Gå til innhold

Dagens provokasjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare må få ut dette...

Da jeg vokste opp på åttitallet, så vi med skjevt blikk og et lite smil på hvordan de levde i USA, overvekt, TV til frokost, plastisk kirurgi, overforbruk av alt mulig. Men nå er det jammenmeg blitt enda verre hos oss!

Er det bare jeg som skvetter når jeg hører om familier som lar barna se på barne-TV på morran, i bilen (!) - lager ferdigmat i stedet for å bruke sesongens råvarer, tar skjønnhetsoperasjoner, reiser til den andre siden av jorda på ferie hvert år, har shopping som hobby osv osv? Og dette er snakk om helt vanlige arbeidsfolk!

OK, er jo noen som lever helt alternativt også, men det virker jo ikke som om det er noen mellomting lenger!

Skal ikke skønnmale alt som det var før, men det var tross alt en sjarm med å unne seg noe en sjelden gang, ha en klar forskjell på hverdag og helg, leve nøkternt...

Blir vi bare dummere og dummere jo rikere vi blir? Når man leser nettaviser får man i hvert fall det inntrykket. Så mye navlebeskuende! Og annenhver velger vil stemme Frp og er dermed mest opptatt av skattelettelser og mer til de som allerede har så mer enn nok! Hva med kultur, forskning, utvikling og framskritt, hva gjør vi for å bringe verden fremover?

Huff.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skvetter av dette, vil jeg tro du har få om ingen rolige øyeblikk i livet ditt, såfremt du ikke lever helt for deg selv og er innom her en gang i året. Selvsagt blir vi dummere og dummere, nå er vi bare blitt så dumme at det er bare en ting som vil redde oss, fattigdom!

Nå må begge foreldrene jobbe, fordi de har så stort boliglån og må ha to biler. Ungene må på sfo, i barnehage, ja, for ellers går ikke hjulene rundt! Folk løper som idioter, de løper og løper. Ser ut som marsvin i lekehjulet sitt. Jeg har sett det lenge, men nå er jeg forut for min tid. På slutten av åttitallet var jeg aupair i usa og der hadde foreldrene en loggbok hvor de førte opp samværet med sitt barn: F.eks: x vent to the mall with baby, 45 minutes. Dad x vent to playground 30 minutes. Husker jeg ikke skjønte en dritt av det, men det gjorde jeg heller ikke første gangen jeg så glamour der borte. Trodde galmour var kødd, ala Eia ogTufte, men etter en uke gled jeg sakte men sikkert inn i det og atter en uke var jammen formiddagen min styrt av formiddagstv. Heldigvis har jeg gravd meg ut av tunnelen, og håper resten gjør det samme.

Menneskeheten er kjørt på trynet, tilbake til fattigdom! Jeg er forberedt og håper på verdens største finanskrise!

Skrevet

er innom her omtrent en gang i året og har bodd utenlands de siste ti årene :-) Så det var spikeren på hodet!

Litt enig i det du sier om finanskrisa, jeg trodde det skulle forandre mer. Men nå er det business as usual.

Skrevet

Hvilket land? Jeg vil dit. Vi er på flyttefot, vet ikke hvor, men hvis du har bodd et sted hvor du har vært velsignet mot dette i så stor grad at du skvetter, vil jeg jammen vurdere å flytte utenlands! Ikke tull.

Og du, finanskrisen har ikke begynt ordentlig, vi fikk bare se hvor sårbart det faktisk er.

Jeg er mer enn sint på samfunnsånden, like sint en lemmen faktisk. Problemet mitt er at jeg ikke sprekker fysisk, men må gå rundt i denne grøten av trangsyn, hvor man kjører på full trøkk fra barnet er trøkt ut, og så svinger man sidelengs i oppveksten, til man som voksen sitter på et eller annet terapeut kontor eller coach, som skal lede deg videre dypere inn i driten.

Meget bra provokasjon forresten, full pott fra meg!

Skrevet

Hehe klarte ikke å provosere på meg noen, da. Eller de provoserte svarer ikke...

Bor i den tyske delen av Sveits, her er det "gammeldags" - både på godt og vondt, må jeg absolutt si. Men for oss som lever moderne og likestilt (mannen er også norsk, vi deler på å være hjemme med barna og jobber bare så mye som vi må) kan vi nyte det som er godt og gammeldags. Litt Kardemomme by faktisk.

Som nå nettopp, var nede i vaskekjelleren og traff vaktmesterdama (ja, det finnes en sånn, som vasker og holder alt tipp topp i orden), og hun pratet masse på hvor viktig det var å kjøpe roser fra rettferdig handel. Og dette er en helt typisk folkelig dame. Gode forbrukere her altså.

Hver dag kommer barna hjem fra skolen 12-14 og spiser treretters middag (tuller ikke!) Og jeg har ikke møtt EN sveitsisk familie som seriøst lager suppe fra pose! Hvorfor skal man det egentlig?

TV er det heller nesten ingen skikkelige oppegående mennesker som bruker tid på. Det forklarer forresten hvorfor du ser så mye dritt på tyske kanaler forresten. Bare de dummeste som ser på allikevel. Men hallo, jeg ser TV jeg altså, og ofte god norsk underholdning på nett, jeg må understreke at jeg er virkelig ikke en fanatiker. Barna ser også barne-TV, ca en halvtime hver dag. Noe som jeg er vant til fra min egen oppvekst, og synes er fornuftig.

Lykke til! Og heldigvis har vi alle et valg hvilke prioriteringer vi setter!

Skrevet

Jeg har også bodd i Sveits, vel og merke den litt mindre velorganiserte fransktalende delen av landet da. Der er det gammeldags på den ikke fullt så kardemommeby-aktige måten.

Mannen jobber minst 12 timer daglig ofte, kona får ikke til å jobbe for barnehage koster alt for mye til at de kan ha råd til det og et sted å bo, og familien er ofte delt i to med far på en planet og de andre på en annen ...

Men ellers er det helt sant. Grønnsakene er fantastiske, folk lager mat fra bunn av langt oftere enn her hjemme og makan til velorganisert samfunn skal du lete lenge etter.

Dessuten er helsetjenestene upåklagelige og landet har et kult politisk system hvor viktige spørsmål som hvor mye skatt man skal betale tas opp i folkeavstemninger.

Skrevet

Og nei, du provoserte ikke meg. Jeg er en stor tilhenger av hjemmebakt brød og suppe kokt på ekte grønnsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...