Mana83 Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 Jeg har da en gutt på 3 år som enda bruker bleie...har prøvd ett par ganger å venne han av det men det blir bare uhell etter uhell...idag er første dagen i det jeg håper blir seier...men har hatt ca 6 uhell bare til nå Hvordan var det da dere skulle vende av barna deres med bleie,med tanke på hvor mange uhell per dag og hvor lenge varte uhellene? Har dere noen tips som kan hjelpe han til å klare å slutte med bleie? På forhånd takk!
erteposen + 4 Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 Vi hadde massevis av uhell første dagene og ukene, igrunnen. Han hadde faste dotider, og fikk klistermerke for hvert forsøk. Etterhvert ble han tørr, og alle klistermerkene ble byttet inn i en bil han ønsket seg.
It's all about me Skrevet 11. mars 2010 #3 Skrevet 11. mars 2010 Noen trenger rett og slett bleie lengre enn andre. Vi har prøvd flere ganger om guttungen er klar, men han klarer rett og slett ikke alltid kjenne at han må tisse. Nå er han om få uker 4, men vi gidder ikke stresse med det. Han slutter når han er klar for det. Vet hva det går ut på, han bæsjer bare på do og har en bunke kule truser som venter på han i skapet. Han er bare ikke klar enda. Så mitt beste råd er å oppmuntre han, men ikke stress. La hsn slutte når han er klar for det.
Mana83 Skrevet 11. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 11. mars 2010 Faste dotider?hvor ofte da? har også den klistermerkegreia..funke jo greit men han vil jo ha klister uansett om tisset er kommet i buksa eller do..hehe.. sier hele tiden ifra at han må gå på do hvis han skal tisse eller basje...så ca hvert kvarter får jeg han inn på do,tisser veldig lite...så går det bare 5 min etter så har han tisset ut hele buksa igjen,etter nettopp å ha vert på do...men godt å høre at uhell er "vanlig" iallefall... men inntresert å høre hvor ofte din hadde faste dotider?
Seriøst Skrevet 11. mars 2010 #5 Skrevet 11. mars 2010 Enig med frokostquiz her. Det er ikke alle barn som er klar for å slutte med bleie når de er to år. Vår eldste slutta forige sommer, da var han 3,5. Vi hadde ikke presset han før det, og han fant plutselig ut at nå var tiden inne. Og han hadde absolutt ingen uhell etterpå, og det viser at han vertfall var klar =)
Mana83 Skrevet 11. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. mars 2010 når du sier klar for det...hvordan tenker du da? føler selv det blir verre for jo lengre jeg venter...han sier jo selv at han ikke lengre ønsker å bruke bleier...han vil tisse å basje på do.... vet jo at noen har større problem enn andre...men i det store å hele så skal vel barna klare å slutte med bleie så lenge de kan snakke og forstå? kan vel ikke helt forvente at jeg skal ta av bleia så begynner han automatisk å gå på do heller liksom... Har en gutt på halvannet år som jeg tenker på å slutte med bleie tidligere enn han på 3...føler selv det har vert latskap fra min side der jeg ikke har orket å ta opp kampen mot tiss og basj å masse graps..hehe... men denen gangen er jeg bestemt på at det skal bli
Mana83 Skrevet 11. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 11. mars 2010 kordan fikk dokk inntrykk av at han var klar for det? han min sier jo at han ikke vil ha bleie mer..han vil tisse og basje på do...men alikevel har han jo hatt en del uhell idag...skal jeg ikke slutte før jeg kan ta av bleien å han ikke har uhell?
Bettybu Skrevet 11. mars 2010 #8 Skrevet 11. mars 2010 Prøvde å avvenne poden da han var et par mnd over tre år.. Var ganske flink å gå på do..Men stort sett 1-2 uhell om dagen... dette var i august med varme.. Når vi kom det oktober begynte det å bli kaldere og mer upraktisk...dress utenpå og sånn.. så vi droppet det... Trente hjemme, bleie i bhg.. Etter jul ville han selv slutte, og da var det gjort..Noen få uhell i ny og ne, men det er som det er.. Han bærsjet stort sett på do hele tiden da... (fra aufgust).. så jeg slapp de ekleste underbuksene...
Kamomille Skrevet 11. mars 2010 #9 Skrevet 11. mars 2010 Hvis han har så mange uhell på en dag, og du allikevel tar han på toalettet hvert kvarter..... ja da er han IKKE klar! så lenge han tisser på seg rett etter han har vært på do, så har han vel helt klart ikke kontroll. La han ha på bleia, men ha faste dotider; morgen, etter hvert måltid, når dere skal ut, ved sengetid. På den måten vennes han til å gå på do. Etter hvert vil han venne seg til å gå på do, og får mer kontroll. Først da bør dere ta av bleia!
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 11. mars 2010 #10 Skrevet 11. mars 2010 vesla er akkurat blitt bleiefri, hun er 2,5år.. vi gjorde dette da hun var hjemme i 2uker med vannkopper, de første 3 dagen var det mer uhell på gulvet enn hva som kom i potten. husker ikke hvor mange, men veldig mange uhell, vi maste på henne nesten hele tiden om hun måtte på do de første dagen, og tok henne vel med hver time eller noe slik, hun fikk kun drikke til måltidene med mindre hun da var ordentlig tørst å da fikk hun kun vann. etterhvert fikk hun mye mer kontroll og nå er det uhell av og til, hun kan enda glemme seg vist hun er veldig inni en lek men da minner vi henne på det. så har hun bleie på seg ute i bhg. Hun har ikke kontroll på bæsjingen sin enda sin hun bare pleier å bæsje kansje 2 ganger i uken så hun har ikke helt lært seg det å kjenne etter før det kommer, men noen ganger klarer hun det å andre ganger ikke.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 11. mars 2010 #11 Skrevet 11. mars 2010 glemte å skrive at vi hadde en plakat der hun fikk velge ett klistremerke hver gang hun klarte å tisse/bæsje på potten, dette var stor stas.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå