Gå til innhold

Hva kan deres små på 5/6 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden her er bare litt over 3,5 mnd enda, men lærer stadig noe nytt. Gleder meg vilt til han blir mer selvstendig, lærer å sitte og aktivisere seg selv. (Men for all del, alle stadier har sin sjarm). Tiden går temmelig fort, så tenker at det ikke er så lenge til han er 5-6 mnd. Hva kan jeg se fram til? Kom igjen jenter, skryt litt av hva deres søte små kan :-) Det er alltid gøy!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har jeg en bedagelig liten gutt som hater å ligge på magen. Men idag snudde han seg 2 ganger fra rygg til mage etter hverandre :) Han er 5,5 mnd nå.

Skrevet

Piraten min på 6 mnd ruller fra rygg til mage og av og til tilbake igjen.

Hun kan leke lenge av gangen på magen med lekene sine.

Hun vil gjerne holde skjeen når hun spiser grøt, men det blir jo bare tull. Hun vil gjerne holde flaska selv og det får hun så lenge det er vann hun drikker. Hun synes også det er kjempestas å drikke fra vannglasset til mor, så hun kan iallefall å svelge uansett om det er flaske, kopp eller learnerbottle..

Hun suger på tærne sine dagen lang. Trekker opp buksebenet for å vise frem fotball-leggene sine og trekker av seg sokkene.

Hun ler høyt og liker å ta i ting. Hun elsker å lugge sin mor og hun er småforelska i sin far. Hun kan å si hei og nei (det ligner i allefall).

Det er vel det hun kan..

Skrevet

jenta mi på snart 6mnd ruller og åler seg rundt omkring. elsker å leke med ball eller vannflaska til mamman sin, og å åle seg etter ballen når den ruller bort. hun er også veldig glad i neser, skal klipe alle som holder henne i nesen. når vi holder henne stående på fanget elsker hun å hoppe. en skikkelig hoppebaby :)

Skrevet

Poden her, 6 mnd, ruller fra rygg til mage - og blir så illsint fordi han ikke kommer seg tilbake. Vi snur han, og etter maks 15 sekunder er han på magen igjen...og blir illsint. Så snur vi han igjen osv.. hihi :-)

Han kan ligge lenge på ryggen og leke med lekene sine. Han prater ikke enda, men hoier mye. Og tøyser og tuller mye, er utrolig morsomt! Sokkene får ikke bli på lenge av gangen, de er supermorsomme å trekke av... Herlig liten kar :o)

Skrevet

Min er 5 mnd og en uke.. Snur seg halvveis fra rygg til mage, men han har ikke komt helt i mål enda på det området..Når han ligger på ryggen kan han snu seg i 45 grader fra der hodet er (og fortsatt ligge på ryggen altså..). Nå har han funnet ut at han kan løfte på babygymmen når han ligger under den (det er en ganske lett babygym).. Han har ledd sånn ordentlig. Jeg hørte bokstavene E-HE tydelig en gang da han lo. :-D Han liker å rufse i skjegget til far sin når han får muligheten. Alt han får tak i liker han å putte i munnen. Sokkene er oftere av ham enn på han. Han smiler når han er glad. Liker å bade. Liker ofte å bli løfta i luften, og å bli kilt på magen. Opptatt av farger og lyder.

Skrevet

Gutten min er snart 5 mnd. Han har nettopp snudd seg fra rygg til mage, stor stas! Er flink til å ligge på gulvet å leke. Ligger lenge på magen og holder hodet høyt og kikker rundt. Når han blir sliten legger han hodet ned for å hvile før han fortsetter :)

Flytter seg rundt, altså han vrir kroppen 360 grader rundt. Strekker seg etter og griper leker. Flytter de fra hånd til hånd.

Lager brummelyd med tunga (og spytter) hehe.

Sparker hælene i gulvet og løfter rompa og magen høyyt opp ;)

Har så vidt fått tak i tåa si, men ikke tatt av seg tøfler og sånn ennå.

Skrevet

Vår er 5 mnd og en uke. Han rullet begge veier rett før han ble fire mnd, men så har han alltid vært veldig aktiv. Han pivoterer også 360 grader med og mot klokka og åler seg fremover og bakover. Han løfter rompa og dytter seg opp med strake armer, men har ikke satt det sammen til krabbing. Han kommer seg jo rundt med åling og rulling, så kanskje han hopper over krabbingen? Vi startet med smaksprøver for en mnd siden og nå vil han helst spise selv. Det er mye søl. Ikke tar han flaske, så jeg ammer og ammer.. Slitsomt. Skulle ønske han tok flaske og sov lenger. Han får fortsatt mat 1-3 ganger om natten, avhengig av når han sovner om kvelden. En svært aktiv og derfor svært sulten krabat vi har. Han har skikkelige latterkramper som sjarmerer alle, elsker å bli løftet opp i luften og ellers herjes med. Ikke helt trygg på vannet ennå, men koser seg likevel i bassenget. Er ikke glad i å være sammen med andre barn eller i høylydte omgivelser.

Skrevet

Min er nettopp blitt 6 mnd. Han ruller fra rygg til mage, leker masse med lekene sine. Er begynt å ta tak i fotene sine. Tar smokken i munnen selv, å han har begynt å lage lydene mamamama og papapapa:)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Min ble fem mnd i går :-) Han er skikkelig flink til å ROPE HØYT. Jeg måtte si til han i dag at hvis vi noen gang havner i trøbbel og må gjemme oss, kommer han til å avsløre hvor vi er med en gang. Jeg kommer til å bli sprø.

Han ruller fra mage til rygg og fra rygg til mage (nå nettopp rulla han hele veien rundt. Han prøver å få tak i kameraet som ligger der borte, og ruller seg bortover. Nå ligger han snart oppå støvsugeren, hehehe...). Også kan han "åle" seg mens han ligger på rygg. Det ser sånn passe sykt ut ;-)

Men det er vel stort sett det eneste, utenom å holde lekene selv, smile, le og "prate", og de greiene der. Jeg regner med det kommer etter hvert.

Skrevet

Vesla er 4,5 mnd hun da, men jeg må skryte litt lell:D

Allerede i desember tok hun smokken inn og ut selv, hun var ikke 2 mnd engang, det var merkelig å se på. Ellers kan hun den høye c, og det er like før glass og trommehinner sprekker til tider. Hun har også begynt å le en deilig, trillende, gluggende latter, griper etter lekene sine, studerer dem, og kan snurre iallfall 90 grader rundt på matta i ryggleie. Hun vil ikke ligge på magen, så i starten av februar lærte hun seg å snu seg fra mage til rygg. Nå er hun råsterk! Ellers prater hun, er oppvakt, venter på tur når vi snakker, og er ufattelig blid om dagen! Blid som en sol (med unntak av når jeg tvinger henne på magen, må faktisk holde henne fast, ellers snur hun seg!)

OG SIST MEN IKKE MINST, VI HAR LØST LEGGEGÅTEN!!!! DEILIG! Det er derfor jeg sitter her nå!:D Jeg er så ufattelig glad i den lille skjønnheten! Nå gleder jeg meg til hun kan sitte, jeg tror hun synes det begynner å bli kjedelig å bare ligge i vogna.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Tigerpote! Hvordan løste dere leggegåten?? Glad på dine vegne jeg! :-D

Skrevet

han roterer rundt på gulvet og ruller fra rygg til mage, Liker å ligge en liten stund på magen, men kan bli fort lei også. Er veldig smilende og blid når alt er i orden, men er en veldig bestemt sjel så han kan hyle og brøle hvis det er noe. Spiser veldig ofte hver tredje time døgnet rundt. Har begynt å prøve med grøt, men det går veldig sakte. Hva leggegåte hadde du Tigerpote? kjekt at det ordnet. seg. La merke til at mange av dere har skrevet seeent på kvelden/natten, Hvordan orker dere å sitte så lenge oppe? 'når legger ungene seg og når våkner de om morgenen? jeg er meget fornøyd hvis jeg klarer å holde meg våken toil 22. her legges han ca. 19 og vil opp 530, men tynet han toil 730. da måtte jeg x antall ganger inn og putte i smokk og ammet uten hell.

Skrevet

Ligge leeeenge på magen og leke. Rulle fra mage til rygg. Ligge på mage og løfte seg på strake armer og bevege seg rundt. (kan ikke åle seg fremover) Har god motorikk på hendene og kan løfte og forflytte leker på en veldig "elegant" måte.

Er veldig veldig mye mer tilstedeværende og mye flinkere til å bable og prate. Drikker av vanlig vannglass (men må ha hjelp til å holde). Holde tutkoppen selv og drikker.

Vil gjerne holde skjeen selv når hun spiser grøt og vil helst også holde skåla selv og putte hele ansiktet oppi.

Det er ganske mye moro, men det artigste er de er så mye mer med på det som skjer rundt og gir mye mer respons når du prater med dem.

Skrevet

..ja, er veldig interessert i føttene sine. Og liker å klype meg i nesa:p

Skrevet

Takk for mange svar, her er det mye å glede seg til skjønner jeg :-) Et annet spørsmål: Hvordan er humøret på de små? Har det vært endringer? Poden her skriker fremdeles ganske mye (hadde kolikk i starten, men har gitt seg for en god stund siden). Er det lov å håpe at dette bedrer seg snart? Han har fått lengre og lengre perioder der han er i godt humør, men...

Skrevet

Det blir enda lengre perioder med bedre humør. Jenta vår smiler nesten hele tiden nå, bortsett fra hvis hun er trøtt og sliten.

Nå er det tenner på gang, så da har hun vært mer sutrete, men likevel kommer de store glisene hyppig.

Hun synes også det er artig å bli litt skremt, sånn som borte bø, eller at jeg lager litt mørk stemme og gjør meg litt monsteraktig med armene. Da gaper hun av begeistring, for så og le. Virker som hun syns det er veldig spennende :P

Skrevet

og mens vi er inne på hva de kan: idag snudde hun seg fra rygg til mage. Hun er litt over 5 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...