Gå til innhold

En fryktelig historie...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..som får meg til å oppfordre alle til å hjelpe barn som trenger det- ikke snu ryggen til og tenk at det går bra, eller at noen andre sikkert vil hjelpe istedet!

Jeg gråter for disse guttene, og de altfor mange som deler deres skjebne! :'(

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article3561647.ece

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ufattelig..og for meg helt uforståelig at mange mener barn har det best hos sine biologiske foreldre...her har både mor, stefar og barnevern og alle rundt feila så grovt som overhodet mulig...Man MÅ alltid meld fra om man har mistanke til at barn ikke har det bra hjemme!!!

Skrevet

Ja, det var en aldeles fryktelig historie. Ble jo bare verre og verre. Stakkars, stakkars små. Håper de får den hjelpen de trenger nå. For de trenger virkelig MYE hjelp fremover.

Skrevet

Her mangla det jo ikke på bekymringsmeldinger, og mennesker som brydde seg om barna, men det mangla et barnevern som gjorde jobben sin.

De hadde allverdens muligheter til å avdekke omsorgsvikten men barnevernet valgte å ikke gjøre det.

Her meldte både bhg, skole, avlastningshjem, biologisk far, utleiere, og mennesker som så dem til barnevernet.

Så her har barnevernet sviktet på det groveste.

Jeg mener absolutt av mor og stefar har sviktet også, men den instansen som skulle gjort noe for guttene, det var de som ikke var der for dem.

Skrevet

Dette er så fryktelig, så fryktelig. Hjertet mitt gråter for guttene.

Jeg er troende, jeg har bedt til gud om at deres psykologiske arr skal blekes med lyset fra kjærligheten og oppfostringen til fosterforeldrene.

Barnevernet har ikke gjort jobben sin, det finnes ingen unnskyldning for hva de har påkostet guttene.

Ingen penger kan noen gang reparere det ødelagte de nå må lære på nytt.

Skrevet

Fy faen. Jeg er kvalm og sjokkert. Det ble bare verre og verre, og så enda litt verre. Stakkars, stakkars gutter. Så utrolig mange bekymringsmeldinger, og likevel skjer det ingenting, og mor får all tiltro.

Fy faen.

Skrevet

I Norge har vi dessverre mer FORELDREVERN enn BARNEVERN :((

Skrevet

kjenner at jeg blir skikkelig forbannet.!!! er dette virkelig mulig???!!! glad moren er død og håper de andre råttner i fengsell.!!

stakkars,stakkars barn! de er merket for livet,ingen klarer å glemme noe slikt..!

Skrevet

Så grusomt, fælt at noen må oppleve sånn omsorgsvikt og mishandling.

Får vondt i hele meg.

Skrevet

Jeg må protestere på det anonym 20:19 skriver.

Det vi har i Norge er et IKKE fungerende barnevern. De fungerer heller ikke som foreldrevern. De har flere obligatoriske timer med kanopadling i utdannelsen sin enn de har om hvordan forholde seg til andre mennesker.

Det er helt forkastelig det barnevernet vi har. Det må endres slik at de faktisk gjør jobben sin. Og at de følger lover og regler slik at de ikke får problemer med å få gjennomført en omsorgsovertakelse der det er nødvendig.

Det skorter på lovkunnskaper og regelkunnskaper i tillegg til menneskelige kunnskaper. Derfor får de problemer med å få gjennomført en omsorgovertakelse. Fordi fylket krever at de skal kunne bevise, og når de bryter lover og regler så kan de ikke bevise at omsorgssvikt foregår. Dette igjen gir at mange barnevernsansatte vegrer seg mot å komme i en slik situasjon der de blir avvist av fylket.

Barnevernet må oppgraderes og de må gis den nødvendige opplæring.

Slike historier som dette skulle ikke ha forekommet i et land som hevde å ha et barnevern

Skrevet

Hvordan kan barnevernet og kommunene stille seg uforståelige i saken? Hva med alle beskymrings meldingene? Så ikke barnevernet ann hvordan barna oppførte seg når de var på hjemmebesøk etter klager?! De må da ha set noe?!

