Lene~mor til tre Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Så et innslag på tv om at norge trenger masse blod og at dem trenger flere blodgivere og nå henger det plakater over alt for å værve blodgivere. Norge er vist en av de landene som har minst blodgivere, men det er jo ganske strenge regler også da. Jeg gir ikke blod og det er pga jeg har lav hb hele tiden og er på grensen til å ha sykdommen jernmangelanemi, jernlagret mitt ligger alltid på 0 uansett hva jeg gjør så da kan jeg ikke gi blod.
2barns mor Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 Nei... jeg gjør nok ikke det. Skulle absolutt ha gjort det. Men... for det første har jeg STOOOOOR sprøyteskrekk, det tror jeg kommer av at jeg har relativt vanskelige årer, å de finner sjelden blod - de få gangene jeg tar blodprøver. Jobber selv med å ta blodprøver av folk hver eneste dag, å det gjør meg ingenting - men nåler i meg selv takler jeg ikke. I tillegg har jeg også helt siden første svangerskap for snart 6 år siden slitt med lav hb og lavt ferritin, nå har jeg endelig kommet meg opp - så jeg tror nok jeg må ha det blodet jeg har selv. Men skulle absolutt ha gjort det. Kanskje jeg skal prøve å sende gubben
Jojo x3 Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 Nei, jeg har også lav Hb og kan ikke gi. Men er viktig å gjøre det for de som kan!
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 Nei, har ikke gjort det, siden jeg også har kommet under kategorien, der man ikke får lov....... men tror kanskje jeg har lov nå, kanskje jeg skal sjekke det.....
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 13. mars 2010 #5 Skrevet 13. mars 2010 Nei, gjør ikke det, har sprøyteskrekk pga mange sykehusinnleggelser og sprøyter i barndommen. Vi bor ikke i nærheten av sykehus heller, så det er vel da litt tungvinnt å gi.
Ranveig R Skrevet 15. mars 2010 #6 Skrevet 15. mars 2010 Eg har "meldt meg på" ein gong, men blei gravid, og måtte vente til 1 år etter fødsel. I den perioden fekk eg (igjen) problem med lave jernlagre, og det har tatt meg laaang tid å få dei opp på brukbart nivå igjen. Så nett no er det ikkje aktuelt. Når eg er ferdig med å få barn derimot, har eg veldig lyst til å gje blod, synest det er gøy med blodprøver og stikking og sånt eg
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 15. mars 2010 #7 Skrevet 15. mars 2010 Når frøkna her blir litt eldre, så skal jeg melde meg som blodgiver. Snakket med min lege om det da jeg gikk gravid, høyt hb nivå og ferritin nivå. Pluss at jeg har en blodtype som ikke er kjempe vanlig fikk jeg beskjed om. Men må nok vente noen mnd til enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå