Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 Jeg har i litt over en mnd brukt sovepiller hver natt. Eller innsovningspiller for å være mer eksakt. Prøvde litt forskjellig typer først. Men landa på zopiclone og har brukt dem i tre uker nå. Da jeg begynte å ta dem så slo de meg helt ut i løpet av 10-15 min. De siste nettene har de imidlertid ikke virket i det heletatt. Jeg sovner ikke. uansett. På pakken står det at man ikke skal bruke dem mer enn 2-4 uker i strekk fordi de er så avhengighetsdannende. Men, er det at de ikke virker lenger et tegn på at kroppen min har blitt avhengig? Eller blitt vandt til dem? Og hva gjør jeg? Jeg har brukt 5mg tabletter, vet det finnes 7,5 også. Så skal jeg kanskje ta en og en halv tablett per. natt i stedet? Eller vil de kanskje begynne å fungere igjen dersom jeg tar en pause fra dem? I så fall, noen som aner hvor lang en slik pause må være? Jeg syns det er grusomt å gå helt uten søvn (jeg sover ikke i det heletatt uten dem. Og da mener jeg ikke noe, ikke et minutt engang - man sliter seg fort ut når man går sånn) Håper noen har peil. Takk for svar på forhånd.
tante grusom master of law Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 Dette høres fryktelig slitsomt ut. Har du noen anelse om hva årsaken til søvnproblemene er?
Neijasså... Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 Tror dessverre at det du opplever er at kroppen har vent seg til pillene. Å øke dosen vil da bare gjøre vondt verre. Ta kontakt med legen din når du skal slutte på pillene, mulig du bør trappe ned og ikke slutte brått. Kanskje du kan bytte til et annet pillemerke? Det kan også være en idé å be om å bli utredet for søvnforstyrrelsene. Det er ikke vanlig å ha det sånn. Har legen sjekket for stoffskifteforstyrrelser/andre hormonforstyrrelser? (all sympati, forøvrig! Jeg hadde det slik i et halvt svangerskap og slet meg nesten helt ut. Sov riktignok et par timer per natt, men det var kun når kroppen var for utmattet til å være våken mer).
Gjest Toxic Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 Etter 2-3 ukers daglig bruk er placeboeffekten det eneste du sitter igjen med. Daglig behandling ut over to uker tilrås ikke pga avhengighetsfaren, så det du risikerer nå er å oppnå kun placeboeffekt og abstinenser ved seponering som en bonus. Kontakt lege for videre behandling, ikke eksperimenter med seponering/opptrapping alene.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2010 Noen som aner hvor lang pause man må ta før de vil fungere igjen da? Noen på anonym antydet 6 mnd. (!) Håper da det ikke stemmer. Jeg forsøkte å ringe lege i forrgårs. Fikk snakke med en vikardude. Og seriøst. jeg.skjønte.ikke.hva.han.sa. Og han skjønte nok ikke meg heller (han snakket dårlig norsk) "Z O P I C L O N E!" "jaja, det være bra"
Gjest Toxic Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 Typisk vikardude, all sympati herfra. Hvor lang pause du må ha vet jeg ikke. Men egentlig ville jeg stilt meg tvilende til vurderingen fra legen din også dersom han/hun i første omgang ga deg resept på over en måneds daglig bruk av zopiclone. Kanskje greit å få en second opinion fra en annen lege (som forstår hva du sier)?
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2010 Meningen jeg skal gå på dem frem til påske. Er ute i praksis, og må ha søvn for å klare det. Så det er vel en slags nødløsning.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 12. mars 2010 jada, årsaken er kjent. Men det tar litt tid å "fikse" det.
Süsse Skrevet 12. mars 2010 #9 Skrevet 12. mars 2010 Jeg går ut i fra at det er legen som har sagt at du skal bruke det fast over så lang tid? Man blir jo avhengig og hvorfor fortsette å ta slik medisin hvis det ikke virker? Ville ha snakket med legen igjen før du øker i allefall. Og psyken spiller inn, hvis du vet at du ikke kommer til å sove, gjør du det heller ikke. Jeg hadde perioder før hvor jeg brukte , men så dagene ann og bare når man virkelig trengte det. Stilnox het de. Har du prøvd de?
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 12. mars 2010 Ikke prøvd stilnox. Innsovninga som er hovedproblemet her. Hvis jeg først sovner skikkelig inn, så går det greit. Jeg har prøvd ganske mange ganger å legge meg uten å ta, med enn "har jeg ikke sovna innen en time kan jeg ta en pille" holdning. Og det har faktisk funka - ihvertfall noen ganger. Problemet er at jeg våkner etter 15-20 min. Og da er det ikke råd å få sove igjen. Pillene har ikke så lang virkningstid, men det virker som om de hjelper meg sånn at jeg sovner skikkelig. Får 4-5 timer søvn når jeg tar en pille. Fine greier. men, nå funker de altså ikke lenger, så da må jeg nesten bare la være å ta dem... hvis jeg uansett skal være våken, så kan jeg vel like godt være pillefri. Så får jeg høre med noen andre enn vikarduden hva jeg skal gjøre videre. Satan så irriterende at de skulle funke i så kort tid. Var så takknemlig for at jeg endelig hadde funnet noe som kunne hjelpe meg å sove.
Brava Skrevet 13. mars 2010 #11 Skrevet 13. mars 2010 Virkestoffet Zopiclon (zopiclone, imovane) er det letteste av såkalte innsovningstabletter du kan ta, kort halveringstid så stoffet går raskt ut av kroppen. Det er ikke uvanlig å ta 7,5 mg over en periode og ingen vil kategorisere deg som misbruker av den grunn. Meen ikke start opptrapping selv, kontakt fastlegen din og få laget en plan for videre oppfølging.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå