Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Jenta vår på 5 mnd har begynnt å være mye våken om natta. Hun kan våkne midt på natta og være lys våken i 2-3 timer. I tillegg våkner hun cirka annenhver time. Sover også mindre enn før på dagtid. Det er vel normalt å sove mindre på dagen, men hva med natta? Jeg vet rett og slett ikke om jeg orker stort mere, er helt utslitt. Er det andre som har det sånn, eller opplevd det samme, og hva gjorde dere? gikk det over av seg selv eller? Tidligere våkna hun bare en gang om natta, fikk mat og sovnet igjen md det samme, men de siste par ukene har det forandret seg totalt.. hjelp!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 Dette er heeeelt normalt å oppleve i 5 mnd alder. Det henger ofte sammen med ny utviklingsfase og innføring av fast føde. Det er en periode, og som oftest går den over. Skriver som oftest, da jeg av erfaring vet at det kan vare lenge også. Jeg kan også love deg at du IKKE er trøtt nå om dette skulle dra ut i tid. Gutten min holdt på sånn fra han var 5 mnd til over året. Og den søvnmangelen jeg hadde på slutten av denne tiden er umulig å forestille seg om man ikke opplever det. Du er ikke trøtt lenger, men dønn sliten og bare fungerer fordi du må. Jeg har altså ikke så mange tips, det var ikke så mye som fungerte i forhold til min gutt. Det går litt bedre for oss nå, men han kan fortsatt våkne på natta og være våken et par timer. Sov på dagen når babyen sover. Jeg vet det ikke er lett, man vil jo gjerne ha litt tid for seg selv på dagtid også. Legg sosiale aktiviteter til side, ha rolige dager hjemme i stedet for.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 ouf..dette var veldig betryggende..eller? Vi har så smått begynnt med fast føde, håper det er for en kort periode, og at jeg slipper å gå gjennom det som du gjorde. Kan bare tenke meg hvor slitsomt det har vært.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 Det går seg til..Men hos oss tok det 2 år..Nå er han 2,5 og vi er fortsatt inne til ham flere netter i løpet av ei uke..Men de lange våkenperiodnee sluttet han med rett før fylte 2.... Alle gode (og mindre gode) råd er prøvd ut, men disse børnen er nå en gang bare barn...Og på toppen av det hele starter han dagen før 0600...Men må bare slutte og tenke på hvor LITE man sover, tenke at "Kanskje i natt sover han/hun",- også tuter og går det av seg selv..Nå og da får man seg ei skikkelig natts søvn, og lagrene blir fullt opp.Enten ved at ungen faktisk sover hele natta, eller man sender ungen vekk:o) IKKE tenk hvor lite/få timer du sover..Da blir du ENDA mer sliten...JEg tenker med forundring over 2 år med amks 3 timer sammenhengende søvn som "regel"....Kun en natt i skuddåret sov han natta gjennom...I snitt hadde jegkanskej 5 timer søvn pr natt i lange perioder..MEn når man ikke bruker alle krefter på å tenke på det, så blir det ikke så ille..
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 kan ikke si jeg ser særlig lyst på det etter å ha lest disse to innleggene dessverre. Ingen det faktsk bare har vært en kort fase hos?
Morgonfuglen Skrevet 12. mars 2010 #7 Skrevet 12. mars 2010 Eg har heller ingen tips å komme med, dessverre. Hos oss fekk vi to gutar med 14,5 mnd. mellomrom, og dei første tre åra sov eg 3 - 5 timar pr. døgn. Eg var så sliten at eg ikkje visste kva eg heitte. Størstemann hadde kolikk i fem månader, så var det stille i ein månad. Då begynte han å få tenner, så han skreik i fem månader til. Då minstemann vart fødd, skreik gutane to timar kvar kveld (frå 19 - 21), deretter sov dei nokre timar, og så vaka dei på skift heile natta. Yngstemann stod opp kl. 05.00 om morgonen, og hadde formiddagsluren sin kl. 06.30 - 10.30. Når han då endeleg la seg måtte eg ta meg av størstemann og få han sendt i barnehagen. Deretter var det å styre med minstemann resten av dagen (han hadde kolikk han også), til størstemann kom att frå barnehagen. Då var eg åleine med begge to resten av kvelden. Når eg ser tilbake, kan eg ikkje fatte og begripe at eg kom meg gjennom det. Det var berre heilt forferdeleg, og det var ikkje snakk om å leve, berre eksistere. Naboen min trøsta meg og sa at "Eg veit du ikkje trur meg no, men det går betre etterkvart", og det stemmer faktisk. Ein må berre sjå på det i livsperspektiv.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #8 Skrevet 12. mars 2010 Ingen oppmuntrende ord fra meg heller, jenta vår er 17 måneder og endelig sover hun flertallet av nettene gjennom..
