hopeandfaith Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 jeg er selvfølgelig overlykkelig etter så mange år med prøving, men samtidig vettskemt for nå er jo også sjanse der for å miste..... MEN jeg komme ikke gjennom til st.olavs og trenger litt akutt råd, skal jeg elle skal jeg ikke spise metofrmin nå som prøven er positiv?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 Jeg skal begynne på metformin idag,men har fått beskjed om at den dagen jeg blir gravid så må jeg slutte på de. har lest at noen fortsetter mens de er gravide men min gyn. ville ikke gi meg lov til det.. så mitt råd er å slutte med de nå som du er gravid;)
hopeandfaith Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2010 tusen takk for svar:)) lykke til, tvi tvi:)
lindynatt Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 Ikke slutt med dem uten har du større sjanse til å miste. Google og finn de forskjellige forsknings resultatene. Metformin er ikke ofesielt tillatt under graviditet men all forskning peker på det samme, du senker faren for SA.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 helt sikker på det lindynatt?? ikke rart en blir forvirra=/ jeg fikk jo klar beskjed om å slutte på de så fort jeg ble gravid.. hmfr..
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 kan det variere ? hvis man ikke er insulinresistent så burde man slutte? og hvis man er ,så burde man fortsette?
hopeandfaith Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 13. mars 2010 kjenner jeg blir skikkelig usikker nå, men tror jeg velger å holde opp til mandag da skal jeg til legen så får vi se hva vi blir enige om der:)
lindynatt Skrevet 13. mars 2010 #8 Skrevet 13. mars 2010 Jeg er helt sikker, problemet er kun at siden dette ikke offesielt tillat i svangerskapet og mange leger ikke vet om forskningen, sier de, slutt. Hvorfor leser dere ikke selv forskningsrapporter osv? Jeg var pent nødt til dette da min gynekologer hadde /har lite peiling på pcos. http://jcem.endojournals.org/cgi/reprint/87/2/524 Sixty-five women received metformin during pregnancy (metformin group) and 31women did not (control group). The early pregnancy loss rate in the metformin group was 8.8% (6 of 68 pregnancies), as compared with 41.9% (13 of 31 pregnan- cies) in the control group (P < 0.001). In the subset of women in each group with a prior history of miscarriage, the early pregnancy loss rate was 11.1% (4 of 36 pregnancies) in the metformin group, as compared with 58.3% (7 of 12 pregnan- cies) in the control group (P .)200.0 ؍ Metformin administration during pregnancy reduces first- trimester pregnancy loss in women with the polycystic ovary syndrome. (J Clin Endocrinol Metab 87: 524 –529, 2002)
lindynatt Skrevet 13. mars 2010 #9 Skrevet 13. mars 2010 http://www.fertilityplus.org/faq/metformin.html http://humrep.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/19/8/1734 (norsk undersøkelse)
lindynatt Skrevet 13. mars 2010 #10 Skrevet 13. mars 2010 Noe jeg ikke vet om er sant men som høre slogsik ut, ikke slutt under graviditet med en gang, trapp ned først, kroppene r vant til hjelp for å få insulinen til å jobbe som den skal og insulin er et hormon. Jeg er ikke gravid men har sluttet på metformin pga kvalme (som man ikke har funnet ut av men tydeligvis ikke har noe med metformin å gjøre) Merker det på huden min, mer kviser igjen, syklusen min ble litt lengre og "noe" stemmer rett og slett ikke
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #11 Skrevet 13. mars 2010 ja der kan man se.. trodde gyn. min hadde grei peiling da han sa at når jeg ble gravid måtte jeg slutte med de og han ville ikke skrive ut flere resepter.. nå har jeg bare en gang på resepten min som holder i en mnd,blir jeg gravid denne syklusen så burde jeg bytte gyn. da eller? Fortsetter man med metformin pga hormonforstyrrelsene da eller?
lindynatt Skrevet 13. mars 2010 #12 Skrevet 13. mars 2010 Ja man fortsetter pga hormonforstyrrelsene og fodi forskningen jo viser at det hjelper. Det er ikke meldt om flere syke barn ved fødsel, men de mangler tall på hvordan barna har det etter 5-10-15 år etter fødsel om det da er noen komplikasjoner pga mors metformin i svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #13 Skrevet 13. mars 2010 skal lese disse linkene dine jeg,takk;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå