Gå til innhold

Når fortelle det til storesøsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sambo har 2 barn fra før, de er her annen hver uke, men mitt spørsmål er når er det greit å fortelle de? jeg er bare 13+1så litt tidlig ennå synes jeg...hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det spiller en rolle hvor gamle barna er. Jo eldre de er, jo tidligere kan man fortelle det er min oppfatning. Eldre barn forstår gjerne at det kan gå galt, de finner raskere ut av det på egenhånd, og de har evnen å vente i mange måneder... :) Jeg har en datter på 4 år og fortalte det til henne etter ordinær UL.

Skrevet

Vi begynte å fortelle det da vi slapp nyheten til andre, altså rundt 12 uker - dette for at de skulle kunne forstå hva voksne mente når de kom med at "å så heldig du er som skal bli storebror" osv - folk er tankeløse. Men vi la veldig vekt på at det var leeeeenge til, og det har gått veldig greit med mine to på tre og fem. Da vi ventet andremann tror jeg knapt vi fortalte storebroren det - han var jo halvannet da jeg ble gravid, så han skjønte ikke noe uansett hva folk snakket om... Men siste mnd eller så leste vi om nye babyer og snakket om at vi skulle få en, vi også. Har gått utrolig greit hele veien, i grunn - men det blir spennende å se om det blir noe sjalusi og slikt når tredjemann dukker opp...

Skrevet

Min gutt på 4 fant det ut selv, og spurte meg rett ut da jeg var 9 uker på vei... Skulle gejrne drøya lengre, fordi ventetiden blir så lang for han, men hva skal man gjøre når lillegutt sitter på do med et lurt glimt i øyet og stort smil og spør om jeg har baby i magen? ;) Ja, lyve var uaktuel!! ;)

Skrevet

når vi skulle ha nr to.fikk storesøster vite det først etter de magiske 12 uker. Så ho fikk æren av å si det til resten va familien.Da var ho 4,5 år, og stolt av å skulle bli storesøster.

venter nå nr 3. Denne var ikke planlagt,så når vi fant ut at jeg var gravid var eldste der.(ho er nå 6 år) vi fant det ut hos legen, da hele familien måtte inn til sjekk fordi alle var syke.jeg var da 8 uker på vei.legen måtte le, han hadde aldri opplevd at noen hadde blitt så satt ut av å få den beskjeden før.trodde ikke på han i førsten verken jeg eller mannen,hehe;)

Skrevet

Jeg er også litt usikker på dette, jeg har den datter på 2 1/2 år, Jeg er 22 uker, men har fortsatt ikke fortalt det til henne.. Må snart få fortalt det på en måte nå føler jeg, men syns det er litt vanskelig..

Skrevet

Fortalte 7-åringen det når jeg var 15 uker på vei. Ville ikke hun skulle høre det fra andre. Hun ble forresten kjempeglad og fornøyd, og skjønner at det er lenge til hun får se resultatet.

Skrevet

Eg fortalte det når eg var 12 uker på vei. Då begynte folk rundt meg å finne det ut, så ville unngå at de fikk vite det av andre... Mine er 6 og 4 år gamle. Jordmor som anbefalte det faktisk, for uansett dersom noe går galt og du havner på sykehus, så vil du nok muligens måtte forklare de hvorfor det skjedde....

Skrevet

klarer ikke å bestemme oss når vi skal fortelle det, må vel bare se det an. og si det når tia er der for det.:)

Skrevet

ja sa det til sønnen min når jeg var 7-8 uker på vei, er nå i min uke 29 :)

Skrevet

Vi fortalte det til dem etter ordinær UL. De er 6 og 2,5 år. Eldstemann har allerede begynt å snakke om navn :) Vi viste dem bildene fra UL også, selv om de ikke ser så mye.

Skrevet

enig med deg her oppe som sa at det kommer an på aldre..

syns uansett det er ALT for tidlig å fortelle at man er gravid når man er 2 dager på vei liksom...jeg gjorde det for noen år siden og det var ett problem å fortelle hvor babyen var blitt av liksom...mistet da 8uker på vei...

syns barn skal få slippe å forholde seg til det triste som følger med hvis en evt mister før de magiske 12 og ikke gi dem rom for å glede seg stort til noe vi voksne vet kan gå andre veien også......er sjele glad vi har holdt munn selv om gutten her er 12 snart og vil forstå hvor babyen ble av...men jeg vet hvor gale det kan gå....og har en dårlig følelse denne gangen også...så her er munnen limt til vi er sikre...

Skrevet

Her har vi fortalt med en gang. Vi lever sammen, og hadde vi mistet hadde vi uansett vært lei oss, og det hadde barna forstått. Og da måtte vi fortalt hvorfor likevel.

Jeg er ikke redd det skal bli for lenge å vente. Ikke i det hele tatt. Det ER lenge å vente på mange ting i livet - på neste bursdag, neste jul, neste baby. Jeg er mer bekymret for at det skal være for kort tid å vente om man ikke forteller det før sent ;)

Ja, jeg vet at jeg er litt annerledes enn mange.

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig enn med deg fjumsi :)

Jeg har fortalt det med en gang alle gangene unntatt denne gangen. Men det var bare pga blødninger og mistanke om sa på gang. Så da ventet jeg til jeg hadde vært og sjekket at alt var bra. Men var ikke mer enn 9 uker da jeg endelig kunne fortelle det til søskenflokken her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...