Bertine123 Skrevet 12. mars 2010 #9 Skrevet 12. mars 2010 Det går over, og jeg skal krysse fingrene for deg for at det er en kort periode. Mine råd: Har dere skikkelige rutiner på dagen? Viktig å stå opp til faste tidspunkt, for eks kl 8 hver morgen. Gi litt grøt, litt vann og evt pupp/mme. Lek og kos, deretter en hvil. Om du har mulighet er det supert å la hun sove ute i vogn, da sover babyene (etter min erfaring) veldig mye bedre. Når hun våkner er det pupp/mme og mer kos og lek. Syng for henne, ligg på gulvet med henne, men la henne også ligge litt alene mens du for eks rydder litt rundt og er i nærheten så hun ser deg. Siden hun er 5 mnd kan du jo prøve å gi henne litt fruktmos som lunsj, i tillegg til pupp/mme? Så en ny dupp, gjerne trill en tur viss hun liker det, så får du og henne frisk luft. Kanskje du kan trille til en butikk å handle middag? Når hun våkner igjen kan du la henne ligge litt naken på gulvet uten bleie, det pleier de fleste babyer å like. Godt å lufte stumpen litt Har dere faste kveldsrutiner? Min baby elsker å bade, så vi bader ca annenhver dag. Badet hver dag en periode, men da ble han tørr i huden. Ellers går vi på badet og vasker han med en klut, og får på pysj. Så får han kveldsmat, grøt med fruktmos og vann og så er det i seng. Han sovner ganske kjapt, men er ofte litt tørst etter grøten så har en flaske vann ved sengen som vi gir hvis han vil ha. Så sover han som regel til 3, får flaske og sover til 6-7. Så det beste rådet jeg kan gi er å ha gode, faste rutiner på dag, aktivisere dem når de er våkne og legg henne gjerne slik at hun får mye dagslys, det gir god nattesøvn. Håper du fikk noen råd du kan bruke
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #10 Skrevet 12. mars 2010 Rutiner. Legg til fast tid, vekk til fast tid. Mat til faste tider. Det gir barnet litt oversikt. Det blir som deres klokke. Sover barna forlite på dagen kan det gjøre at de sover dårlig på natta også. Mine tvillinger på 7 mnd sover 14 timmer gjennom natta alikevel har de 3 dupper på dagen.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #11 Skrevet 12. mars 2010 Jeg skal muntre deg opp litt. Vår første var vanskelig når det gjaldt søvnen. Sov nesten ikke i det hele tatt de første 4-5 mnd. Vi begynte med søvnen på dagtid. Fikk en rytme på den sånn at hun kom inn i rutinen der. Så flyttet vi henne inn på eget rom. Jeg våknet bare hun snudde seg i sengen, så selv om hun sov litt, så var jeg våken... Hun fikk litt flaske på kvelden før leggetid sånn at vi tanket henne opp for natten, og så begynte hun gradvis å sove lenger. NÅr hun våknet om natten, fikk hun mat, og lenge tok det timesvis med hyling før hun sovnet igjen. Men så bestemte jeg meg for hva jeg skulle gjøre når hun våknet og gjennomførte det hver natt, og til slutt gikk det mye bedre. Da hun var 7 mnd sov hun natten gjennom, men var fremdeles vanskelig å legge. Fra hun var ca 1 år har hun vært en drøm å ha med å gjøre, sover hele natten, legger seg uten protester og våkner med et smil!! Så det er ikke sikkert at det er håpløst for dere heller!! Lykke til:) Når hun fikk mat på natten var et helt mørkt, jeg sa ingenting, ingen stimuli, og så la jeg hene tilbake i egen seng. Hun fikk sutten og jeg satt og strøk henne på pannen og på hånden til hun sovnet igjen. Jeg løftet henne opp når hun skrek sånn at jeg ikke klarte å høre på, men hun fikk skrike litt i sengen. La henne ned igjen når hun var stille. Første natten tok det 2 timer. Det var knallhardt, men helt klart verdt det!! Hun da, sov godt resten av natten da faktisk.... Fortsatte på samme måten i en uke før det gikk greit, men det var en hard kamp for jeg er utrolig trøtt av meg..
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #12 Skrevet 13. mars 2010 Tusen takk for fine svar. Føler det kanskje litt bedre nå Jeg vil si at vi har i grunnen vært veldig flink med disse rutinene. I begynnelsen var det leggingen som var et problem for oss, både 1 og 2 timer med skriking og bæring før hun sovnet i armene våre og vi forsiktig la henne i senga si mens vi ba til gud om at hun ikke våkna:p Hun brukte å våkne 1-2 ganger om natta og sov til i 9 tiden. Men nå er det ikke noe problem å få henne til å sove, men hun våkner så mange gange om natta. Om kveldene er rutinene veldig gode vil jeg si, hun er veldig glad i å bade, så vi bader annenhver dag, deretter får hun grøt med fruktmos (nettopp begynnt med dette da), før hun får ei flase på soverommet og blir lagt i sengen sin og sover i løpet av et kvarter som regel. Må kanskje bli litt flinkere med rutinene på dagtid... Hmmm..når jeg tenker etter, så sov hun mye bedre om natten når hun sov mere på dagtid, og i det siste har hun sovet heller lite på dagtid. Kanskje det er en sammenheng her da siden det er noen som nevner det over. Skal prøve å ordne bedre sove rutiner på dagtid, å se om det hjelper:) Tusen takk dere!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #13 Skrevet 13. mars 2010 søvn avler søvn når de er så små så du vil nok se det blir bedre på natta med gode soverutiner på dagen mi er året nå og sover 2x2 timer på dagen og sover gjennom hele natta det har hun gjort siden vi sluttet med mat på natta ved 7mnders alder. er også greit om hun får grøt om kvelden at du vet hun er mett og at hun får nok drikke så hun ikke våkner fordi hun er tørst eller sulten.. jeg har to barn, og hadde den samme runden ved overgangen til fast føde, men etter en mndes tid så var det fin soving på natta så det trenger ikke ta flere år for alle )) masse lykke til !! rutiner er gull når man har babyer )
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #14 Skrevet 13. mars 2010 Tusen takk 9.45:) Litt usikker på hvor mye grøt jeg skal gi henne før hun legger seg siden vi nettopp har begynnt med det, litt redd for at hun skal få vondt i magen, men vi prøver oss frem å håper på det beste:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå