Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #1 Skrevet 14. mars 2010 Jeg er fryktelig dårlig på plante og hageting, men vil så gjerne. Ønsker tips om planter, blomster og busker som vokser greit på egen hånd uten for mye styr fra min side..
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 14. mars 2010 #2 Skrevet 14. mars 2010 Hva slags utemiljø har du? Plen eller steinbed? Terasse med krukker? Hvor i landet bor du? Har noe med hvilken hardførhet plantene må ha. Himmelretning på hagen din da? Busker som greier seg fint er i grunnen de fleste, inkl roser. Det er en myte at du må klippe dem og styre masse, du klipper dem bare når du synes de er blitt for lange og benglete. Du får gi litt mer info så skal jeg komme med noen forslag...
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #3 Skrevet 14. mars 2010 Oj, skal prøve: Har plen med et bed langs en heller skyggefull vegg. Har stor terrasse hvor jeg kunne tenkt meg masse krukker. Bor i Rogaland, værhardt med mye vind! Himmelretning? Hmmm, kanskje øst tror jeg..? Skal slenge opp en liten hekk, og har fått tips om barlind, men leste at den er giftig for mennesker og dyr, og vi har barn og hund så da tør jeg ikke det. Setter stor pris på hjelp!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #4 Skrevet 14. mars 2010 Vil anbefale deg å gå til din lokale gartner for hjelp og tips. De kjenner som oftest til vekstforholdene i området og vet hva som trivest best, og de vet også hva som er enklets å få til. HUsk at det er enorm forskjell på vekstforhold som ligger utsatt til for vær og vind, og lunere steder, lysforhold har også enorm innvirkning. Men det er mange ting man selv kan gjøre, som å velge riktige planter i forhold til hvor på tomten man planter dem, noe fungerer godt i sydveggen, men andre planter liker mindre sol og vil helst stå litt i skygge. Jordsmonn har også mye å si, men her kan man jukse litt med å blande jordtyper, bruke riktig gjødsel osv. Kan komme med noen anbefalninger, er det en tomt med feks furu så vil busker som rhododendron fungere fint, de liker litt skygge og trivest med den sure jorden. Roser liker feitere jord, men det er mange typer roser også, de skal ha annen gjødsel, så har man feks roser og rhododendrong i samme bed så må man gjødsle og jukse litt med jorda for å få optimale forhold, jeg har gjort dette og fått det godt til. Jeg elsker gammeldagse og enorme rosebusker av type "kirkegårsroser", de er enkle, krever lite stell og skal kun gjødsles og klippes ved behov, klarer seg ellers godt selv. Lukter helt herlig gjør de også. Løker er også enkle, her kommer de år etter år, påske og pinseliljer, tulipaner og krokus. Stauder er spennende, her har man mange vaiasjoner, og husk å spre det litt, så man har noe for vår ( løkplantene er tidlig ute, mens stauder kommer som regel noe senere, endel blomstrer hele sommeren til langt på høsten også om man steller litt med dem, feks petunia, margeritter, stemors)
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 14. mars 2010 #5 Skrevet 14. mars 2010 Hvis du har skyggefulle partier så kan jeg anbefale Hosta. Den kommer opp hvert år og visner ned til høsten. De visne bladene fjerner du, så det er penest om du dekker jorden med grus eller noe du liker(skjell er jo lekkert) siden bedet blir bart halve året. Hosta har store blader i ymse grønn-sjatteringer og får ranker med lilla blomster. Flere andre stauder (flerårige planter) tolerant for skygge, hør med plantesenteret. Hvis du foretrekker vintergrønne planter så er Rhododendron et alternativ. De er litt kresen på jord, men de greier seg på en "vanlig" plen også. Mange typer, både store og små. De er i slekt med tyttebær, bladene minner litt om det. Rhododendron foretrekker le og sol, hvis du har dette da Hvilke kvaliteter søker du for hekken din? Skal den gi le, hindre innsyn? Skjerme mot at unger triller ned en bratt skråning? Barlind er helt greit, det er en busk som har nåler, dvs at unger ikke kommer til å utforske den så mye Barlind er helt ok det! Ellers kan du plante nyperose(har torner!), den er kurant til å hindre ferdsel. Men den bør ikke få spre seg, så det er fint om den står opp imot en mur/plen slik at skuddene den vil komme med ikke lager det komplette villniss. Spirea (mange typer) gir en hekk der kvistene er tynne men hvor du får blomstring og kan klippe og frisere (rett etter blomstring) for å få en tett og fin hekk. En av mine favoritter er svartsurbær. Denne busken tåler å klippes hardt (klippes nesten helt ned hvis du vil ha tett hekk neste år eller om 2 år), får svarte bær (fuglene liker de) og lekre orange/røde høstfarger. Ble du noe klokere? Hvis du ikke gjør noe med disse plantene, så lever de likevel..
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 14. mars 2010 #6 Skrevet 14. mars 2010 I krukkene dine kan du ha masse artig. Kan anbefale lavendel, hvis du har frostfrie krukker så lar du de bare stå over vinteren så kommer de opp igjen. Det er lekkert å ha klatreplanter i krukker, de kan du hjelpe opp med et espalier (lage selv eller kjøpe), enkleste en bare en pinne eller to. En annen favoritt i krukker er sukkererter, de kan du spise De liker også å vokse i høyden. Eller blomkarse. Den har masse lekre farger i gult/rødt/orange og hvis du hiver frøene i krukken når plantene er visnet så får du nye neste år uten å gjøre noe for det. Tagetes og stemor er klassikere som du kan plante ut tidlig. Dersom du kniper av frøbelgene på stemor så kan du ha plantene hele sommeren igjennom! De slutter å blomstre når de har satt frø.. Krukker kan ha behov for vanning i tørt vær.. De fleste av disse takler å være tørre en stund før de visner. Håper noe av dette hjalp!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #7 Skrevet 14. mars 2010 Tusen, tusen takk begge to! Kjempegod hjelp, jeg sitter i skrivende stund og googler litt, ser på bilder og leser om alle tipsene jeg har fått
Himmel og hav Skrevet 14. mars 2010 #8 Skrevet 14. mars 2010 Svartsurbær er i tillegg kjempesunt og fint å lage gele og saft av!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå