Gå til innhold

Andre med lavt jernlager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Etter å ha vært hos legen fikk jeg brev i posten at jeg hadde lavt jernlager (ønsket selv å sjekke, da jeg vet at blodprosenten min ofte kan "lyve") Har fløt meg slapp og sliten gjennom hele svangerskapet.

Er det andre her som har fått samme beskjeden og merket at noe av energien har komt tilbake etter å ha gått på jern en stund? Regner jo ikke med energi i hundre siden jeg er gravid, men i alle fall litt overskudd.

Og hvor mye jern har dere blitt anbefalt å ta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde veldig lavt etter forrige svangerskap. Gikk lenge på jern, husker ikke doseringen, men det er en guide for det. Legen vet vel uansett hva du skal ta da :)

Skrevet

Jeg har hatt lavt jernlager til og fra i flere år, og også nå under svangerskapet fra 2. trimester av. Etter å ha tatt jerntilskudd i en periode, føler jeg meg nå merkbart kvikkere (det kan jo være flere faktorer som bidrar til dette, men at jernlageret har stabilisert seg, er sannsynligvis èn av årsakene). Råder deg til å ta det sammen med c-vitamin. I tillegg kan mye kaffe redusere opptaket, har jeg hørt.

Skrevet

Jeg var trøtt, slapp og sliten i en periode, og skjønte at noe ikke stemte rundt uke 30. Fikk målt jernlagrene mine og hadde lave verdier. Begynte på tilskudd fra uke 32 og følte meg bedre allerede etter 2-3 uker! Jordmor anbefalte å ikke ta for høye doser, da det kan være hardt for magen, så jeg tok to tabletter a`65 mg daglig! (Ferromax). C-vitamin trigger opptaket av jern, så ja, som det nevnes over her er det lurt å ta C-vitamin sammen med jern. Men du trenger absolutt ikke kjøpe C-vitamin tabletter, kan fint feks. svelge tablettene med et glass appelsinjuice, eller spise en appelsin før du tar tablettene! C-vitamin i naturlig form er alltid bedre enn syntetisk fremstilt! (dette gjelder vel i grunn alle vitaminer og mineraler!) I tillegg skader det jo ikke å spise matvarer som er ekstra jernrike (feks leverpostei hvis du liker det!)

Lykke til!:)

Skrevet

Jeg var selv til legen idag pga lav blodprosent. Har nå tatt blodprøver hos legen, som er sendt videre. Får vel svar i løpet av en uke hvis det er noe spesielt. Føler meg slapp og svimmel, så fikk vite hvilke jerntabletter jeg skulle ta. SÅ nå håper jeg overskuddet kommer tilbake slik at jeg er rustet til fødselen.. :) 35+4 idag..

Skrevet

Jeg er akkurat 30 uker i dag. Målte selv blodprosent hos jm som var fin, men følte også at jeg ville sjekke så gikk innom fastlegen. Hadde rett og fikk påvist lave jernlager. Fikk anbefalt å ta et tilskudd som heter Duroferon,kan kjøpes reseptfritt på apoteket, skulle ta en morgen og en kveld, og tilbake på kontroll om 4 uker. Akkurat begynt på de, så kan ikke helt si hvor lang tid det tar før effekten slår inn for fullt. Men håper jo at energien kommer tilbake igjen :)

Skrevet

Jeg tar Duroferon. Legen anbefalte det, eller Ferromax. Etter forrige svangerskap måtte jeg ta Duroferon dobbel dose i to måneder, for så å gå på enkel dose i nesten fire måneder. Håper jeg slipper unna med ut svangerskapet denne gangen.......... Skal i alle fall sjekke jernlageret og blodprosenten nå ved hver kontroll for å unngå at det blir lavere, eller for høyt. Ingen av delene er bra.

Håper at litt energi kommer tilbake som noen skriver de har erfart. For jammen om jeg ikke er sliten nå! Svimmel, trøtt, uvel i perioder og glemsk til tusen. Håper på en liten formstigning de neste ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...