Jenny-penny Skrevet 13. mars 2010 #1 Skrevet 13. mars 2010 Skal lage lapskaus imorgen for aller første gang! Lurer på noen små ting: * hvor lang koketid bør jeg beregne før alle grønnsaker er kokt møre *skal jeg bruke grønnsak eller kjøttbuljong? I oppsktiften står det kun buljong.. Jeg er verdens dårligste husmor, så trenger faktisk hjelp til dette:) Flauere å spørre mor/svigermor enn dere!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. mars 2010 #2 Skrevet 13. mars 2010 hvordan lager du lapskausen din? på griseknoke? da trenger du omtrent ikke buljong, men om du skal bruke buljong hadde jeg tatt kjøttbuljong, liker den smaken langt bedre en grønnsaksvarianten grønnsakene tar ganske lang tid og koke, time til 1 1/2 kanskje.
lille je Skrevet 13. mars 2010 #3 Skrevet 13. mars 2010 Kommer an på hvor små biter du lager, men et kvarter burde være mer enn nok. Vær oppmerksom på at gulrot faktisk tar lang tid å koke, selv tynne biter. Jeg ville brukt kjøttbuljong.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. mars 2010 #4 Skrevet 13. mars 2010 et kvarter? hvordan får til det?
lille je Skrevet 13. mars 2010 #5 Skrevet 13. mars 2010 Hvis du deler opp poteter, gulrøtter osv i terninger og skiver er de da møre etter et kvarter??
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. mars 2010 #6 Skrevet 13. mars 2010 hehe.. mine grønnsaker har aldri blitt lapskausmøre på et kvarter. men lapskaus her i huset betyr at alt er kokt slik at det omtrent blir en mos. ellers er det jo kjøttsuppe, men selv da så tror jeg ikke jeg kunne greid det på 15 min altså. skal lage fiskesuppe etter på, da skal jeg jaggu ta tiden.. haha
lille je Skrevet 13. mars 2010 #7 Skrevet 13. mars 2010 Koker det ikke til mos jeg da, men gode og møre er de. Og Kjøttsuppe er det jo IKKE, for lapskausen min er det jo masse brunsaus i:) Jeg koker det gjerne LENGER enn et kvarter altså, men tror nok de er møre på den tida:)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. mars 2010 #8 Skrevet 13. mars 2010 hehe,,, verdens beste lapskausdiskusjon jeg tror det er like mange lapskausoppskrifter som fastelavensbolleoppskrifter
lille je Skrevet 13. mars 2010 #9 Skrevet 13. mars 2010 Like før jeg ble skikkelig engasjert og forbanna her, og gikk på kjøkkenet og begynte å koke lapskaus Hoho, neida, min lapskaus er god, men det er sikkert din også :: :)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. mars 2010 #10 Skrevet 13. mars 2010 hehe,.. lapskaus er sykt digg tror det skal godt gjøres å lage en som ikke er god
lille je Skrevet 13. mars 2010 #11 Skrevet 13. mars 2010 Godt ja! Jeg lurer nesten på om kotelettene i mora blir til lapskaus i stedet... Hmmmmmmm....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå