ida87_thea_andrine Skrevet 14. mars 2010 #1 Skrevet 14. mars 2010 Legen sa at den var litt for bra.... hvordan ville dere tolket dette??
ღMadame_mim ღ Skrevet 14. mars 2010 #2 Skrevet 14. mars 2010 jeg har genetisk høy blodprosent. For meg så er det dette som er normalt så da gjør det ingenting. Eneste jeg fikk beskjed om var å prøve å ikke spise så mye jernholdig mat og jerntabletter var det siste jeg måtte finne på å ta fordi da kom jeg til å bli syk!! Jeg vet ikke hvordan det er dersom du til vanlig har normalt hb, men nå plutselig har blitt forhøyet....
Gjest Skrevet 14. mars 2010 #3 Skrevet 14. mars 2010 Min har vært på 12-13 hele tiden og jeg tar ikke jerntabletter.Ser på det som bare bra jeg:-))
ida87_thea_andrine Skrevet 14. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 14. mars 2010 Jeg så på mine papirer nå og jeg hadde 13,2 så det er visst under "faresonen" som er på 13,5.... Jeg bruker ikke å ha høy hb, men jeg er på mye kontroller fordi jeg har epilepsi og da sjekker de det neste gang sikkert.... jeg googlet det og da stod det at det ikke var bra å ha for høy pga det ble ikke god nok blodgjennomstrømning til morkaka..... Jeg fikk også beskjed å ikke ta jern tab..... og det har jeg aldri gjort heller... Lurer på om de setter megigang hvis det blir for høyt jeg??? Jeg er 32+5 nå.... hmmm... mye spm jeg vettu=)
magnhild81 *fødeklar* Skrevet 14. mars 2010 #5 Skrevet 14. mars 2010 Sjokkerendes nok har jeg faktisk hatt normal, litt over heile dette svangerskapet, nå ligge jeg på 13,2. De andre svangerskapene har jeg hatt lavt rundt 8,5, på det verste var jeg nede i 7,3 men det var etter fødselen med han første, så jeg knasket på jerntabletter og spiste på jernholdig mat lenge etterpå for å få hb opp igjen. Jeg vet desverre ikke om de kommer til å sette deg i gang pga høy hb, men jeg kan tenke meg de holder et ekstra øye med deg og babyen for å sjekke at alt forblir bra
mamma og my Skrevet 14. mars 2010 #6 Skrevet 14. mars 2010 Risikoen for å få svangerskapsforgiftning er litt større når en har høy hb. Men grensa er visst på 13,5, så du er ikke kjempehøyt over det som er ok, altså.
Gjest Skrevet 14. mars 2010 #7 Skrevet 14. mars 2010 Hei, jeg hadde hb på 15 på første kontroll. Fikk beskjed om å drikke 2L om dagen.. senere har den gått ned til 12-13 som er helt normalt for oss som er så heldige å ha naturlig god blodprosent. Legen min sa også at den er litt for bra i forhold til svangerskap. Holde seg unna jerntabl. og drikke nok vann hjalp meg med å holde den nede såfall.
tingeling81 Skrevet 14. mars 2010 #8 Skrevet 14. mars 2010 Er ikkje kjempehøgt det, kanskje litt over normalen berre. Er du dehydrert? kan få litt høgare hb då...
ida87_thea_andrine Skrevet 15. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 15. mars 2010 Jeg ble plutselig litt egstelig etter en samtale med min mor..... Hun fikk ei dødfødt jente fordi hun hadde for høy hb og det ble ikke god nok blod gjennomstrømning til morkaka.... Vet jeg virker litt hysterisk, men tenker jo på det.... Jeg kom på idag at før jeg dro til legen å målte så hadde jeg noen dager føre litt jernsmak i munnen og jeg lurer jo på om dette kan ha en sammenheng.... Huff, det er mye man bekymrer seg over, men skal til SØF på torsdag og da får jeg høre med de om de kan ta en hb på meg.....
løddi Skrevet 15. mars 2010 #10 Skrevet 15. mars 2010 hb på 14,3 i uke 30, skal holde meg unna grønne grønnsaker og appelsinjus+ drikke mye, legen min var ikke så bekymret fordi d er genetisk, men d var viktig at jeg er veldig obs på om jeg ikke kjente regelmessig liv hver dag...
DK+2 Skrevet 15. mars 2010 #11 Skrevet 15. mars 2010 Jeg hadde 14,5 på første kontroll og 13,5 på neste. I forrige uke var den 12,3, da var det lenge siden den hadde vært sjekket, men er jo bra den har gått litt ned da.. hadde høy hb med nr.1 og fikk svangerskapsforgiftning faktisk. Men hadde flere ting som gjorde at jeg fikk det da. Har og fått beskjed om å prøve å ikke spise noe med jern i, og jeg som har hatt perioder der jeg kun klarte spise leverpostei..
minlilleHelene Skrevet 15. mars 2010 #12 Skrevet 15. mars 2010 Jeg hadde hb på 14,2. Det viste seg at fastlegen min hadde bedt meg spise masse leverpostei og det skulle jeg visst egentlig ikke gjøre så var ikke så farlig..Nå er den nede i 12,4 . Jeg ville ringt jm hvis jeg var usikker..
vimsan Skrevet 15. mars 2010 #13 Skrevet 15. mars 2010 Jeg har Hb på 6,7.. Ikke noe godt å ha det andre veien heller... Konstant trøtt og sliten. Men det er antakelig lettere å få den opp enn å få den ned:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå