Gå til innhold

Hvilke sykdommer tror vi ikke på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen lidelser kan, enkelt og greit, ikke forklares eller bevises. Pasienten kan sikkert merke flust av symptomer, men de er usynlige for andre, som leger og omgangskrets.

Hvilke sykdommer er dere skeptisk til? Hvilke lidelser tror dere blir misbrukt til "pasientens" fordel?

Jeg sier ikke for at de ikke eksisterer, men kreft er mer godtatt enn kronisk utmattelsessyndrom, no question.

Tror en del faker ADHD og dysleksi, selv om det ikke er regnet som en sykdom, men et hinder i hverdagen. Diverse fordøyelses- og forbrenningsplager tror jeg blir brukt som enkelt selvforsvar av overvektige mennesker.

Hva tror dere? Jeg startet ikke tråden for å fornærme noe, heller ikke for å starte en krangel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Migrene. At 70% av alle jeg kjenner og møter har migrene er litt overdrevent mener jeg.. Vondt i hodet, kanskje. Men migrene..?

Skrevet

Hjelp, så unyansert!

Skrevet

Mulig du tiltrekker deg folk med migrene da, for jeg kjenner bare to stk med migrene!

Skrevet

Fibromyalgi!

Skikkelig trygdesykdom.

Skrevet

Godt begrep....trygdesykdom:)

Skrevet

Kan godt være. Men når man alltid har fått hørt "kan ikke ha prøven/tentamen/gym pga migrene", "kan ikke komme på seminaret pga migrene" osv.. Rett og slett i alle tilfeller det skjer noe "kjedelig" er det noen som har migrene.. Mulig det er mest en unnskyldning her jeg bor, og ikke så vanlig andre steder.

Skrevet

Folk skjønner ikke hva som ligger i en del diagnosenavn. Deppa er et folkelig uttrykk for "lettere nedstemt" og ikke det samme som deprimert. "Influensa" er ofte forkjølelse. Det finnes mange slike eksempler.

Skrevet

Jeg tror ærligtalt at det ikke er særlig mange som faker sykdom.

Jeg tror ihvertfall ikke mange faker ADHD og dysleksi, nå har/har jeg hatt en omgangskrets hvor det er mange med både dysleksi og ADHD, og tro meg, jeg har sett hvordan disse oppfører seg, og hvor dårlig de er å lese/skrive, og det er ikke fake.

Har selv en sønn som jeg strever med å få diagnose på, jeg tror og mener han har ADHD, ADD el.l. Noe er det i allefall, men jeg blir ikke trodd, han er nå snart 10 år, og jeg har prøvd å få diagnose på han siden han var 5 år gammel. "feilen" her hos oss er at han IKKE har dysleksi, han leser og skriver bedre enn de fleste på hans alder, er nettop derfor vi ikke blir hørt og trodd.

Jeg ser du skriver at du ikke startet tråden for å provosere, men hvorfor startet du den da?

Skrevet

Stort sett så tror vi lite på usynnlige sykdommer som varierer veldig i symptomene, ikke har noen klar behandlig eller mulighet til å kurerers.

Eks fibromyalgi, ME, kronisk utmattelse sykdom, stoffskiftesykdommer, nakkeskader og diffuse ryggplager.

Grunnen til at vi ikke tror på disse er at vi ser menesker som lider av dette i full sving i bra perioder og tankene som melder seg er " Ja, liksom syk med det og det, bare se på alt det vedkommende gjør." "ja, nå kunne nn ikke komme på jobb igjen, ble vel for mye jobb idag" Gjerne når kjedelige eller krevende ting skal gjøres.

Siden vi aldri ser disse meneskene når de er utslått av sykdommen, men vi legger gjerne merke til at da blir det ekstra å gjøre på oss andre på jobben.

Må være veldig slitsomt å ha en sånn sykdom som ikke synes.

