Vesle mor Skrevet 13. mars 2010 #1 Skrevet 13. mars 2010 Jeg har dessverre vært sykemeldt siden jeg var 4 uker på vei pga sterk kvalme.. Og er sykemeldt enda.. og det ser ikke ut som jeg kommer ut i jobb igjen før jeg skal begynne i permisjonen. Har jeg da krav på permisjons penger hvis jeg fortsetter å være sykemeldt ut svangerskapet da? Leser i et blad der det står at: du får foreldre penger hvis du har hatt persjonsgivende inntekt i minste seks av de ti siste mnd før stønadsperioden tar til.
tvillingmamma<3 Skrevet 13. mars 2010 #2 Skrevet 13. mars 2010 Sykemelding gjelder som pensjonsgivende inntekt.
Vesle mor Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2010 Okei. Såjeg taper ikke penger til permisjonspengene. Kjenner jeg blir stresset av dette. Synes dette svangerskapet har vært langt :-( er bare litt over uke 13... og sliter veldig alt med bekkenet+ blødninger stadigvekk. Ble sykemeldt i uke 4 pga sterk kvalme som så vidt begynner å gi seg... ser ikke for meg at jeg kan begynne å jobbe når jeg er i uke 20 og klare å jobbe ut svangerskapet når jeg har bekkensmerter alt.. men men sånn er det vel ettersom jeg har hatt 1 super fint svangerskap+ 1 så si greit svangerskap fra før..
Herkules Skrevet 13. mars 2010 #4 Skrevet 13. mars 2010 Håper virkelig du kommer deg så dette svangerskapet ikke blir så tøft som det er nå. Nei du taper ikke på å gå sykemeldt i forhold til foreldrepenger.. Det som er grunnlaget ditt for sykepenger blir grunnlaget for foreldrepenger. MEN du vil sannsynligvis gå glipp av eventuelle lønnsøkninger (det avhenger litt av arbeidsgiver, men nav gir deg ikke lønnsøkning som skjer mens du er sykemeldt eller i perm) OM du skulle bli så dårlig i bekkenet eller annet etter fødsel som gjør at du blir sykemeldt videre slik at far kan overta permisjon, vil du ikke kunne være sykemeldt lenger enn ett år til sammen, men sannsynligheten for at du fortsetter å v ære dårlig er vel minimal. God bedring og lykke til videre
Tiara ~ jente-08 + maibaby-10 Skrevet 14. mars 2010 #5 Skrevet 14. mars 2010 Du skriver at du også har blødninger.... hva med å undersøke med lege / jordmor om du har rett på svangerskapspenger?
Vesle mor Skrevet 14. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 14. mars 2010 Hmmm, det skal jeg ta opp med jordmoren når jeg skal dit til tirsdagen. Men tviler vel egentlig på at jeg kan få svangerskapspenger ettersom jeg har bekkenløsning alt. Men synes det er så merkelig at jeg ikke får noen henvisning til fys.trening. Har jo tross alt 2 barn på 5 1/2 og 4 år. Fungerer jo ikke når jeg har vondt og synes det er veldig synd å være så passiv mamma som jeg har vært nå:-(
Tiara ~ jente-08 + maibaby-10 Skrevet 14. mars 2010 #7 Skrevet 14. mars 2010 Ta deg en tur til en manuell terapaut. Da trenger du ikke henvisning fra lege. Gratis er det også dersom du har "bekkenløsning med gangvansker...." eller noe lignende....
Pirkeanonym Skrevet 14. mars 2010 #8 Skrevet 14. mars 2010 Hvis det skal være gratis så må en jo ha henvisning fra lege ;-) Jeg vet hvordan du har det HI, mitt svangerskap har vært fullt av "problemer"; Ekstrem sv.skapskvalme, blødninger, hodepine, krafitge uvi'er, kraftig bekkenløsning etc. Jeg ble sm i uke 6 og etter det har jeg bare vært i jobb i noen uker 30% og aktiv sykemeldt. Jeg fungerte ikke i arbeid. Lykke til og god bedring.
Gjest Skrevet 14. mars 2010 #9 Skrevet 14. mars 2010 Tiara har helt rett. Ved bruk av manuell terapeut trenger man ikke henvisning fra lege -og kostnadene blir dekt av folketrygden, med unntak av en liten egenandel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå