Lova80 Skrevet 14. mars 2010 #1 Skrevet 14. mars 2010 Litt lite aktivitet her inne om dagen........ Spørs om vi har det så hektisk vi ikke har tid?? Tenkte fortelle litt om min dag: Her i huset har vi 3 barn, storesøster på 5, og 2 gutter på pr idag 17 og 4 mnd (13 mnd i mellom!!). Søster er fulltid i barnehagen, mens guttene er hjemme. Prøver legge opp dagen vår ved at minsten får mat (tåte) når storebror sover, unngår slik at jeg må gå fra matingen når storebror er fantete! Ca kl 07.00: Baby våkner og får mat og stell. Ca kl 07.30: De 2 eldste våkner, NRK 3 er god å ha.... Triller og leverer søster i barnehagen, på "dårlige dager" (når alt går i surr...og mamma fortsatt er i pysjen kl ni....) leverer bestefar jenta vår. Ca kl 10.00: Legger storebror, som nå sover ca 1,5 timer. Gir mat til minsten. Steller meg, rydder hus, slapper av ved dataen.... .......og slik fortsetter dagene.......... Slik har vi til nå løst kabalen, storebror sover ennå 2 lurer (en senere på dag også, som varer i ca 2 timer!) Lillebror er verdens godeste skatt; Veldig blid, sovner alltid av seg selv (gjerne i lekegrinden om det så er...), smiler og skratter bare stakkaren får litt oppmerksomhet (han er ikke bortskjemt på det akkurat...) Babyen sin verden er ennå veldig liten; Har få plasser der han kan være trygg for den litt voldsomme storebror! Han har en hammock på kjøkkenet (fra taket), en babystol vi plasserer på div bord, en lekegrind med hevet golv, og en vugge på stua (som storen elsker å kaste biler oppi.....) Dette går greit idag, men hva skal vi gjøre den dagen poden begynner å åle og krype???? Erfaringer og tips, noen??? Alt jeg rakk skrive idag........... Bare et lite hverdagssukk fra meg, håper å høre fra noen andre i samme situasjon:-D
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 14. mars 2010 #2 Skrevet 14. mars 2010 Hei, her er det mindre hektisk, men har to som kvalifiserer til pseudotvillinger. Det er i midlertid 19 mnd mellom. Men jeg syntes det var vanskelig når lillesøster var liten pga voldsom storebror! (De er nå 15 mnd og 2 1/2). Her passet jeg stort sett på hele tiden, men jeg hadde storebror hos dagmamma, så det var mye enklere for meg! Hadde av og til begge i hver sin sprinkelseng mens jeg dusjet (evt storebror på badet sammen med meg). Trillet mye tur med søskenvogn så babyen fikk sove og stoppet så storebror fikk matet ender, lekt på en lekeplass etc. Husarbeid hjemme mens baby sover og storebror "hjelper" til, evt leker ved siden av. Lese bøker med storebror om babyer og snakke mye om at de små må man være forsiktige med (men din er vel litt for liten til det ennå). Det blir mye enklere etter hvert, nå leker de en del sammen, men putter lillesøster i lekegrinden hvis jeg skal dusje eller noe sånt! Lykke til!