Skrevet

Utrolig lei meg av å lese dette her...... Sikkert noen som utnytter systemet, men JEG er glad jeg er på god bedrings vei, og at jeg nå studerer 50% og klarer det!

Jeg har kronisk utmattelsessyndrom (ME).

Tok flere år å få diagnosen, fordi jeg ikke skjønte hva som feilte meg. Måtte igjennom omtrent alt som finnes av undersøkelser, og fikk likevel avslag på henvisning om å komme til nevrolog, pga at de ikke hadde tid. Fikk tilslutt komme til fordi min bror har MS, og kan da brukes til videre forskning.

Dere som er friske: NYT DET! Dere vet ikke hvordan det er å være alvorlig syk før dere ligger der.

Jeg er likevel av de heldige, som kan bli/er det de kaller frisk/tilnærmet frisk, og takker Gud for det. Hadde ellers aldri kunne fått min kjære sønn og heller ikke kunne jeg tatt meg av ham.

Og til deg anonym 13.46: ME=kronisk utmattelsessyndrom

Gjest Mylian med twins
Skrevet

M-79. Ikke bli lei deg, folk vet ikke bedre. Jeg ble lei meg når jeg leste slike innlegg før jeg og men de er somergel skrevet av mennesker som har det for godt i sin egen friske boble.

Skrevet

HI, du klarer nok å trolle frem noen provoserte svar likevel ;)

Jeg går ikke akkurat rundt å betviler disse sykdommene, til det vet jeg altfor lite om dem, men jeg må si meg enig med fjaps, det er overraskende mange som har migrene...

Har en kollega som er vekke fra jobb en uke hver måned, alltid med begrunnelsen migrene. Siden det skjer så månedlig skulle man tro hun brukte det som dekknavn som mensen...Kanskje hun er en 'tungbløder', hva vet jeg, men om plagene hennes og mange andres, er reelle finnes det hjelp og medisiner, om ikke det fjerner hodepinen, hjelper det sikkert litt.

Arbeidsdagene våre består i å sitte på kontor og gå i møter, ikke så veldig anstrengende.

Jaja, ikke min oppgave å legge meg borti andres saker, de vet og opplever det best selv.

Gjest Mylian med twins
Skrevet

Vel. migrene er ofte hormonbetinget. Jeg får kraftigere migrene under mensen. Så kanskje det faktisk VAR grnnen?

Skrevet

Takk for det rettelsen M-79. Som du sikkert ser så har jeg ingen av disse usynnlige plagene siden jeg ikke vet forskjellen på dem.

Det jeg skrev er det jeg har hørt andre snakke om menesker som lider av disse sykdommene derfor tok jeg det opp igjen i denne tråden. Dessverre er det alltid enklere å ha en synnlig sykdom enn usynnlig en.

Håper du klarer å holde deg rask og frisk lenge!!

NN13:46

Skrevet

Folk blir helt sikkert syke bare for å plage deg, HI!

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg er mer spent på hvilken kompetanse de innehar de som synser om hvilke sykdommer som er reelle og ikke. Tar ingen uten medisinsk kompetanse seriøst når det kommer til dette. Stol på at legene gjør jobben sin, og la dem som er diagnostisert hos lege etter utallige timer og prøver slippe å bli mistenkeliggjort av hvermansen.

Skrevet

Til Mylian med twins: Tusen takk:-)

Til anonym 14.00. Jeg ble ikke provosert, men trist og skuffet over at det finnes så dømmende personer som dere! Håper jeg ikke treffer på en som dere om jeg får tilbakefall.

Jeg fikk faktisk slengt i meg da jeg kom å leverte sm før jeg hadde fått diagnose engang: "tror du liker å være syk".... Jeg klarte ikke svare, måtte bare gå derfra mens tårene rant... Nei jeg liker ikke være syk! Jeg liker å jobbe, være med venner, drive med hobbyer, og masse, masse annet! Det var ikke kjekt å ligge på madrass i stuen et halvt år, og omtrent begynne å gråte når man måtte på do, for man skjønte overhodet ikke hvordan man skulle klare det.... Tålte ikke lyd, ikke lys, ingenting, og hadde kontinuerlig STOOOORE smerter. Nei FYYYYY så deilig det er å leve igjen!!!!!!!!!!

