Gå til innhold

1. svangerskapskontroll... what??

Anbefalte innlegg

Skrevet

I ALLE bøkene jeg har om svangerskap osv står det at på den første svangerskapskontrollen tar man også en underlivssjekk, blir testet for alle sykdommer osv, og at legen kjenner på livmoren. Legen min gjorde ingenting! Er det normalt? Tok noen blodprøver og fikk et helsekort, og dett var dett :S

Hva skjedde på deres første kontroll?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har samme opplevelse som deg, altså hvis jeg bare hadde vært hos legen ville jeg ikke visst at det var en baby inni der engang, så jeg har vært på privat ul i tillegg...:)

Skrevet

Slik jeg har forstått det tar man underlivsundersøkelse om det er lenge siden man har hatt en, men man må gjerne spøøre om det selv? Nå er det dessverre slik at de fleste leger har dårlig tid og man flyr like fort inn og ut av kontoret. Jeg har også vært innom legen, men ingenting ble sjekket annet enn blodprøver. Har mer forhåpninger til jordmor når det kommer til praten og hjertelyd. Hører flere som har leger med UL og div utstyr, de har sikkert mer erfaring og tid med gravide. Hos en allmennlege som kanskje ikke har slikt utstyr, syns han kanskje at det er unødvendig...? aner ikke. men det er vel ikke så lenge til du skal inn til jordmor eller på UL? Håper det gir deg mer opplevelse =)

Skrevet

hei

De har sluttet med GU ved første kontroll om du var der og tok GU for mindre enn 3 år siden...

Første kontroll nå er blodprøver og helsekortet og urinprøven... Neste gang sjekker de hjertelyden og kjenner på livmora, men det kommer helt an på hvor langt du er kommet inn i svangerskapet...

Jordmor gjør det samme som min lege, men bare det at hun tar seg bedre tid med deg og gjerne snakke med deg om dine redsler, ønsker osv...

Lykke til videre :)

Skrevet

Høres helt normalt ut, dessverre! Første svangerskap var 1.kontrollen helt lik som din; dvs blodprøver, litt prat og et helsekort. Nå har jeg byttet lege, og hun tok seg adskillig bedre tid og ga bedre "service" til meg som gravid. Tilbød meg både GU (for å kjenne på livmora) og celleprøve, men siden jeg nettopp hadde vært på tidlig UL fant vi ut at det ikke var noe vits.

Alle kvinner under 25 år kan også be om å få en klamydiatest, gratis altså. Men alt dette er ting en som regel må spørre om selv, og det er ikke sikkert legen synes det er nødvendig/ gidder å gjøre det.. Sånn har det altså blitt, siden de fleste leger jobber under et stort tidspress.

Skrevet

Jeg har alltid opplevd å måtte ta gu, blodprøver, urinprøve, vekt osv på første kontroll. Men tror det varierer veldig fra lege til lege.

Skrevet

Hei. Jeg var hos lege dagen etter at jeg fant ut at jeg var gravid. Fikk litt panikk siden jeg allerede var i uke 12. Hun kjente på livmora, tok GU og tok flere tester. Dette var ikke engang min ordinære lege siden han ikke hadde tid.

Tror dette kommer ann på legekontoret. Mitt legekontor har alltid tid til sine pasienter samme hvor stort eller lite problemet er.

Skrevet

jeg tok blodprøver, vekt å GU første kontroll. Men ei veninne av meg tok ikkje GU, hun fikk beskjed av lege at det ikkje va normalt å jørr dette lenger.

Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

På min kontroll skjedde det samme som hos deg. Både forrige gang og denne gangen.

Tror ikke det er så veldig vanlig med en GU egentlig jeg...

Skrevet

Det er på ingen måte standard med gyn. undersøkelse på første (eller andre, tredje osv) kontroll hos lege. Det vanlege er blodprøve (jern, sjukdommar, blodtype), urinprøve (testa for protein), vekt og utfylling av helsekort for gravide.

På seinare kontrollar er det i tillegg til dette standard å kjenna på livmorstørrelsen (utanpå magen, symfyse-fundus-mål som blir merka av i helsekortet), og vanleg å lytta etter hjertelyd med doppler/jordmor-stetoskop.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...