Gå til innhold

1. kontroll - Uke 12, hvordan kontrollerer de at alt er bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sniker meg inn herfor å stille et lite spørsmål. Kanskje mer svar å få her siden dere har vært gjennom første kontrollen.

På lørdag starter jeg på 9+0 og nærmer meg 12 ukers grensen.

Gleder meg mye til å kunne si det til alle osv. Men det er jo ikke så lurt før man vet kat alt går bra med den lille, har nå jeg tenkt i alle fall.

Det blir vel ikke noen UL denne første kontrollen, men hva (om noe) gjør de for å vite at det fremdeles er ett lite hjerte som dunker og at alt er bra ellers?

Føler jeg er veldig på tå hev å sånn, men tror man blir litt ekstra paranoid når man har gått gjennom IVF ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til meg gjorde de ingenting på den første kontrollen, bortsett fra en hel del papirarbeid. Spurte legen forsiktig om hun ikke skulle gjøre noe, men siden jeg hadde vært på tidlig ul i uke 10 så mente hun at det ikke var nødvendig. Vente snuten litt skuffet hjem, men det er vel slik de gjør det da:-)

Skrevet

På min første svangerskapskontrollen ble det målt blodtrykk, de tok blodprøver, sjekket urinen og jeg måtte veie meg... i tillegg til å fylle ut et helsekort for gravide.

Skrevet

Takk for svar, var litt bedre respons her inne :-)

Synes det er litt skummelt at de ikke gjør noe annet men de vet nok best. Da kommer det vel fram av blodprøvene om det skulle være noe galt kanskje. For selv om jeg så hjerte slå i uke 7 (tidelig ul pga IVF), betyr ikke det at det gjør det nå. Men nå vet ikke jeg om man kan oppleve det uten noen symptomer da.

Uansett så tar jeg utgangspunkt i at alt er bra, men noen ganger får man litt tid for seg selv og tenker litt for mye;-)

Skrevet

Spør legen om en GU, da kan han kjenne på livmorens størrelse om den stemmer overens med antall uker på vei=) Ikke alle leger tilbyr dette sånn uten videre, men om man ønsker det skal det være mulig å få det sjekket! Blodprøvene og urin sjekker nemlig ikke hcg, bare blodtype, urinveisinfeksjon osv.

Skrevet

Supert, takk skal du ha :-) det skal jeg gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...