Skrevet

VI har et sykdom som gir oss LOV til å være syke, og det er ikke noe problem og være borte fra jobben en dag eller ti grunnet "man er sliten"; "Migrene"; "rygggvondt", eller lignende..

Og det er kjempebra for de som sliter med slike plager regelmessig...MEN;- så er det nå en gang sånn at slike velferdstiltak alltid får mange "gratispassasjerer",- DET er ulempene med velferdsstaten.

FOr de som ER syke, så er det ofte liten trøst i at man ikke taper økonomisk, fordi man taper så mye annet. SOsial omgang, 100% oppdateringe på jobben er ofte umulig grunnet mye fravær, og man sliter ikke bare med å ikke henge med på jobben, de som virkelig ER syke sliter jo også UTENOM det som skulle vært arbeidstid..Å miste litt lønn den tid de må være hjemme er vel ikke DERES største problem, for å si det sånn..

For de som ikke ER syke, bare "syke";- så er derimot velferdsordningene vi har nå skikkelig bra tiltak for litt ekstra "ferie"; tid til seg selv og til å få gjort unne frititdssysler de MÅ gjøre og de Elsker og gjøre... OG jeg tror det er DENNE gruppen som skriker høyest når man nevner reduksjon i sykelønnssatser, strenger kontroll på sykemeldinger og krav om lengre tid med lav lønn for evt man får "godtgjort når sykdom endelig er bevist":....SOm er aktuelle tiltak nevnt for å fange opp noen av "snylterne".....De aller, aller fleste jeg kjenner med kroniske plager sier at det godt kan bli strenger kontroll av sykmeldte, at sykepenger skal la vente på seg (men summa summarum bør de ikke REDUSERE den totale inntekt) og andre tiltak som blir foreslått..De som ER syke hadde gladelig gitt halve lønna si for å bli kvit plagene, når DET ikke er mulig så er mange av de villig til lengre perioder med "stram livrem" for å luke ut "fakere", slik at de som VIRKELIG er syke over lang tid/mange perioder kan få MER betalt enn pr.dags dato....Og mer hjelp og ikke misnt AKSEPT for at de har plager....

Skrevet

Jeg trodde heller ikke på ME - før jeg fikk det selv.

Umulig for friske mennesker å skjønne hvordan sykdommen føles.

Skrevet

Det har jo ikke noe å si hvilken kompentanse folk flest sitter med, det er akkurat de samme fordommene meneskene med disse sykdommene møter som hun som er tjukk, hun er lat og spiser ALT for mye.. Han som er gift med ei fra Thailand, Russland eller ukraina. Han har ei importkone. Han er en gris som ikke fant seg noen her og måtte importere ei hore fra et annet land, som skal leve som slaven hans, sende penger til familien sin og skilles seg med engang hun har oppholdstilatelse.

x-stoffmissbrukeren nedi gata som påstår han er ren.

Han horbukken som lå med alle og var utro med alle x-ene, han er det sikkert denne gangen også, ikke sats på han fordi han har et dårlig RYKTE!

Skrevet

Ja det er ihvertfall helt sant anonym 14.15

Skrevet

De som er fordømmende i slike tråder som dette, er mennesker som har liten eller ingen kunnskap om disse "usynlige" sykdommene.

Kanskje har dem noen på jobben som forsvinner til enhver tid eller andre som forsvinner til samme tid hver mnd.

Så lenge dem ikke har disse tingene selv og heller ikke tvinges til å lære om ME, ADHD, Migrene osv. vil det alltid finnes slike dumme tråder fra uvitende mennesker.

Har selv migrene 3 dager i mnd. Slik vet jeg at den månedlige er i anmarsj;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...