Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Har fått konstantert bekkenløsning av legen og har fått henvisning til fysio. Men smertene sitter i korsryggen. Som sterke mensensmerter x 10. Konstant! Noen andre som har opplevd dette? Jeg må pine meg gjennom dagene, til nød tar jeg paracet, men vil ikke stappe i meg for mye av det heller..
Gjest ->>- Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 Ja, det kan det. Ting som manuellterapi, bassengtrening, bekkenbelte osv. kan kanskje hjelpe, i tillegg til hjelpemidler som sklilaken, søsterhjelp, krykker etc. God bedring.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 Så det er ikke uvanlig det nei.. Dritt altså! Jeg er jo bare 15 uker på vei, lurer på hvordan dette skal gå... Takk for svar! hi
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 Å jada, to ganger. Mitt råd til deg er å slappe av så mye du kan, det vil du ha mye igjen for etter fødselen. Trening og manuell terapi forsøkte jeg under første svangerskap, i mitt tilfelle ble smertene bare forverret av det. Et lite stalltips: ikke forsøk å f.eks. rette på et krøllete golvteppe med den ene foten, da er du i knestående og hyler av smerte før du vet ordet av det. Vanskelig å reise seg igjen er det også.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 Anonym 15.48 her igjen. Bare en liten tilføyelse: dersom du har behov for hjelpemidler, må du mest sannsynlig betale for det selv. Hjelpemiddelsentralen gir ikke ut hjelpemidler når det gjelder tilstander som ikke er kroniske (minimum 2 år), så jeg fikk blankt avslag på hjelpemidler til bruk på arbeidsplassen, og måtte derfor sykemeldes relativt tidlig i svangerskapet.
Erle79 Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 Jeg har BL i symfysen og lårene. Jeg vil sammenligne smertene med rier. Det gjør hinsides vondt, eneste jeg kan sammenligne det med er en fødsel. Gjør selvsagt ikke like vondt hele tiden, men når jeg reiser meg, snur meg i sengen, bøyer meg, osv. 12 uker igjen...
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #7 Skrevet 12. mars 2010 HVA? Jeg slet med bekkenløsning og fikk låne både sklilaken, krykker og pute på Hjelpemiddelsentralen - gratis. Få en henvisning fra jordmor HI, dette er noe du kan få god bruk for! Sklilaken er herlig å ha i sengen, da den hjelper deg rundt. Så slipper du å våkne opp pga smerter hver gang du flytter på deg. Uff, lykke til HI. Det er tøft, men husk å avlaste mest mulig nå i svangerskapet! Ikke støvsug, ikke gå lenge, ikke sitt lenge, ikke stå fremoverbøyd over ting...osv.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #8 Skrevet 12. mars 2010 Ja, dessverre. Fikk tidlig bekkenløsning selv, uke 11 tror jeg det var. Går på bassengtrening to ganger i uken med fysioterapaut + en time fysio. Dette hjelper godt der og da, og anbefales! Ellers må du bare ta det med ro og lære hva du tåler og ikke tåler, og holde deg unna alt som priovoserer smerten, det tror jeg endelig at jeg har klart, så denne uken har ikke vært sååå ille. Etter tur på ikea forrige fredag var jeg på krykker i to dager, AUU!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #9 Skrevet 12. mars 2010 Tusen takk for alle svar! Dere er gode å ha:) Nå har jeg ringt byen rundt etter fysioterapauter, satser på å komme igang neste uke. Varmtvannstrening høres deilig ut, det skal jeg og sjekke ut! Ellers er det vel bare å bite tenna sammen! Har jo bare 176 dager igjen.. høhø Et spørsmål til: Paracet hjelper litt på smertene her. Tar toppen av vondtene. Kan jeg ta det hver dag? (da snakker jeg 1-2 tabletter om dagen) Noen andre som har fått utskrevet smertestillene som hjelper og som man kan ta når man er gravid? Igjen; tusen takk for svar!! hi
Gjest ->>- Skrevet 12. mars 2010 #10 Skrevet 12. mars 2010 Det med paracetmengde ville jeg diskutert med lege. Jeg gjetter at det er helt i orden, men sånn for sikkerhets skyld - ikke ta denslags råd fra et nettforum, liksom. Så vidt jeg vet er smertestillende ikke veldig mye brukt i forhold til bekkenløsning, nettopp fordi det finnes så lite som fungerer og samtidig er forenlig med graviditet. Bekkenbelte kan være vel så effektivt - det får du kjøpt hos f.eks Medicus Plesner, men de er ganske dyre (og ikke alle har like god effekt av dem). Mulig du kan få noe slikt via behandlingshjelpemiddelsentralen på ditt lokalsykehus også, eller låne hos fysioterapeut. Ellers er essensen i bekkenbehandling stort sett at om noe gjør vondt; slutt med det.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #11 Skrevet 12. mars 2010 http://www.ub.uit.no/munin/bitstream/10037/635/1/student.pdf
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #12 Skrevet 12. mars 2010 Igjen, takk for svar! Da skal jeg høre med fysioterapauten der jeg (forhåpentligvis) kommer inn til uka!! Ha en kjempefin helg!! hi
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #13 Skrevet 12. mars 2010 Ved behov for hjelpemidler over kortere perioder kan du ta kontakt med hjelpemiddelansvarlig i din kommune. Hver kommune skal ha et hjelpemiddellager for utlån av hjelpemidler i slike tilfeller. Det stemmer, som nevnt over her, at Hjelpemiddelsentralen låner bare ut hjelpemidler ved varige funksjonsnedsettelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå