men i disse babytider så tenker man jo på ett og annet...

Skrevet

Jeg har lært (fra skolebøker) at de med downs er sterile! Så det stemmer ikke? Rart!

Skrevet

Hvorfor har du fått det for deg at Down betyr automatisk sterilitet?

Skrevet

Kjenner ei dame med downs og hun går på P-Piller ;)

Skrevet

De med downs kan vel få barm tror jeg så et program på tv for en god stund tilbake(er sikker 4-6 år, kanskje mer) om hvor den ene i allefall hadde downs, men var ganske høytfungerende. og de fikk barn.

Har ikke hørt noe om at de ofte er sterile heller.

Men om 2 lavtfungerende psykisk utviklingshemmede bør få barn er jo et etisk spørsmål. Skal ikke de ha de samme mulighetene som alle andre?

Skrevet

Har fått det for meg siden jeg har lært det på skolen!

Skrevet

Ok, men da er det vel andre som passer på at hun husker disse pillene, eller?

Skrevet

Sjelden noe galt med deres reproduksjonsorganer :)

Det er som med oss andre, de aller fleste kan lett få barn. I gamle dager ble de tvangssterilisert. Det skjer ikke mer.

Mange har abortert - til og med svært sent i svangerskapet. Mange har fått baby, og barnet har blitt satt bort.

Skrevet

Hvorvidt et menneske med nedsatt mental funksjonsevne har lov til å oppfostre et barn, kommer ann på evner hos dette enkelte individet. Olav Grimdalen Jr kunne sikkert ha vært en flott pappa med lit hjelp og tilrettelegging, og han kunne lært barnet sitt mange verdier som andre barn går glipp av.

Et barn har det ikke vondt fordi ens mor eler far er anderledes, så lenge alle barnets behov blir dekket. Mange trenger nok en del hjelp og støtte, mendet betyr ikke at de ikke kan gi barna sine herlige liv.

Igjen, dette kommer ann på individets evner. Mange mennesker med psykiske lidelser har barn, og de klarer å gi barna sine en god oppvekst med hjelp og støtte utenifra, så hvorfor kan ikke Olav Grimdalen Jr klare det? Jeg har da virkelig sett "friske" foreldre som gjør en elendig jobb. Det er individets evner det kommer ann på, intet annet.

Skrevet

Huff, får håpe for dems egen del at de ikke blir gravide! Ikke hyggelig å oppleve det er, psykisk utviklingshemmet eller ikke!

Skrevet

Selvfølgelig er det det, men evener de virkelig til å ta vare på et barn? Psykiske lidelser er vel ikke det samme som psykisk utviklingshemming?

Jeg har all mulig respekt for disse fantastisk rause menneskene! Men kan de virkelig ta vare på et barn? Jeg ser ikke det for meg, dessverre! Men så har ikke jeg heller inngående kjennskap til mennesker med psykisk utviklingshemming...

Skrevet

Jeg kjenner ei som har psykisk utviklingshemmede foreldre. Hun fikk fosterforeldre fra skolealder cirka (regner med at de fikk mye hjelp før den tid og da!). Selv er hun blitt en over gjsnttet intelligent jente, og utrolig pen, hyggelig og alt - absolutt ingenting galt med henne på noen måter. Hun er glad i foreldrene sine. Hun sier at den dagen hun skal gifte seg, vil hun at hennes biologiske pappa skal følge henne til alters. :-)

Skrevet

For en flott historie:) Jeg skjønner godt når hun vil at hennes biologiske pappa skal følge henne til alteret! For noen fantastiske mennesker!! Vi "normale" har virkelig noe å lære der...

HI

Skrevet

Jobber med p.u og de fleste har spiral eller tar p-sprøyte. Noen har valgt og sterilisere seg,men kun de fullt oppegående som kan ta det valget selv.

Personer med downs er ikke sterile,men har hørt før at folk har trod det.

Skrevet

Som mange andre sier her så kan psykisk utviklingshemmede få barn.

Mange fireldre velger faktisk å gi guttene sine noen tabl (husker selvsagt ikke hvilke nå i farten) som utsetter puberteten, dette fører til at penis ikke vokser og de får ikke tenning. Trist, men forståelig hvis barnet allerede er utagerende.

Jenter pleier å gå på p sprøyte eller piller.

Jeg arbeider selv om mennesker med psykisk utviklingshemming og mange av dem er VELDIG seksuelt aktive.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...