brooklyn Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Storebror har vært og lekt med fetterene sine i dag, på hhv 5,5 og 3,5 år. Han på 3,5 er en liten bajas, og like før vi gikk, gav han 4åringen min en rett høyre med knyttneven i pannen/tinningen, helt umotivert. Han var giret, og fikk utløp for all iver ved å slå storebror (vi satt og pratet når det skjedde, så vi så at det ikke var noen foranledning til det). Storebror fikk vondt og begynte å gråte masse. I morgen skal liksom fettrene komme hit og bygge lekehytte sammen med storebror, som begynte å gråte når han skulle legge seg (igjen) da jeg sa at fetterene skulle komme og hjelpe til, han ville ikke at 3åringen skulle komme, for han bare slår. Jeg prøvde å forklare at han ikke mente noe vondt med det, at han bare var opphauset og overtrøtt, men storebror bare gråt og sa at da ville han heller bare være inne og ikke bygge hytte i det hele tatt, om 3åringen skulle være med. Jeg prøvde å lokke og lure, men han nekter plent. Sa deretter at vi fikk se det an til i morgen, kanskje han ombestemte seg. Hva ville dere ha gjort? Ville du har tvunget gjennom hyttebygging med alle sammen, eller sagt at 5åringen kunne komme uten 3åringen? Eller? Blir litt rådvill her, samtidig som jeg skjønner gutten min veldig godt. Hver gang de er her, får han seg en kless av 3åringen, som er aldeles ute av kontroll. (vil ikke gå inn på oppdragelsen de får i heimen, det er ikke viktig her, vil bare få innspill om hvordan løse "hyttebyggingen" i morgen...) Hva ville du ha gjort?
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 Da er det din jobb å lære sønnen din å tilgi, han er bare 3 år han andre...
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 lagret litt fort, når 3 åringen er i ditt hus har du lov til å "oppdra" han...
ALIICE Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 Jeg har full forståelse for din sønns følelser, og ville absolutt tatt hensyn til hans ønsker her. Hvis han fortsatt føler det samme i morgen, ville jeg avlyst besøk og hyttebygging. Det er jo ikke riktig at 3,5 åringen skal få styre slik. Lykke til, det er ikke enkelt dette her;)
prekæs Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 Jeg ville fulgt med og tatt hensyn til fire åringen. Det er en god ting å tilgi, men det er ikke godt å få juling. Og setter jeg meg selv som voksen i samme posisjon som din 4 åring hadde jeg aldri akseptert å få juling jeg heller.
brooklyn Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 12. mars 2010 Det er nettopp det! De er her en 5-6 ganger i året, og hver eneste gang får storebror seg en kless, enten i form av knyttneve eller i form av treleke/sverd/spade som kakkes på han. Tidligere har han vist storsinn og sagt "det er greit" når 3åringen (som blir fire om en mnd) blir presset til å si unnskyld av moren (min søster), men nå er han rett og slett lei. Jeg er veldig klar i hvordan jeg vil ha det når de er her borte, og da han dro lillebror på 21 mnd etter håret på onsdag fikk han KLAR beskjed av tanten, men jeg er fremdeles usikker altså. Er på sms med min søster og hun bortforklarer og sier at han ikke skal slå i morgen, hun lover, men akkurat det vektlegger jeg lite. For han gjør akkurat som han vil. Jeg har termin om 4 uker og orker ikke være "på" denne 3åringen hele tiden, i tillegg til mine egne unger. Som forøvrig ikke slår med spader eller tilsvarende. I morgen er tillegg hammer og sag involvert...
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 12. mars 2010 #7 Skrevet 12. mars 2010 Men, siden de er fettere så skal de forhåpentligvis ha en del med hverandre å gjøre. Hva med å ta saken i egne hender da og lære 3 åringen hvordan han skal oppføre seg når han er i ditt hus? Det må jo hjelpe han på vei? Hva om han rett og slett er så umoden at han sliter med akkurat dette... Hvis du følger med dem så går jo dette bra...
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 12. mars 2010 #8 Skrevet 12. mars 2010 Skal moren være med? Syntes seriøst det er dumt å si at de ikke får komme når dette er lovt på forhånd... Ikke alltid lett å være en umoden 3 åring heller, det høres jo ut som om moren bryr seg...
Gjest Skrevet 12. mars 2010 #9 Skrevet 12. mars 2010 Med termin 4 uker fram i tid hadde jeg ikke orket hyttebygging med mindre jeg følte meg trygg på at søstra mi hadde kontroll på avkommet. Eller egentlig hadde jeg bare utsatt hele greia. Om ikke treåringen lærer noe kanskje søstra di slutter å bortfoklare oppførselen. Hilsen mammaen til en gutt som også slår (vi jobber med saken da).
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 12. mars 2010 #10 Skrevet 12. mars 2010 Jeg synes ikke det hjelper på situasjonen å holde 3åringen unna. Da lærer han seg i alle fall ikke hvordan man skal oppføre seg. Hold deg i nærheten slik at du har oversikt. Hvis du klarer å stoppe atferden til 3åringen i tide er det best- men det går jo seff ikke alltid. Hvis han rekker å lange ut, så tar du begge guttene til side; trøst 4åringen din samtidig som du forklarer 3åringen at man slår ikke- det gjør vondt og man blir lei seg. Han er faktisk så stor at det skal han forstå. Prøv også å få han til å bli enig at han også får vondt hvis noen slår han. Så skal han si unnskyld, og gi 4åringen en klem for å gjøre det godt igjen. Jeg ville ikke gitt meg om han prøver å vri seg unna det.. Du har lov til å "oppdra" 3åringen når han er hjemme hos dere, akkurat som hans foreldre har lov til å "oppdra" 4åringen din når han er hos dem..Det handler nemlig ikke om å blande seg inn i hverandres oppdragelse, men å være en god voksenperson og rollemodell for ungene..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå