2010 Mammaen Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Har noen erfaringer/anbefalinger? Må i tilfelle vi skal dra ta det privat og betale en del for det. Jordmor mente at det ikke er nødvendig - men at det passer for noen.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å reise på det men ble anbefalt på helsestasjon... Neste kurs er 15.april så spørs om vi rekker siden terminen er 21.april. Men skal prøve å få det med oss.. Vi hadde nok ikke gjort det om det kostet masse penger, men JM sa det kostet 25 kr per person, det for å dekke inn saft og kjeks:) Hehe...
Nikki 75 Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 Kommer an på hvor det er, og hvem dere er. Hvis begge er førstegangsfødende, kan det ha sin nytte, særlig for mannen, tror jeg. Mange menn er flinkere til å lukke ørene når det er konene/kjærestene som kommer med opplysningene enn hvis de får dem fra fagfolk. Hvis det i tillegg er på sykehuset, og dere får omvisning på fødeavdelingen, så er det verdt det, synes jeg.
2010 Mammaen Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 12. mars 2010 Hehe, ja det var jo ikke noen pris på å klage på. her i gården kommer det på over 1000 kroner for en ettermiddag. Er veldig usikker - er jo så mye man kan lese seg til og se av videoer og snutter på nettet. Ikke alt man kan forberede seg til heller.
2010 Mammaen Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2010 Vi er førstegangere ja :-) Men vi får omvisning på føden utenom et slikt kurs, og mannen er vanligvis med til jordmor så han får en del info der også (utenom det jeg maser på han om da ;-) Vet du hva de vanligvis går gjennom på slike kurs?
Nikki 75 Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 Det kan jo virke som om dere får dekket behovet andre steder, da. Jeg syntes særlig det med omvisning og smertelindring var de viktige punktene for meg Dette var "menyen" på vårt kurs: * De siste ukene av svangerskapet - termin * Når er fødselen i gang? Hva gjør vi? * Fødetilbudet i Stavanger - omvisning på avdelingene * Fødselens faser * Smertelindring * Ledsagerens rolle * Barseltiden * Amming
Fifrildi Skrevet 12. mars 2010 #7 Skrevet 12. mars 2010 Vi betalte 850 kr for to ettermiddager a 3 timer. Jeg syntes det var nyttig å få informasjonen presentert fortløpende og konsist. Mannen min syntes det var ekstremt nyttig og gruer seg mye mindre til alt etter at vi var på kurset! Så jeg synes det var veldig verdt det.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 13. mars 2010 #9 Skrevet 13. mars 2010 her i drammen har vi omvisning på føden og jordmorsamtale rundt uke 34. Var der forrige mandag. i tillegg til omvisning fikk vi info om fødselens 3 faser, smertelindring, forskjellige fødestillinger, skrevet ønskebrev for fødselen og snakket og spurt JM om spørsmål. Alt dette er alene med JM, ingen andre som forstyrrer:-) Men siden kurste bare kostet 50-lappen for oss begge syns jeg det er verdt å få med seg:-) Er førstegangs vi også, og samboer har vært med på alle kontrollene både hos JM og lege:-) Han vil gjerne så da er det helt ok for meg:-)
TunaTu Skrevet 13. mars 2010 #10 Skrevet 13. mars 2010 akkurat kommet hjem fra kurs idag. termin om en måned. synes det var veldig greit. 950kr pr par inkl lunsj.. dessverre var det stappfullt på føden slik at vi ikke fikk omvisning, men de sa vi kunne ta kontakt selv og få privat omvisning om vi ønsket. det var også veldig greit å se en fødselsfilm og bilder fra ei under fødsel. mannen min syns det var veldig greit- nå "slipper" han å lese seg opp. var veldig nervøs når jeg var innom på innskriving til føden tidligere i uken, men etter kurset kjenner jeg meg roligere og mer forberedt! er første barn...
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 13. mars 2010 #11 Skrevet 13. mars 2010 ser det kanskje ser litt uklart ut hva jeg mente.. Mente at i uke 34 ca så har vi omvisning på føden og jordmorsamtale gratis. Det er et tilbud alle gravide her får:-) Det andre kurset kostet bare 50 lappen for oss begge så da tar vi med oss det også selvom vi har vært på gratis omvisning og samtale:-)
Nickey Mouse Skrevet 13. mars 2010 #12 Skrevet 13. mars 2010 Var på fødselsforberedende kurs forrige svangerskap (Ahus). Hadde egentlig ikke særlig utbytte av det. Eneste vi ikke visste fra før var hvor nøyaktig vi skulle møte opp, men det skulle vi nok funnet ut av uansett. Fødeavd. var da også stappfull, så fikk ingen ordentlig omvisning. Hadde kanskje føltes litt mer nyttig om vi hadde fått det. Det kommer nok an på hvilken kunnskap man har på forhånd også, og hva man har skaffet seg av kunnskap gjennom svangerskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå