lillepixie Skrevet 13. mars 2010 #1 Skrevet 13. mars 2010 Jeg er den eneste i min familie som er det og det ser ut som sønnen min blir høyrehendt, som pappaen sin. Men noen ganger bruker han venstre også. Han er 23 mnd. Spiller jo egentlig ingen rolle men blir moro å se:)
agent007 Skrevet 13. mars 2010 #2 Skrevet 13. mars 2010 Hverken jeg eller min mann er venstrehendte, ei heller noen andre i familien som vi kjenner til, men vi har fått 3 barn som alle er venstrehendte.. Det syns jeg er litt vittig ..
melkekua™ Skrevet 13. mars 2010 #3 Skrevet 13. mars 2010 Jeg er venstrehendt, men har i visse situasjoner tendens til å bruke høyre mer. Min datter på 4,5 år ser ut til å bli høyrehendt, men ser hun har situasjoner hvor hun bruker venstre mer. Trodde tidligere hun skulle bli venstrehendt slik som meg. Mellomste (gutt 2 år) og yngste (jente 10 mnd) vet jeg ikke ennå. Ser ut som gutten blir høyrehendt også, men er som sagt ikke sikker.
Koala *g07* Skrevet 13. mars 2010 #4 Skrevet 13. mars 2010 Jeg er venstrehendt, og mest sannsynlig var faren min det også, men han gikk på en skole hvor man skulle skive med høyre. Han var like god med begge hender. Sønnen min brukte lenge begge hender, spiste mer med venstre enn høyre. Han er nå 3 år, og når han tegner bruker han høyre. Så han karakteriseres nok som høyrehendt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. mars 2010 #5 Skrevet 13. mars 2010 jeg er venstrehendt og mange i min familie er det, men småen skriver både tall og bokstaver med høyere
Gjest Skrevet 13. mars 2010 #6 Skrevet 13. mars 2010 ingen i vår fam er det, men sønnen min (10) er det... Jenta mi på 4 bruker begge hendene, men det er veldig vanlig i den alderen da....
Monajenten Skrevet 13. mars 2010 #7 Skrevet 13. mars 2010 Ingen i våre familier er venstrehendt, men sønnen vår er det.
Linnea&Meg+LilleSpire Skrevet 13. mars 2010 #8 Skrevet 13. mars 2010 jeg og pappaen min er venstrehent.... Snupps på 5 mnd tar leker og slikt mest med venstre, men og høyre blir artig å se, mannen min er høyrehendt
Mamman til AM&JS Skrevet 13. mars 2010 #9 Skrevet 13. mars 2010 Jeg er venstrehendt..har 4 barn..og vet ikke med yngste karen enda, men han eldste er hvertfall ve. hendt...
Verdens tøffeste mamma Skrevet 13. mars 2010 #10 Skrevet 13. mars 2010 Hverken jeg eller pappaen er det, men jenta vår er det.. Vet om etpar lengre ute i familien som også er det..
Nurse80 Skrevet 13. mars 2010 #11 Skrevet 13. mars 2010 Eldstemann er høyrehendt, medan jeg og faren hans er venstrehendt. Minstemann er venstrehendt, men faren hans er høyrehendt.
Gjest Skrevet 13. mars 2010 #12 Skrevet 13. mars 2010 MIn eldste datter er garantert det og mannen min og hans mormor er det:) Mini er jo 8 mnd så der vet vi ikke enda. Veldig artig med din familie da agent 007! Hvor kommer de genene fra tro? Hadde vært artig å funnet ut av:)
♡ A & E ♡ Skrevet 13. mars 2010 #13 Skrevet 13. mars 2010 Jeg er venstrehendt, eldstemann er høyrehendt. Minstejenta er bare 8 mnd så kan ikke se det ennå
agent007 Skrevet 13. mars 2010 #14 Skrevet 13. mars 2010 Ja syns også det er veldig artig.. Lurer veldig på det vi og hehe.. Og i denne håndballfamilien så er det jo ekstra kjekt å få tre venstrehendte gutter )
ellen-propellen Skrevet 13. mars 2010 #15 Skrevet 13. mars 2010 Alle i familien er høyrehendte,men eldste på 5 er venstre hendt. har hatt ultralyd igjennom hele svangerskapet.Flere (men mye ultralyd og venstrehendte barn)?
Musemor med tre søte små Skrevet 13. mars 2010 #16 Skrevet 13. mars 2010 Jeg er venstrehendt, men har ingen aning på hva gutten på 3 år er. Han skifter på. Dog, det jeg vet om det å være venstrehendt, er at det styres av et gen. Et gen som sier om du er høyrehendt, eller tilfeldig. Har man "høyrehendt-genet" blir man høyrehendt. Har man det andre, er det tilfeldig hva du blir. Du kan bli 100% høyrehendt, 100% venstrehendt, men de fleste blir noe i mellom. De med "høyrehendt-genet" har også _EN_ hårvirvel som går med klokken, og får tenner i en forutbestemt rekkefølge. De andre er ting litt mer tilfeldig. Når det gjelder gutten vår, har han to hårvirvler som går hver sin vei, og fikk tennene sine i en rar rekkefølge. Han har helt tydelig "tilfeldighets-genet", men har enda ikke helt bestemt seg for hvilken hånd han vil holde pennen med.
shari_z Skrevet 14. mars 2010 #17 Skrevet 14. mars 2010 Hei du, ♂ + ♀ = ♂ Kan du forklare mer om dette med rekkefølgen av tannfrembrud / hårvirvler og om man er venstrehendt, høyrehendt eller begge deler? Prøvde å lese mer om det, og fant en artikkel utdrag, men får ikke lese hele artikkelen. Min baby har fått tennene sine i en veldig rar rekkefølge, og synes derfor dette er litt interresant.
ariel78 Skrevet 14. mars 2010 #18 Skrevet 14. mars 2010 Jeg er venstrehendt og har en datter som er venstrehendt og en sønn som er høyrevendt..
ippemo får augustbaby Skrevet 14. mars 2010 #19 Skrevet 14. mars 2010 Jeg er beggehendt. Bruker venstre og høyre like mye. Noen ting får jeg bare til med venstre, andre får jeg bare til med høyre. Mannen sier jeg er venstrehendt som har lært å bruke høyrehånden, jeg sier jeg er beggehendt. Må jo være litt spesiell :-D Mannen er høyrehendt, eldste er høyrehendt, usikker på yngste, tror han er som meg.
ippemo får augustbaby Skrevet 14. mars 2010 #20 Skrevet 14. mars 2010 Glemte å føye til at i min familie så er det 50/50 med venstre- og høyrehendte.
Musemor med tre søte små Skrevet 14. mars 2010 #21 Skrevet 14. mars 2010 Hei Jeg leste en lenger artikkel i illustrertvitenskap og endel på nett om det. Det eneste jeg finner i farten er denne http://nysgjerrigper.no/Artikler/hoyrehendte-har-hoyresveis Uansett det som er litt artig, er at dette genet etter hva jeg har forstått bestemmer orden på ting. Altså, har man det, vil man være høyrehendt, man vil har en hårvirvel som går med klokken og man får tennene i en forutbestemt rekkefølge. Dersom men ikke har det, er ting litt mer tilfeldig. Det med tenner finner jeg ikke igjen. Det at barnet deres får tenner i rar rekkefølge betyr ikke nødvendigvis at barnet er venstrehendt, men det er en indikasjon på at det _KAN_ være det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå