Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 Jeg fikk ikke til å amme gutten min, og syntes det var så sårt. Flere venninner jeg har snakket med sier at det må da være mange fordeler med flaske også.. Og, det er det selvfølgelig. Jeg har ikke vært noe bortreist eller egentlig borte fra han i det hele tatt, så det har ikke vært en fordel med tanke på sånt, men etter hva jeg hører om amming så har jeg nok brukt mindre tid på mating enn dere gjør på amming.. Tror jeg... Dessuten har jeg jo sluppet å ha vondt, tenkte på å beskytte puppene ute, tråkke rundt i ekle amme-bher, slippe å bekymre meg for å flashe puppene på kafe og mange andre ting.. ulempen er selvfølgelig at det er litt styr... Opp og natten og blande melk, for å ikke snakke om når man skal ut og bort.. Termos og alt det der.. Styr! Men, alt i alt så synes jeg kanskje det virker som - utfra hva venninner forteller - at amming er mye mer stress og mas... Jeg lurer på hva jeg kan vente meg til neste gang (hvis jeg får til ammingen da) Hva er deres erfaringer?
It's all about me Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 Både amming og flasking har sine fordeler og ulemper. Amming har sin tilpassing som må gjøres de første dagene, men etter det er det bare enkelt og langt ifra vondt. Ikke noe stress og helt greit å gjøre selv ute.
Gjest sug lut Skrevet 11. mars 2010 #3 Skrevet 11. mars 2010 Hvis du får det til er det det enkleste, greieste og mest praktiske i verden.
Gjest Skrevet 11. mars 2010 #4 Skrevet 11. mars 2010 Det er vanskelig i begynnelsen, og ofte vondt, men jeg synes det er mer styr med mme enn med amming. Og det er deilig å slippe all masingen fra de som mener de har rett på å vite hvorfor andre velger noe annet enn amming og masse velmente råd som skal få deg til å ombestemme deg uansett hvor lenge det er siden det var noe melk i deg...
meg & to små vampyrer Skrevet 11. mars 2010 #5 Skrevet 11. mars 2010 Når alt går på skinner er det veldig ok og koselig. Men når det ikke går bra så er det virkelig ikke noe gøy... Brystbetennelse er det vondeste jeg vet. De jeg har hatt har jeg opplevd som mye verre enn fødslene. Grøss.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 11. mars 2010 #6 Skrevet 11. mars 2010 Amming er utrolig enkelt og greit om man bare får det til og er kommet over de første ukene med melkespreng og såre brystvorter ++ Har måtte gi mme i en periode med en av våres da han var liten og det var utrolig slitsomt synes jeg. Derimot er jeg ikke en av dem som trives noe særlig med ammingen og synes det er lykke på jord å amme. Jeg er takknemlig for at jeg har melk og får det til, fordi det tross alt er enklere slik, men jeg teller ned til den dagen jeg føler jeg kan slutte med god samvittighet. Dvs når vesla blir en 9-11 mnd et sted. Da har puppene mine gjort jobben sin til gangs synes jeg, som matfat i over 2,5 år tilsammen (fordelt på 4 barn).
prekæs Skrevet 11. mars 2010 #7 Skrevet 11. mars 2010 Amming er vondt i begynnelsen, og man blir temmelig bundet, i hvertfall når ungen nekter flaske som min yngste. Man må ofte ta hensyn til det man spiser og drikker. Man tar ikke en impulsiv pils til maten når man vet man må amme og bruker man mm som tørstedrikk, som jeg gjorde ved varme, sitter man konstant med puppen ute. Fordelen er at maten alltid er klar og man går fort ned i vekt.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #8 Skrevet 11. mars 2010 Jeg har hatt problemfri amming fra gutten min var 3 dager gammel. Inntil da var det små startproblemer, men de gikk seg altså til. Etter det har det gått kjempebra. Har alltid hatt nok melk, aldri hatt problemer med melkespreng eller lekkasjer, ikke hatt såre brystvorter aldri vært borti tette melkeganger eller brystbetennelse. Så for min del har det ikke vært noe stress og mas. Syns det har vært lettvint å ha maten klar til enhver tid. En sulten baby som hyler er ikke kjekt, så en fordel å kunne ha maten klar på et øyeblikk da ja. Har ikke gjort meg så mye å amme offentlig, men prøver å være diskret, like mye med tanke på andre som på meg selv. Nå er gutten min 14 mnd, og jeg ammer han fortsatt et par ganger for dag, og så sant jeg har melk kommer jeg nok til å amme til han er rundt 18 mnd tror jeg. Om det har noen sammenheng er ikke godt å si, men han har vært veldig lite syk, kun lett forkjølelse et par ganger, feber 2 ganger og det er den siste mnd.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #9 Skrevet 11. mars 2010 Amming KAN være et lite helvete, hvis det ikke funker. Hvis man er kjempesår etc. Hvis det ikke funker, er det absolutt ikke noe helvete (men kanskje vondt i starten...). Praktisk og koselig, maten er alltid klar. Mm-bæsj lukter ikke så mye, og babyen kan heller ikke få forstoppelse.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 11. mars 2010 #10 Skrevet 11. mars 2010 Er vel mer at han er førstemann? :-) Jeg har ammet vesla hele tiden, fullammet til hun var 5 mnd. Nå blir hun straks 7 mnd og jeg ammer fortsatt en 5-6 ganger i døgnet. Hun har i løpet av sitt unge liv vært forkjølet så mange ganger at jeg har mistet tellingen, hatt spysyken to ganger og hatt feber i tilsammen 6 dager fordel på 3 perioder. Hun er nummer 4 i flokken vår og har 3 eldre brødre som går på skole/i bhg, så hun er ikke akkurat blitt forskånet fra smitte. Slik var det med nr 2 og 3 også, mye syk som baby, men lite siden. Førstemann derimot var nesten aldri syk som baby, men annenhver uke første halvåret i bhg når han var 15 mnd +.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #11 Skrevet 11. mars 2010 Det som er kjipt med amming, er starten. Melka kommer, det er ubehagelig også er det endel lekking og melkekjertler som må masseres den første tiden før melka har blitt stabil. Men det går jo heldigvis fort over, er jo bare en periode. Etter det var det bare kos og for meg veeeeldig lettvint. Jeg ammet i 15 mnd, og da var det vemodig å slutte, men siste gangen tror jeg jammen ikke det kom en dråpe, så det var jo bare å slutte
prekæs Skrevet 11. mars 2010 #12 Skrevet 11. mars 2010 Hehe, Det var ungen som drakk mm som tørstedrikk, ikke meg selv om jeg skrev det:)
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #13 Skrevet 11. mars 2010 Amming er helt topp, etter de første ukene. 1) Mindre tid med flaske sier du. Vel, du må vaske flasker, koke, opp og varme melk etc. Mye greiere å røske frem puppen, full av passe varm melk. Ingen oppvask Kan ta lengre tid men ofte spruter melken ut av seg selv så da går det jo fort. Så lenge ungen greier å svelge unna 2) Beskytte puppene - vel det kjennes når man fryser, så instinktivt kler man vel på seg mer ja. Da unngår man brystbetennelse.. 3) Vondt, ja de første ukene. Men mange blir ikke sår i det hele tatt (heldige dem) så da er det jo ikke vondt da. 4) Flashe puppene er ikke nødvendig. Ammetopper har et diskret åpningssystem og man kan fint ha et skjerf som dekker det lille som synes av hud. Babyen dekker jo det meste av brystene også da. Ingen skam å gi MME så klart, jeg har gjort begge deler. Men MM har mange flere fordeler enn MME, selv om man blir litt bundet. Det blir man jo likevel! Krysser fingrene for at du får til ammingen neste gang da, så får du se for deg selv.
Gjest Skrevet 11. mars 2010 #14 Skrevet 11. mars 2010 Hehe, du skulle ikke ha oppklart. Det så så fint ut i hodet mitt... ;P
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #15 Skrevet 11. mars 2010 De 3 første ukene er helt jævlig, men så verdt det :-p etterpå er det bare kos!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #16 Skrevet 11. mars 2010 Selv om det er litt styr å lage melk om natta, så kan du og mannen din ordne til hver gang. Ammer du må du ta ALLE rundene...
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #17 Skrevet 11. mars 2010 Det er SLETT ikke alle som går ned i vekt av amming!!!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #18 Skrevet 11. mars 2010 Jeg hadde de samme smertene etter 6 uker som i starten, da ga jeg opp. De drakk jo en blanding av blod og melk.
brooklyn Skrevet 11. mars 2010 #19 Skrevet 11. mars 2010 Begge mine gutter har blitt ammet, og smertene har ikke avtatt før rundt uke 6, da merket jeg plutselig ikke at han lå på puppen mer, jeg måtte se ned for å sjekke om han hadde tak. I begynnelsen var det pes ja, men slik er det med alt som er nytt. Såre brystvorter, blod og åpne kjøttkakesår, salve, brystbetennelse, sopp, innlegg, lekking, hele pakken. Så går det seg sakte men sikkert til og GUD for en forskjell!! Det gikk som sagt ca 6 uker før ting var perfekt. Det gikk som på skinner, det var raskt, enkelt, lettvint og kjapt. Storspisere, begge mine to, på 10 minutter hadde de tømt begge puppene, rapet og var ferdig med maten. Null koking av flasker, måling av melkepulver, helt enkelt og greit. og lettvint. Og ikke bare tørstedrikk, men smertestillende også! min mor spurte om det var verdt det, når jeg satt og krøllet tærne i smerte de ti første takene mens lillebror (og storebror forsåvidt) startet spisingen. Ja, jeg vil påstå det, sta som jeg er.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #20 Skrevet 11. mars 2010 Min erfaring er at det er det enkleste i verden. Jeg vet at jeg har vært veldig heldig, men for meg har det begge gangene bare vært å legge babyen til puppen, og så har alt gått på autopilot. Nok melk, ikke vondt, ingen problemer. Men som sagt, jeg vet at jeg har vært heldig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå