Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Hvor mye tar dere? Jeg har sett her inne at det blir tatt at fra 1 mg til 4 mg daglig. Min lege sa det ikke var noe hensikt å ta mer enn 1 mg, overskuddet tisses nemlig ut. Jeg er veldig bekymret og har mest lyst til å å ta 10 mg daglig. Men dere som tar 2-4 mg, hva sier legen om det? Har det noen hensikt?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 hvorfor vil du ta så mye??? noen grunn til det?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 Med mindre du harhelt spessielle grunner til å tro du trenger større doser forstår jeg ikke hvorfor du ønsker det. For lite folsyre kan i noen veldig få tilfeller skade barnet, på den annen side ser det ut til at tilskudd avfolsyre øker faren for enkelte typer kreft hos mor. Det er heller ikke noe å trakte etter. Om du er redd du får i deg for lite så sørg heller for å spise mye grovt brød og grønnsaker. Brokkoli inneholder for eksempel mye folat.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 De som tar så høye doser med folsyre, bruker gjerne andre medisiner som hemmer opptaket.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 Ja, jeg har en grunn til det. Det var ikke det jeg ønsket å spørre om. Jeg lurer på hvorfor min lege sier at noe utover 1 mg er bortkastet, mens andre her inne bruker opptil 4 mg. Kan jeg stole på legen min?
sjøsamen Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 Jeg hadde folinsyremangel før jeg ble gravid, og fikk derfor beskjed om å ta dobbeldose. Hender at man har forhøyet homocystein og dermed kan senke det ved å ta folinsyre (øker risikoen for sa). SÅ at noen tar ekstra folin er det ofte pga mangelsykdom o.l.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #7 Skrevet 12. mars 2010 Før mine graviditeter tok jeg 0,4 mg daglig. Det var det som ble anbefalt da. På det tidspunktet var det ikke noe fokus på kreftfaren. Det jeg også ble fortalt var at den maksimale dosen som var utprøvd var 1,2 mg. Hvis du allerede tar 1 mg ligger det helt i toppsjiktet av det som var i bruk den gangen. Jeg husker jeg leste litt om det den gangen. Selv om man økte inntaket gjorde det minnimalt utslag på statestikken. Vi har ryggmarksbrokk i fammilien så det var ganske opplakt at jeg skulle ta nok. Er du foresten sikker på at du ikke blander sammen 0,4 mg med 4 mg?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #8 Skrevet 12. mars 2010 Jeg har tatt høye doser med folat pga medisinering under svangerskap.Tok opp dette med kreftfaren med legen.Og det var ikke noe grunn til bekymring. Jeg tok vanlige doser mens vi planla.Og etter vært helt opp til 5 mg pr dag.Nå er jeg i siste trimester,og går på 3 mg.Legen sa det sikkert holdt med 2-3 i svangerskapet.Men i og med det ikke er farlig så tar jeg høyere.Medisinen jeg går på gjør at jeg får for lite folat i kroppen.Derfor tar jeg hele svangerskapet, også etterpå om jeg får ammet.For at babyen skal ha nok..Just in case asså.. Og jeg har sett på serumspeil at det nytter ja.Jeg har sjekket før jeg begynte,når jeg sto på topp dose og nå.Og etter jeg trappet ned at det vises godt på serumspeilet.Så hva legen din jatter om skjønner jeg ikke.. Ltt rotette skrevet.Men har mye på fanget her :-P
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #9 Skrevet 12. mars 2010 Ikke hvis det er 0,4 mg som er standardosen. Jeg har fått resept på 1 mg som da skal være daglig dose. Det er pga ryggmargsbrokk her også, mistet et barn pga det så det er derfor jeg er så "hysterisk" når det gjelder min neste graviditet. Takk for svar forresten! :-)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #10 Skrevet 13. mars 2010 Jeg har en medfødt genefeil som gjør at jeg trenger å tilføre mye folat. Jeg tar 2 mg morgen og kveld., altså 4 mg tilsammen per dag.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #11 Skrevet 13. mars 2010 Vanlig anbefalt dose for de som planlegger å bli gravide eller er 0,4 mg. De som tar ekstra doser har nok fått beskjed om å gjøre dette på bakgrunn av feks medisinbruk, sykdom/lidelse hos en selv, økt risiko for ryggmargsbrokk... Folat er et vannløselig vitamin, så ja, overskuddet tisses ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå