Gå til innhold

nesespray under graviditet????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gryende forkjølelse på vei og tenkte derfor at det var greit å gå til innkjøp av nesespray i tillfelle jeg skulle bli tett i nesen.

Snakket med en hyggelig dame på apoteket. Var jo litt usikker på hvilke som kunne brukes når man er i 38 uke. Hun sa at Siden det var så kort igjen og hvis jeg ikke hadde tenkt å bruke den mye, kunne jeg bruke alle sammen. Hun anbefalte Zycomb siden den stopper rennende nese i tillegg til å åpne tett nese.

Men når jeg ser på pakningsinnlegget står det at den ikke skal brukes under graviditet og amming.

Er det noen som har erfaring med dette, eller har brukt Zycomb??

Er litt usikker på hva jeg skal gjøre nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke gått for Zycomb, men heller Otrivin. Om ikke du kan klare deg med Miwana Saltvannspray (den sterkeste) da, det er jo det aller beste. Den står det at er god hjelp under graviditet og tette slimhinner. Jeg har vært avhengig av otrrivin hele svangerskapet..*skammes* Har kun hatt opphold på 1 uke av gangen. Men har vært mye forkjølet også. Men å bruke Otrivin i MAKS 14 dager for deg, skal ikke være farlig. Nå er du jo nesten ferdig med svangerskapet også. Tviler på at den gjør noe som helst skade.. Da sliter i hvert fall jeg!

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ikke bruke otrivin. Jeg bruker heller ikke otrivin av det prinsipet at det er teste på dyr.

Min lege sa jeg kunne bruke zycomb. Men valgte å ikke bruke den pga pakningsinnlegget.

Skrevet

Jeg har brukt Otrivin nesten hver dag hele svangerskapet. Det gjorde jeg sist også. Alt vel foreløpig, men slimhinnene mine er det nok verre med :)

Skrevet

Signerer Bumblebie♪♫ ♪♫ ;-)

Skrevet

Otrivin skal, i følge felleskatalogen, ikke brukes av gravide. Samme gjelder for Zycomb, dersom det ikke er strengt nødvendig, som det står. Sjekk felleskatalogen.no der står alt.

Skrevet

Må nok si at jeg og har brukt otrivin i to måneder no. Samme sist svangerskap. Får ikke puste om natten om ikke. Det er ingen forskning som sier at nesespray er farlig for gravide. Men man er veldig nøye med å fraråde gravide det meste av medikamenter og dette er jo bra!

Skrevet

Man tar jo ingen legemidler med letthet når man er gravid, men Otrivin er i følge pakningsvedlegg og legen min helt greit dersom man ikke overskrider anbefalt døgndose. Han sa at det er verre om du ikke har pust til du skal føde, og det kan jeg jo være enig i!

Skrevet

Det øre-nese-hals-legen sa til meg var at virkestoffet i nesespray i seg selv kunne være farlig, men når det brukes så lokalt som i nesa gjorde det ingen skade på fosteret.

Skrevet

zymelin kan brukes :) ingen risiko ved graviditet og amming ved terapeutisk bruk i følge felleskatalogen :) funker like bra som otrivin!

Skrevet

Jeg har vært avhengig av nesespray i 3 år og vet hvor ille det er å være tett i nesen. Jeg kan f. eks ikke sove hvis jeg må puste med åpen munn. Da jeg ble gravid, sluttet jeg med den og hadde vel ikke mer enn to-tre dager der jeg var skikkelig tett. Dette er nå litt over tre mnd siden og er halvveis tett nesten hele tiden, men klarer meg fint uten. Snakket med lege og gynekolog ang dette og de sier at det ikke skal være farlig for forsteret.

Problemet med å teste ut medisiner på gravide er at de aldri klarer å skaffe nok folk til testene dvs ca 1000 gravide som skal være med på prosjektene. Og hvem vil frivillig utsette barnet sitt for potensiell fare med å være med på noe slikt?

Derfor er det få medikamenter det vil stå er ok for gravide! Jeg bruker en type medisin som spesialisten på sykehuset sier de har fantastiske resultater med på gravide, men som felleskatalogen sier man ikke bør bruke som gravid. Så her må man bare stole på legen sin :) Jeg vil som tidligere "nesesprayjunkii" fraråde deg å bruke det og holde deg til saltvann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...