Gå til innhold

Hva menes med at navn er "upperclass"??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke dette jeg, noen som kan gi meg forklaring, evt noen eksempler på disse navnene?

Hilsen "dumma"

Videoannonse
Annonse
Gjest Tale30
Skrevet

Det betyr at de er mye benyttet i overklassen.

Alexander er faktisk et navn som i alle fall før var ansett som upperclass, det samme med Stephan.

Skrevet

Upperclass er det samme som overklasse. Så det ligger vel i det at navnet blir brukt i de kretser. Mange bruker det negativt og mener navnet er høres snobbete ut, ev. at foreldrene prøver å "snobbe opp".

En annen tolkning er jo bare at det brukes oftest i overklassen. Og ikke noe annet enn det.

Har dessverre ikke noen eksempler.

Skrevet

Overklassenavn, antar jeg? Men er jo litt mer utvasket nå da, lenge siden navn var typisk overklasse i Norge, vil jeg tro. Men kan tenke meg eksempler på slike navn kan være Maxmillian, Patrick, Henrik, Victoria, Madeleine, Elisabeth. Motstykket til slike navn er lettere, altså underklassenavn som Ronny, Jim Kåre, Arnt, Michelle, Cindy.

Skrevet

Eh, Patrick er faktisk unerklassenavn i følge ssb...

Skrevet

Ja, jeg er jo ingen ekspert :-) Patrick betyr fornem og adelig, og det er også det jeg personlig forbinder navnet med....Men som sagt, ingen ekspert!

Skrevet

Alexander og Stephan (evt Steffen, Stefan) er i allefall ikke "upper class" heromkring. Er historiker og drevet mye med slektsforskning. Særlig sistnevnte er et taust bondenavn.

Skrevet

Problemet med slike "overklassenavn" er at "underklassen" vil adoptere dem etterhvert, og da blir de harry. Gode eksempler er nettopp Maximillian og Madeleine...

Hva som er overklassenavn i dag er ikke godt å si, typiske norske navn kanskje?

Gjest Tale30
Skrevet

Grunnen til at jeg nevnte Alexander og Stephan er at vi har familie fra den såkalte overklassen på østlandet. I de kretsene de ferdes er det flere Alexander og Stephan. Men nå er jo de som har omgangskrets med disse navnene rundt 40 år i dag, så mye kan jo ha forandret seg.

Skrevet

Typisk overklassenavn i dag er eldre norske navn, navn som gjerne ikke har vært populære de siste 100 årene...

Skrevet

I og med at både klassesamfunn og adel er avskaffet i Norge for lenge sidne er det ikke lett å si hva som er overklassenavn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...