magedans Skrevet 14. mars 2010 #3 Skrevet 14. mars 2010 Her er storesøster 2 år og 3 mnd og lillebror fem måneder, 22 mnd imellom så hun er jo en del "eldre" Mitt ene input: vi har latt minsten ligge på gulvet etter de aller første ukene hvor vi var nervøse for hvordan hun ville behandle ham. Deretter har hun fått lov til å leke med ham mens han er på gulvet, til å begynne med under meeeeeget vaktsomme øyne men deretter mer og mer på egenhånd. Det har gått overaaskende bra, men må skynde meg å legge til at han var robust allerede fra fødselen (over 4 kilo) og hun har aldri vært spesielt voldsom av seg, så det ble vel en heldig kombinasjon der. Kan likevel forestille meg at det ikke blir fullt så "farlig" å la de små være på gulvet samtidig, verdt et forsøk om det gjør hverdagen din lettere
Gjest Skrevet 14. mars 2010 #4 Skrevet 14. mars 2010 Her i huset har jeg 2 veldig aktive gutter på 2,5år og 1år (18mnd mellom). De har også en storesøster på 8år. Jeg var skikkelig entusiastisk før minten ble født og planla gode rutiner med de minste, men de gikk skeis da bf ikke ønsket å fortsette familielivet. Så her er det til tider null kontroll og stående applaus! Men det går da det å! Eldste gutten går i barnhagen, men minsten har ikke fått plass ennå. Regner med han får fra høsten av! Forholdet mellom gutta er utrolig sterkt, og storebror er overbeskyttende. Susser og koser veldig på "bibi min" (som han kaller lillebror). Og lillebror ser opp til storebror, skal gjøre alt han gjør...Rart mor har hår igjen på hodet
Lova80 Skrevet 14. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. mars 2010 Koselig å høre det er flere av oss der ute:-D Takk for svar!! Skal prøve ut den der med dusjing; Får ha store i reiseseng mens lille ligger i stolen sin.. Ikke enkelt å få til en dusj;-) Og må prøve være nede på golvet tilsammens med dem, kan jo hende storebror er gammel nok til å forstå det med tillit, etc... Må prøves! Til deg Verona; Fytte katta!!! Mannfolk....%¤#&/()% Ble selv alene med datteren min, men stakkars deg som ble det med 3 små....:-( Masse masse lykke til fremover!!! Ikke noe annet å gjøre enn å bli knallhard og selvsikker; Dette mestrer du!!! :-D Koselig at gutta er så knyttet til hverandre forresten! Tar gjerne imot flere tips... Alltid godt å høre fra andre i samme situasjon:-D
Cupcake! Skrevet 16. mars 2010 #6 Skrevet 16. mars 2010 Så fint å lese om andres hverdag Har ingen tips å komme med for har bare vært tobarnsmamma i to uker så her er det "stille før stormen" Ser ut til at jeg har store utfordringer foran meg for eldste er litt av en fant blitt...han er snart 18 mnd og kommer seg overalt! Opp på alle stoler, sofa, bord, vugge osv. Jeg holder på å bli nervevrak av sirkustriksene hans. Han tenker virkelig ikke over hvor nært han er at det går galt!! Alle skuffer må også barnesikres nå for han når helt opp. Står på tå omså for å få tak i noe spennende. Så ser for meg mang en ammestund med han som underholdning og jeg med hjertet i halsen...
Lova80 Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 16. mars 2010 Gratulerer med ny baby i hus!!:-D Veeldig aktiv alder 18 mnd ja, min store krabat er 17, og han finner på de merkeligste ting.... Tror han begynner bli sjalu på babyen, for tidligere idag stoppet jeg han i å spise vaskepulver ut av beholderen på maskinen:-( Dette skjedde når jeg gav flaske til babyen, og store fikk et "fanteføre" og herjet rundt... Og han vet godt at han ikke har lov å spise slikt, tullingen! Han flirte og lo og var såre fornøyd med sitt nye "hyss"..........:-O Er bare glad jeg gir tåte jeg, slipper da å fyke opp med en pupp hengende ut;-D hihi-litt av noen utfordringer hverdagen kan gi oss............
lillelamm Skrevet 27. mars 2010 #8 Skrevet 27. mars 2010 hei, jeg har to jenter med nesten 14 mnd mellom. jeg er fremdeles i den "rolige" perioden. minste fem mnd nå. hun eldste har hatt god tid med å begynne å gå, så hun har begynt nå å stabbe avgårde på egen hånd. skal bli interesant å se hvordan det går når hun minste begynner å krabbe. da blir det liv i heimen tenker jeg. begge våkner omtrent samtidig om morgenen. desverre i halv åtte åtte tiden, andre dager tidligere, hun minste våkner først. hun eldste har alltid sovet lenge på morgenen. lagt henne syv, og sovet til ni halv ti på morgenen. i begynnelsen sov hun minste like lenge, men den tiden er desverre over. savner å sove lenge på morgenen. men har hatt det godt lenge. før felles hvil i tolv tiden. prøver jeg å komme ut en tur, åpen bhg er kjekt! etter hvilen er det middagstid, så plutselig er det kveld. noen dager er utolig slitsom, spesielt hvis begge er trøtt å sutrete. men de dagene er det heldigvis ikke for mange av. eldste er overraskende omsorgsfull mot den minste. deilig å se på. jeg kunne ikke tenkt meg mer mer aldersforskjell mellom dem.
Gjest Skrevet 28. mars 2010 #9 Skrevet 28. mars 2010 Jeg har 13,5 mnd mellom mine, yngste er 7,5 mnd. Han er enda ganske bedagelig, men nå begynner det å bli fart i leiren. Eldste hos meg er 21 mnd og går i bhg hver dag men korte dager. Vi står opp mellom 6 og halv 7 "gjesp" Da er det stelling og barnetv. Etter ca en halvtime får eldste skiver og jeg gir grøt til minstemann. Når de er fedige leker vi på gulvet og koser oss. Eldste er veldig snill med minstemann og jeg kan fint gå fra de alene i stua litt om jeg må sette på en maskin eller lage noe mat.Vi har alltid latt eldste få slippe til med lillebror. Han skjønte veldig tidlig at lillebror må man være forsiktig med. Han slår eller sparker han veldig skjeldent, om han gjør det går han og setter seg selv på straff hehe. Så han vet det er galt. Det er klart han er liten og ikke sjønner konsekvenser så godt men det er utrolig hva de forstår om man lar de få litt tillit og skryter av de når de koser forsiktig, viser omsorg og deler leker. Kjører så eldste i barnehagen i 08,30-09 tiden. Da drikker minsten flaska si i bilen og sovner som regel på vei hjem fra barnehagen. Når vi er hjemme legger jeg han over i vogna. Vi henter storebror mellom 14 og 15 litt avhengig av minstemann sine dupper. Hjemme leker vi av og til litt ute før vi går inn å begynner på middagen. Pappaen kommer hjem rundt 15.30. Da er det middag, lek og kos frem til barnetv og legging. Begge to legger seg mellom 18.30 og 19. Jeg storkser meg også med min hektiske tilværelse:-) Merker det blir mer og mer jobb jo eldre minsten blir, men merker også de får mer og mer glede av hverandre:-)
Lova80 Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter #10 Skrevet 8. oktober 2010 En aldri så liten oppdatering: Nå har gutta boys her i heimen blitt 2 år og 11 mnd gamle (fortsatt 13 mnd mellom dem)... Store har begynt halvtid i barnehagen, noe mamma NYTER til det fulle!!!! Endelig kan jeg dra på shopping, lese i et blad når jeg nyyyter kaffien min, sitte litt ved dataen, etc............. Å ha bare 1 baby i hus = FRI!!!!!!!!!!!!!!! :-D Ellers et lite hjertesukk: Blir lite trilleturer, da store alltid skal krafse og ta på lillen sine øyne; Hva med å lage en skillevegg i dobbeltvognen, anyone....? I dårlig vær da jeg må ha på regntrekk har jeg NULL kontroll på hva som foregår der inne i vognen; IKKE gøy! Store kunne jo gjort lillen BLIND på null komma niks:-O Dagene går fort, føler meg som en skiftarbeider til tider:-) Er mye nede på golvet og megler mellom dem... Hærlig å se hvordan lillebror beundrer storen, han skratter bare han får litt oppmerksomhet! Storen er fortsatt litt sjalu (litt mere etter han begynte i bh), men er glad i broren sin, og etter at han sitter på han til han griner, er han ALLTID der og skal trøste....;-) SUKK
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå