Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #1 Skrevet 14. mars 2010 Ingen skole etter ungdomsskolen, 30 år, jobbet deltid i noen år. Helgestilling. Hva er beste vei, henvende seg til nærmeste private vgs? Offentlig vgs, annet?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #2 Skrevet 14. mars 2010 Jeg tok studiekompetansen ved Danielsen vgs i Bergen, og er veldig fornøyd. Der kan du velge mellom skole på dagtid og kveldstid.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #3 Skrevet 14. mars 2010 Hun må ta det over tid, fag for fag. Hvilke fag må man ha nå, er så lenge siden for min del at jeg husker ikke. (Gikk veien om allmennefag, rett etter ungdsk.)
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #4 Skrevet 14. mars 2010 Da jeg tok generell studiekompetanse (14 år siden, tiden flyyyyr) var fagene: -Norsk for alle tre årene -Engelsk 1. år -Matte 1. år -Naturfag 1. år -Nyere historie Hvis man skal gå videre på høyere utdanning er det flere studieretninger som krever tilleggsfag, men også mange som ikke gjør det. Dette var ihvertfall basisfagene da jeg gikk:-)
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #5 Skrevet 14. mars 2010 Takk:) samfunnsfag er ikke med? skal google litt:)
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #6 Skrevet 14. mars 2010 Var ikke det i 1996, men tidene forandrer seg :-)
Cat.68 Skrevet 14. mars 2010 #7 Skrevet 14. mars 2010 Jeg tok studiekompetanse på komprimert løp,(voksenopplæring). Tok det på 2 år. Men det var heltidstudie og var ikke mye rom for arbeide ved siden av. Fungerte helt fint det og angrer ikke en dag. Det jeg derimot angrer var at jeg ikke gikk videre på høyskole med en gang men tok hjelpepleien isteden. Hva tenkte jeg på?? Men men, ville jobbe med mennesker men ville ikke ha ansvaret som sykepleiere/vernepleiere har. Nå når jeg jobbet med dette i mange år så er jeg ikke lenger redd ansvaret så satser nok videre på vernepleien nå innen nær fremtid.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #8 Skrevet 14. mars 2010 Takk for svar Cat. det var greit å få det litt utfyllende, når du tok de 2 årene, så var sikkert det ganske intensivt tenker jeg. Er det mulig å dele dette opp på litt mer tid? At hun kan ta f.eks 1 fag fra nå og eksamen til våren, også evt 2 fag til og eksamen til jul, 2 nye fag med eksamen til neste år? Må hun gå skole eller går det an å ta alt på egenstudie? Mest mulig hvertfall.... Sannelig ikke enkelt dette. Mister litt håpet om at dette er ett løp hun makter å gjennomføre. Hun ønsker å gå høyskole og bli sykepleier. Forøvrig holder jeg med deg i å bli vernepleier fremfor sykepleier. Hilsen sykepleier og HI.
Cat.68 Skrevet 14. mars 2010 #9 Skrevet 14. mars 2010 Vettu Hi jeg står på terskelen å må fare på arbeid, men skal svare deg ikveld når jeg kommer hjem etter kl 22.00 en gang , Ok.)
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #10 Skrevet 14. mars 2010 takk:) legger til noen spørsmål også jeg, svarer på det du kan/ orker! Måtte du betale for dette? Fikk du studielån/stipend? Har funnet noen nummer hun kan ringe, skal se om jeg kan få henne til å gjøre det. Ivrer litt for dette, for jeg tror hun kunne blitt en glimrende sykepleier/ jordmor. Nydelig person!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #11 Skrevet 14. mars 2010 De fleste universitet/høyskoler tar også inn elever med realkompetanse. Dette er for oss som ikke har studiekompetansen. Du må være over 25 år(hvilket du er) og ha jobbet sammenhengende i 5 år eller mer. Da er det opp til den enkelte skolen om de ønsker å ta deg inn som student. Det skal sies at ikke alle studier aksepterer realkompetanse. Da er det bare å kontakte den skolen du ønsker å søke på, og høre med dem hvordan de stiller seg til det. man søker på samme måte som alle andre,men må legge ved andre papirer,som kursbevis,ansettelsesbrev osv, for å vise til hva man har gjort de siste årene.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #12 Skrevet 14. mars 2010 Har lest litt om det, og hun har jobbet deltid i noen år, men ikke så mye som 50% stilling engang. Så det blir nok for lite til at hun blir tatt inn på realkompteanse. Riktig nok har hun jobbet innen pleie da. Men for liten stilling, er jeg ganske sikker på. Forsto det som at hun måtte ha jobbet nærmere 90-100% stilling for å kunne blitt akseptert med r.k. Hjelper det at man har fått barn i mellom?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #13 Skrevet 14. mars 2010 Det høres sikkert idiotisk ut at jeg gjør dette for noen andre, men jeg vil så gjerne at hun skal få til dette, av en eller annen grunn:) Er ganske sikker på at hun hadde blitt en god sykepleier/jordmor om hun bare hadde fått ut fingeren. For dørstokkmila blir bare lengre og lengre med årene...
Cat.68 Skrevet 14. mars 2010 #14 Skrevet 14. mars 2010 Ja det var intensivt å ta dette på 2 år, men ikke ille. På det løpet jeg gikk så kunne man ta ferre fag og heller ta kompetansen på lengre tid ,men akkurat hvordan det foregikk vet jeg ikke. Aner heller ikke om det går an å ta alt på egenstudie, det går sikkert men jeg trur ikke jeg ville anbefalt det. Studiekompetansen er jo ganske omfattende ,så å studere på egen hånd da må man nok ha jernvilje og klisterhjerne. Jeg trengte ikke å betale annet en bøker siden jeg hadde krav på dette da jeg ikke hadde gått noen videregående etter avsluttet grunnskole. ja jeg fikk både studielån og stipend,
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #15 Skrevet 14. mars 2010 En ting til om realkompetanse som hun over her ikke skrev noe om, er at arbeidserfaringen må være relevant for studiet. Det nytter ikke med 5 år i barnehage hvis du søker på ingeniør-studiet... Og under reform 94 var samfunnsfag med, så hun oppi her skrev feil. MEN; hvis man har gått yrkesfag uten å tatt studiekomp., så ble samfunnsfag avsluttet etter VK1, så sant man hadde bestått. Men nå er det kunnskapsløftet som gjelder og da vet jeg ikke så mye. Jeg tok selv studiekompetansen som voksen og betalte selv for den. Gikk på Sonans og fikk lån og stipend av Lånekassen. Det var sure penger (40 000), men vel verdt det! Og jeg har bare gode erfaringer å komme med fra Sonans. Nå er jeg student på høyskole og nyter det faktum at jeg endelig er i gang med noe i livet mitt...:-)
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #16 Skrevet 14. mars 2010 jeg gikk to år på allmennfag, fikk barn, og tok tredje året som privatist, og da tok jeg fire eksamener, i nyere historie muntlig, norsk muntlig, og to skriftlige norsk eksamener, og da hadde jeg studiekompetanse. Den våren jeg gikk opp som privatist, var det året jeg ble 23 år, så da kunne jeg søke opptakk på høyskole under 23-5 regelen, og fikk plass samme høst. (skal sies at jeg jobbet hardt i forkant av privatist eksamene (savnet veiledning fra lærere) men jeg fikk det til og endte opp med karakterer midt på treet) Men hun du snakker om hadde jo ikke noe videregående, så da blir det jo andeledes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå