Gå til innhold

Noen med blodtype O-, \ Rhesus Negativ?


bassegutten

Anbefalte innlegg

Jeg har Rhesus negativ, og har hørt at om man har denne blodtypen må man få en sprøyte iløpet av svangerskapet for å unngå blodforgiftning for både mor og barn eller noe i den duren.

Er nå litt bekymret for dette, men skal ta det opp med legen.

Noen som har erfaringer med denne blodtype under svangerskap?

 

PS: Termin 15 November :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, du trenger ikke bekymre deg over Rhesus negativ. Jeg var det under mitt svangerskap. Ble fulgt opp med noen ekstra blodprøver på svangerskapskontrollen og ei sprøyte etter fødsel. Merka egentlig ikke noe til det, bortsett fra at det stod på papirene mine og jeg ble konfrontert med det et par ganger. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Anonym :) Fikk senka skuldrene nå, som noen andre har vert i samme ssituasjon. Godt at det ikke er noe alvorlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også det, tror jeg kanske tok ei ekstra blodprøve iløpet av svangerskapet:) ellers fikk jeg sprøyte etter fødsel, men det fordi ungan var a+, sprøyta får vi fordi det evt ikke skal oppstå ekstra komplikasoner feks abort i senere svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også rhesus negativ, og som de andre over her sier, så er det ikke noe problem! Den sprøyta etter fødselen får du bare dersom barnet er rhesus positiv. Det er en vaksine som undertrykker morens evne til å reagere på rhesusfaktoren. Det er ikke før i et evt neste svangerskap at det evt blir et problem dersom forrige barn var rhesus positiv. Da stimuleres morens immunapparat av fosterblodlegemer igjen, og moren kan nå danne antistoffer fortere og kraftigere dersom fosteret er rh-positivt. I så fall skades fosterets blodlegemer.

 

Hilsen sykepleier:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...