Gå til innhold

fjummsi! (og gjerne andre med erfaring)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så at du har erfaring med bæresjal i varmen :-)

Har bestilt Moby Wrap, men skjønner nå at det kan bli varmt. Vi skal nemlig sydover i oktober med en på da 3 mnd.

Tror du de sjalene du nevnte i den andre trådene er fine og svale til den turen?

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det uansett varmt og svett å ha en liten kropp inntil seg i varmen. Det er viktig å huske på... Men de bærer i Afrika også, og det er ikke farlig å bli svett ;)

De andre sjalene jeg anbefalte er tynnere og svalere, men jeg tenker at fargen har en del å si også i varmen. Mørke sjal absorberer mer solvarme enn lyse sjal.

Man MÅ heller ikke ta alle stofflagene utenpå babyen, og man MÅ ikke spre sjalet godt utover skuldrene for god bærekomfort. Ikke med en så lett baby som tre mnd... Man kan knyte som anbefalt, sette babyen oppi krysset som sjalet lager, og bare spre ett lag stoff over ryggen til babyen. Da må man være litt mer obs, for de kan da gli ut på siden, men det passer man jo på.

Uansett - om dere har tenkt å bruke sjal en del - så er det ofte deilig å ha to. De må vaskes innimellom, jeg jeg som bærer masse kan ikke være uten bæretøy den tiden det tar å vaske og tørke sjalet. Så enten et sjal til, eller en ringslynge (kan være vanskelig å lære seg, det er litt vrient å forstå innimellom. Til en baby på 3 mnd kan også en meitai være helt super, bare den ikke er for stor og stiv. Der er det mindre stoff rundt bærer og barn enn sjal, og det er lettere å ta av og på seg kjapt.

Om jeg skulle reist til syden med liten baby hadde jeg antakelig hatt med:

* Tynt elastisk sjal, men hadde ikke kjøpt nytt om jeg hadde moby fra før.

* Ringslynge til kortere bæring

* Meitai for å supplere sjalet med.

Om man ikke er såpass aktiv bærer som det jeg er, så er jo dette mye utstyr,da.

Dette var ikke noe klart og tydelig svar, men i alle fall noen tanker jeg gjør meg... Bor du i nærheten av noen andre bærere tro? For da kan du jo få se litt forskjellig i praksis. Og kan du sy? For om du vil, så kan jeg sende deg en ganske så detaljert oppskrift på meitai på mail, har laget den selv... Det er ikke så vanskelig, og da kan du få deg en til et par-tre hundrelapper toppen.

Skrevet

Jeg ble veldig intr i oppskriften din på meitai!! Vil du dele den???

Skrevet

Klart. Kan du ikke sende meg mailadressen din på en privat melding her, så kan jeg sende den til deg!

Skrevet

Takk for veldig behjelpelig svar, fjummsi :-)

Jeg er ikke aktiv bærer, men tenker å bli det med nr 2 :-)

Høres jo fornuftig ut med to, ja. Spesielt når man føder midt på sommeren og har en del varme dager foran seg...

Er en elendig syerske, dessverre, men kan sjekke om noe vil forbarme seg over meg, hehe

Skrevet

Da har du mail!

Skrevet

Det hender mødre og svigermødre kan klare det ;)

Det som er fint, er at brukt bæretøy er både greit å få tak i, og greit å få solgt igjen (er min erfaring i alle fall). Og til prisen av EN babybjørn skal man kunne klare å få i alle fall to bæretøy, som er myyye bedre å bære i. Jeg bar første i babybjørn active i starten, så jeg har sammenlikningsgrunnlag i alle fall ;)

Skrevet

Tusen takk!!

Krysser fingrene for at jeg får noen til å sy en slik til meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...