Gå til innhold

babyer som ikke kan gå skal

Anbefalte innlegg

Skrevet

ikke ha sko?? bhg sier at de gjerne vil vi skal kjøpe ordentlige sko til han, men han jo ikke gå enda..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva har han på seg ute da? skjønner jo at det er kjekt å ha på sko ute selv om han ikke går.

Tror ikke det gjør noe at man tar på han sko selv om han ikke går.

Hvor gammel er han? kanskje han snart går uansett?

Skrevet

J, du kan jo i teori kjøpe sko til han, men små barn/babyer skal aller helst lære seg å gå uten sko på. I gamle dager var det vanlig at babyer lærte seg å gå med sko, men det har man gått bort ifra nå. Beste for foten er å lære seg å gå uten sko... så kan man lære å gå med senere pga det er jo hakket vanskeligere...

Skrevet

han har stonz da, så han slipper å gå ut i snøen på strømper.

han er 14 mnd, men dersom du tar på sko før de kan gå, kan jo det føre til feilstilling ifht til føttene.

Skrevet

Kjøp Stonz eller en annen type "fotposer" istedet du. Sko til en som ikke kan gå er bare plagsomt og irriterende for dem.

Skrevet

Ah, du har ja. Da hadde jeg bare ignorert bhg sitt ønske om sko ;)

Skrevet

stonz har vi, så jeg skjønner ikke helt hvorfor vi må kjøpe ordentlige sko..

Skrevet

ja mefte lærer man jo å gå inne, så om han har på seg sko ute når han krabber så gjør det vel ikke noe?

Spurte du HVORFOR barnahgen ønsker sko til han? hvorfor de ikke synes det var bra nok med stonz?

Kanskje de ikke er varme nok? kanskje de detter av? kanskje de blir våte?

Skrevet

Mine hadde sko ute selv om de ikke kunne gå. Et par gode og varme ecco sko, som de plutselig gikk i.

Skrevet

ja, jeg tror nok jeg kommer til å gjøre.. de har mast i over 1 mnd om det, jeg synes bare det er så rart at etterspørselen kommer fra en bhg..

Skrevet

jeg tenker det kommer til å bli ubehagelig å ha på sko for han.de er varme nok, han har på seg ullsokker under i tillegg, og er alltid varm og tørr på føttene når han kommer inn. De sitter også godt på foten.

det jeg egentlig tenkte på her, var vell det jeg har hørt ang sko til barn som ikke kan gå og feilstilling.

Skrevet

Hvorfor er det rart det komemr fra barnehagen???

Stonz eller andre fotposer er fine de, men de er egentlig ikke så godt egnet til norke uteforhold. Greit nok på et mykt underlagt, men har du selv forsøkt å gå i fotposer på glatta? På hardt frossent underlag? I skogen?

Vi har selv hatt stonz til våre barn før de kunne gå, og er strålende fornøyd med de. Men de er ikke spesielt egnet til å leke i ute i barnehagen på vinteren. Greit nok når de bare sitter i sandkassa, men ikke når barna skal bevege seg rundt ellers. Han reiser seg vel opp og går rundt ting han holder i? han blir sikkert leid rundt i barnehagen slik at han øver på å gå?

Dessuten er faktisk Stonz ganske kaldt nåd de små "går" på snøen/isen. Derfor er det viktig med sko med god og varm såle.

Barnehagebarn er jo generelt mye ute i løpet av en dag. Er jo dumt hvis de ansatte må gå å bære på ungen din fordi du ikke vil kjøpe sko. Eller at han må sitte i en vogn store deler av dagen? Eller at avdelingen må ha kortere utetid?

barnehagen har sikkert en god grunn for å be deg kjøpe sko. Hvis du er uenig, så bør du iallefall be om en samtale med ped.leder rundt dette - ikke bare ignorere forespørelsen deres

Skrevet

Så rart! Min har også Stonz, og barnehagen synes de er supre! Har ingen planer om å kjøpe vintersko til ham denne sesongen. Når det blir vått ute, og han lærer å gå, så blir det nok noe mer vårlig og vanntett noe, men foreløpig er det jo overhode ikke noe behov for det.

Skrevet

Jeg er enig med kamomille :o)

Skrevet

Men når han er 14 mnd er det vel ikke så lenge til han går eller?

Kanskje går han litt rundt og holder seg i ting og tang, da er det nok bedre støtte og bedre under fotsålen med sko.

Tror virkelig ikke barn i den alderen får så veldig feilstilling på føttene fordi om de har på sko. Det har jo med å gjøre at ikke alle barn lærer å gå inne på parketten uten sokker og sko.

Selv hører jeg på bhg da det gjelder slike råd eller hint, nettopp fordi de ser hva barna mine gjør i løpet av dagen:-)

Lykke til!

Skrevet

De kan jo ha sko på seg ute da.... Det er snakk om at de ikke skal ha sko på seg hele tiden. Man må jo beskytte beina!

Skrevet

Ta å spør dem hvorfor de vil ha sko på han.

Kan jo hende at han ikke er fornøyd med å krabbe når han er ute og at de går endel med han eller at han går mens han holder i noe og da er det kanskje litt kaldt med noe annet enn sko :)

Skrevet

Det fikk jeg også beskjed om fra bhg. Jeg kjøpte sko til henne, for de sa at hun bare begynte å skli når hun prøvde å gå med Reimasokkene. Men selv når hun har begynt å gå, er det jo vanskelig med all snøen. For meg virker det som hun er mer hemmet av skoene, for de er i veien når hun krabber (og sklir av føttene pga krabbingen) noe som gjør at hun sitter mye stille ute...

Skrevet

oi, her var det mye uenighet :)

1. Han er ikke kald i stonz, han er varm og tørr på føttene når han kommer inn.

2. Det er fakitsk veldig god friksjon på stonz, så han sklir ikke.

3. jeg spurte bhg hvorfor de ville jeg skulle kjøpe sko, siden han ikke kunne gå enda, da sa de det var fordi de følte det var bedre.

4. De må ikke inn tidligere, bære på han eller høre på at han sutrer. Han trives ute, og siden han ikke blir kald eller våt er det bare å være ute så lenge de vil.

5. ja, jeg tror han egentlig kan gå. Han går fint når vi bare leier. Jeg tror det går mer på at han ikke tør, så sånn sett er det i bunn og grunn greit å kjøpe sko. Jeg tenker mer på at det blir ubehagelig å krabbe rundt med tunge sko, i tillegg til en dress som blir klumpete på en liten gutt..

6. Det jeg i utgangspunktet lurte på var : bør barn bruke vanlige sko før de kan gå, med tanke på feilstilling og utvikling? det var sikkert veldig dårlig formulert av meg i begynnelsen, men har fått varierte svar da!

måtte bare få avklart litt :)

Skrevet

ikke noe problem å bruke sko ute med tanke på feilstilling når han er såpass nærme å gå som du sier.kan også være fordel med sko som beskyttelse, som nevnt over.det man IKKE skal bruke(med mindre fysio anbefaler det i enkelte tilfeller) er innesko,-)

Skrevet

ok, supert! takk for svar :)

Gjest 5 andre
Skrevet

Det er lettere å sparke i fra og stå i snøen med hard gummisåle, enn med noe som er mykt og glatt og gjør at han går rett på trynet..

Det er først og fremst inne han lærer å gå og der bruker man jo ikke sko.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...