Hvordan kan de etter så mange klager, fortsatt stå ved morens side i saken? Og hvordan kan de ikke ha oppdaget "barnevakthuset" før??

Er første gang i mott liv jeg er glad for at noen er død! Den mora fortjente aldri de barnene! Når ble det å ha barn en rettighet?!

Følte det vrengte seg i magen, og revnet i hjertet ettersom jeg leste, når man tror det ikke kan bli verre, så blir det 1000 ganger verre!

Bra guttene enderlig får hjelp, men dette er 9 år forsent!!! Stakars gutter, bare tanken på hvordan livet blir fremover, hva de må gjennomgå for å kunne føle seg som normale mennesker igjen!?!

Skrevet

20:19 her ;-)

Foreldrevern har blitt et slags begrep som jeg bruker for å beskrive hva jeg mener, men jeg kan være enig med deg i at IKKE fungerende er likesågodt!

Nå har det seg sånn at jeg er utdannet barnevernpedagog og jeg jobber med barnevern, men ikke kommunalt. Jeg samarbeider derimot ofte med det kommunale barnevernet, og jeg er IKKE imponert.

Jeg mener dog at det ikke nødvendigvis er opplæringen det er noe feil med, og når det er sagt så kan jeg ikke huske å ha tatt et eneste padletak i en kano når jeg tok utdannelsen ;-)

Det hjelper dessverre ikke hvor mye og riktig opplæring du får hvis du ikke evner å bruke det riktig..

Jeg tror det er en kombinasjon av dårlig personlig egnethet, alt for lite ressurser og ikke minst feighet! Barnevernet er en feig etat, de er rett og slett ikke tøffe nok og alt for lette for sjarmerende, manipulerende mødre og fedre å tvinne rundt lillefingeren. Også mener jeg personlig at det biologiske prinsipp står alt for sterkt!! Loven er også alt for åpen for tolkning, så hvordan barnvernet opptrer er jo totalt personavhengig. Man mangler fullstendig en felles grunnpilar, og man er ofte alt for opptatt av å skylde på alle andre for hvorfor man ikke får ting gjort :-(

Skrevet

Å overlate til barnevernet å bruke skjønn er forferdelig. Du har rett over her som sier at loven er altfor åpen for tolkning.

Jeg kjenner flere som har din utdannelse, men som ikke jobber i det offentlige barnevern. Og de klager på opplæringen de er blitt gitt. Det er ikke sikkert det pensum det er noe galt med, men kan hende det er de menneskene som skal lære faget i fra seg det er noe galt med.

Du har rett i at det er mye udugelig blandt barnevernsansatte.

Ikke alle er feige, men felles for de fleste er deres lovforståelse og bruk av denne. Felles for de fleste vi har kjennskap til er deres personlige skjønn som ligger til grunn for deres avgjørelser. Og det er ikke alltid bra. Da får man sånne som vi har jobbet med dette i 20 år, så vi vet best.

Det biologiske båndet skal ikke undervurderes, jeg mener at man i de fleste tilfeller skal vurdere hjelpetiltak for at barna skal kunne bli i sin biologiske familie.

Men det er flere tilfeller slik som i dette grove tilfellet der det nesten ikke burde vært vurdert.

Helt klart skal bv vurdere den biologiske familien først, men vurderingen skal ikke gå over år slik som her, den skal være over på 3 mnd.

Bv burde også i større grad jobbet med forebyggende informasjonsarbeid. Det er flere foreldre som hadde vært gode foreldre dersom de bare fikk litt innstrukser i hvordan være gode foreldre.

Det burde vært arrangert kurser for blivende foreldre og underveis i foreldrerollen slik som man gjør med forsterhjemsfamiliene.

Jeg vet at slike tiltak ville ikke hindret denne tragiske hendelsen, men det kunne ha hindret mange andre tragiske hendelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...