Bettybu Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 Jobber i en barnehage som er Miljøfyrtårn på tredje året.. Siste året er jeg blitt med i denne lille gruppen som skal jobbe med nye ting fremover.. Vi gjør desse mest vanlige ting som: - Leverer papp og papir - Brettet melkekartonger. - Putter glass i Glasskonteinere - Lukker rom vi ikke er i, - og slokker lys. - "Nei takk" til reklame.. I forhold til foreldre har vi oppmodet om, melekartongbretting, og delt ut "nei takk" lapper som de kan ha på postkassa... Strømforbruket er ganske lavt, ikke så myke å spare på.. Nå er det sikkert noe jeg har glemt i farta.. Noen med krative, morsomme forslag???
Rampongi Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 Dere har sikkert tenkt på dette, men skriver alikevel; Prøve å kjøpe inn kun miljøvennlige leker (feks) når de skal byttes ut, og levere inn gamle ødelagte leker til resirkulering, gi leker (som er brukbare) som etterhvert skal byttes ut til barnehjem eller andre steder de trengs. Starte med egen grønnsakshage Prøve å bruke mindre vann, ved å lære barna å trekke opp bare en gang når de har vært på do. Slå av kranen mens de såper inn hendene. Bruke såpestykker istedet for pumpe (om det i det hele tatt er praktisk mulig) Prøve å spare papir når de tørker seg. Ha mørkedager, eller timer, der dere faktisk slår av lysene og tenner stearinlys og har stille stunder evn lesestunder. Aner ikke om dette ble helt hva du trengte svar på, men bare noen ideer fra meg.
~sjiraff~ Skrevet 11. mars 2010 #3 Skrevet 11. mars 2010 Bruk "søpla" til å lage spennende ting. Hos oss lagde de et kjempe fint dukke hus av tomme esker og flasker som barna tok med hjemme fra, de spurte spesifikt om litt annet enn yoghurtbokser og melkekartonger. Bruk vanlig "søppel" til å lage julepynt, påskepynt osv. Ellers synes jeg -Bettybu hadde mange gode forslag )
Bettybu Skrevet 11. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 11. mars 2010 Innkjøp av leker er gjort med tanke på at de skal vare.. Det blir samlet inn "julegaver" til Ukraine (eller annet land) hver jul, og det er jo egentelig "miljøvenligt" med tanke på at andre får bruke det som er "tilovers" .. Tenkte å bruke det også, på "nytt tiltak" lisen.. Ved håndvask er "ett papir" nok.. Såpestykker blir ikke det "grisete"??? (uhygeninsk??) Vi har vel ikke fokusert på at "ett trykk" på do er nok.. det er forøvrig gamel do, med en sort vannmengde... Prøver å fa barna til å bruke tegnepapir på begge sider, og vi får "avkapp" fra et trykkeri..
blomstre Skrevet 11. mars 2010 #7 Skrevet 11. mars 2010 Arrangere byttedag/bruktmarked der foreldrene kan kjøpe/selge alt det brukbare som godt kan brukes til fler barn. Supert for f.eks vinterutstyr som de vokser fort i fra :-) Ha fokus på kortreis og økologisk mat hvis dere står for maten i barnehagen? Har vel i allefall melk, og den kan jo være økologisk. Karnevalet går det jo ann å gjøre noe med for å slippe at alle føler de må ha et nytt kjøpekostyme hvert år... Lage enkle effekter til kostyme i barnehagen og bare be foreldrene kle de i rett farge i forhold til tema? ...det jeg kom på i farten :-)
Bettybu Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 12. mars 2010 Har økologisk melk... Karneval...Skal vi skuffe alle rosa prinsesser? Hihi.... Takker for innspill... Ser jo at vi har mye.. Er ikke sikker på om alt "står på Papiret".....
Bettybu Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 12. mars 2010 Er det ingen som er miljøfyrtån bedrift her?? Jadda, jeg maser...
Seels Skrevet 12. mars 2010 #11 Skrevet 12. mars 2010 Jeg er miljøfyrtårnkonsulent . Jeg har aldri jobbet med barnehager, men jeg skal prøve å tenke ut noe smart. Inntil videre så lurer jeg ppå om du har kikket i erfaringsdatabasen til Stiftelsen Miljøfyrtårn. Der ligger det ideer fra andre som er miljøfyrtårn. Det er ikke alltid nødvendig å finne opp kruttet på nytt. Erfaringsdatabasen ligger inne på nettsiden deres. Har dere noen form for opplæring i miljø? Både for ansatte, foreldre og barn? Har dere fokus på sortering av avfall? Dette kommer jo litt an på hvor i landet dere er (altså hva som sorteres...). Sorterer dere matavfall? Hvis dere gjør det, så kan jo veien til å kompostere være relativt kort. Også kan dere jo starte en liten grønnsakshage, hvor komposten blir brukt. Hvis dette er aktuelt så synes jeg dere skal ta kontakt med grønn hverdag. De kurser i kompostering. Nå vet jeg ikke om det er regler mot å kompostere i barnehager? Som sagt har jeg ingen erfaring med barnehager. Men kan høre med kollega som har sertifisert barnehager.
Bettybu Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 13. mars 2010 Har ikke vært inne på siden.. Var med på resertifiseringen i høst... Kompostering mente "sertifisøren" neppe var aktuellt.. for lite matavfall.. Takker likevel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå