Gå til innhold

Vekstavvik på -8 prosent? Noen som har erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ultralydkontroll i uke 31, og fikk beskjed om at lillejenta var litt liten, de regnet seg frem til et vekstavvik på -8 %. Vi er veldig mange små damer i familien, og sønnen min veide bare 2890 gram da han ble født.

Legen satt opp vekstkontroll om en måned, og sa at jeg ikke måtte bekymre meg... Men det gjør jeg jo selvsagt likevel.

Er det noen som har fått tilsvarende beskjed herinne?

Setter pris på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror ikke du skal bekymre deg nevneverdig for 'bare" -8%. er ikke alle som er laget for å få store barn og du har jo allerede født et barn mindre enn gjennomsnittet.

jeg selv fikk en liten gutt på 2,6kg i 07. jenta i magen tegner til å bli like liten ifølge ulkontroll i uke 32. fikk ikke vite %avviket men hun ligger ca. 13dager bak i str. førstemann hadde ikke avvik i uke 32 så hos han kom det senere. i vår familie så er det ingen store barn. hverken på morsiden eller farsiden. jeg selv var bare 2,8 da jeg blei født 2 uker etter termin.

så lenge det ikke var noe annet "galt" enn et lite vekstavvik så må du ikke bekymre deg når legen sier du ikke skal. jeg fikk ikke ny kontroll så det skal du være glad for at du får.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg prøver å roe meg med at det så ut til at morkake fungerte som den skal, og at gjennomstrømningen i navnlestrengen var normal. Så det er antageligvis ikke snakk om at hun får for lite næring. Og heldigvis var de veldig imøtekommende på sykehuset på Lillehammer. Sist fødte jeg på Ullevål, og gikk til kontrollene på ABC. Og der hørte de jo aldri på noe annet enn hjertelyden. Det kan godt hende at sønnen min var like liten, eller tilsvarende, uten at jeg noen gang fikk vite det sist.

Får håpe det bare er genetikk som gjør at jenta i magen er liten :)

Skrevet

d er nok d at d ligger i genene tenker jeg...:) -8% er i utgangspunktet bare bra fordi d betyr at du slipper å føde et stort barn:D ska en del t for at d skal synke under 20% vekstavvik og d er først da d er -20% og under som er noe å bry seg om.

her tok jeg en sjekk når jeg var nesten i uke 33 og fikk ikke oppgitt noe %, men noen hjalp meg å få d regna ut t -14% her, ingen fare me d foreløpig:) skal t ny kontroll nå i uke 36 bare for sikkerhetsskyld, så lenge d da ikke har gått under 20% så er d bare bra;)

så du behøver ikke å bekymre deg:) føler meg litt redd for at d skal dette under her også, men d går helt fint så lenge d er liv der og jeg får en ny sjekk for sikkerhetsskyld nå. ska litt t for å komme under de 20% uansett såh, i hvert fall fra 8%...! :)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om et vekstavvik på -10% i uke 31. De sa at det var helt normalt med +/- 10% siden de rekner etter et gjennomsnitt. Alle babyer er jo ikke like. Er nå i uke 36, og babyen er tilbake til normal vekst. Så det trenger ikke være noen grunn til bekymring.

Tror du kan bare slappe av og nyte graviditeten :)

Skrevet

Takk for beroligende beskjeder :-) Skal prøve å slå meg til ro med det, og heller være glad for at jeg kommer inn på ny kontroll.

Det er jo ikke så mye annet å gjøre, enn å spise sunt, få frisk luft og prøve å få nok søvn i ukene som kommer :-)

Lykke til alle sammen!

Skrevet

hei hei, overhodet ingen fare.

her var det -30% på førstemann (jente)veide 2.3 ved fødsel -frisk og rask.

på siste kontroll denne gangen var det -22%.foreløpig vekt 2.4 1 uke igjen.

men nå er jeg liten og pappaen liten da, men disse legene måler jo utifra et gjennomsnitt så sånn er det bare..;)

så lenge babyen har det bra inni magen, så er det ingen fare, og det er jo nettopp det du får sjekka på disse kontrollene og det er jo fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...