Gjest eelis+kian Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 Jeg syns gutten min skjeler så veldig, er det noe jeg bør være bekymret for? Jeg har lagt ut bilder på bloggen min, hvis dere vil se: elisabeths1989.blogg.no (og nei, jeg laget ikke innlegget for å få treff på bloggen, haha). Han har vært skjeløyd siden han ble født, men jeg vet ikke om det skal rette seg opp, kanskje? Jeg er selv nærsynt, og håper han slipper noe sånt...
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 Skjeling er normalt til 6 mnd alder Om han fortsatt skjeler etter å ha fyllt 6 mnd, burde du få lege/helsesøster til å ta en titt
Emma&Adrian Skrevet 11. mars 2010 #3 Skrevet 11. mars 2010 Adrian gjorde også det,men han slutta sånn ca når han var 5 mnd... Forresten,flott navn til flott unge! Følger bloggen din
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #4 Skrevet 11. mars 2010 Akkurat det har jeg faktisk lagt merke til førnår jeg har sett bloggen din, men jeg må si jeg synes han bare så søt ut med det jeg Aner ikke om det er vanlig eller ikke..
Gjest eelis+kian Skrevet 11. mars 2010 #6 Skrevet 11. mars 2010 Takk for svar anonym og Emma&Adrian, jeg håper det retter seg opp. Vet du/dere hva det betyr når de enda skjeler etter 6 mnds alder? Hehe, takk for komplimenter dere andre :-)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #7 Skrevet 12. mars 2010 Aner ikke helt hva det betyr, men noe er galt med øynene Det øyet som skjeler mest er "lat" på en måte. Så da brukes det lapp over det friske øyet for å trene opp det late øyet, også brukes det briller. Jeg var skjeløyd selv som liten.
Gjest eelis+kian Skrevet 12. mars 2010 #8 Skrevet 12. mars 2010 Hjelpe meg! Åhh, så kjedelig det hadde vært hvis han hadde et "sløvt" øye... Skal ta kvelden og drømme at øyet retter seg opp, kanskje jeg kan ønske det på plass? Hehehe
Nitte Skrevet 12. mars 2010 #9 Skrevet 12. mars 2010 Hei! Fin gutt du har! Synes ikke det ser ut som han skjeler så veldig mye, men veksler han litt på hvilket øye han skjeler med? Synes det ser ut som det på bildene. :-) Jeg kan jo fortelle om min gutt! Han skjeler også, betydelig mer enn din gutt. Siden det ikke hadde rettet seg opp da vi var på 6 mnd. kontroll, ble vi henvist til videre undersøkelser hos spesialist. Der ble det fastslått at han var veldig langsynt (de får babyen til å kikke inn i et apparat, der de skal fokusere på en bamse), samt at han vekslet mellom hvilket øye som gled ut. Fordi han vekslet ble det ikke aktuelt med lappebehandling, men 8 mnd. gammel begynte han med briller. Dette rettet opp skjelingen noe, men siden de ikke kan ta en fullverdig synstest før barnet er ca. 4 år, var brillene underkorrigerte den første tiden. Skjelingen kan opereres, noen sykehus opererer allerede ved to års alder. Dette vil ikke spesialisten vi går til anbefale, da de skjelden får gode resultater, og gjerne må operere på nytt senere i barneårene. Gutten var er nå 4 år, og vi holder på å vurdere om han skal opereres ved 5 års alder. Han har vært godt korrigert med briller, og sjensene for at et operativt ingrep vil være vellykket er derfor stor. Men jeg vet ikke om jeg vil operere. Det er kun et kosmetisk inngrep, og vil ikke ha noe å si for synet hans. Det er alltid en risiko ved operasjoner. Han blir ikke plaget eller ertet i barnehagen, og er en supersjarmerende gutt med sine briller, og til tider skjeve blikk. Hvis vi opererer, er det nesten som vi tar vekk noe av det som er så sjarmerende med gutten vår, hvis du skjønner hva jeg mener. Samtidig begynner han på skolen om 1 1/2 år. Der er det større barn, som han ikke kjenner. Kankje blir han mobbet av de? Hva om han kommer til meg og er kjempelei seg fordi han blir plaget på skolen? Man kan alltid ta denne operasjonen senere, hvis han skulle bli plaget, men da er jo allerede skaden skjedd. Kankje har han fått en alvorlig knekk på selvtilliten? Jeg har lest og lest, en masse forskning på området. Både kvantitative studier som går på effekt av operasjon, tilbakefall og komplikasjoner, samt kvalitative studier som går på livskvalitet. Begge deler taler for en operasjon... Jeg vet ikke hva vi velger enda, vi får se!
Gjest eelis+kian Skrevet 12. mars 2010 #10 Skrevet 12. mars 2010 Hei Nitte :-) Ja, det kan se ut som at han skifter på hvilket øye som glir ut. Det er ikke noe jeg har lagt merke til sånn til vanlig, men nå når jeg kikker gjennom bildene mine, ser man det egentlig ganske tydelig. Merket du på gutten din at han så dårlig, utenom på skjelinga? Vanskelig å avgjøre om han skal operere eller ikke, hva sier han selv? Jeg er sikker på at det blir riktig uansett hva dere velger :-)
Nitte Skrevet 12. mars 2010 #11 Skrevet 12. mars 2010 Det er litt vanskelig når de er såpass små, men vi kunne se det på at øynene hans gled veldig ut når ting kom for nære, det ble vanskelig for han å fokusere. Så det litt på pinsettgrepet også, når han skulle plukke opp f.eks et maiskorn eller en rosin, så hendte det at han bomma litt! Vi heller vel mer og mer mot en operasjon, men har ikke tatt noen avgjørelse enda...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå