Checkit Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 .....hvorfor virker mange NESTEN mer opptatt av kjønn enn om ungen er frisk? Mulig dette blir nesten som å banne i kirka, men hvorfor så opptatt av kjønn? Viktige er friske unger!! Ha lagt merke til at mange her forteller ivrig om hvilket kjønn baby er, men ikke om åssen ting ellers ser ut..man skal ikke ta for gitt at ungen er frisk heller... Mener ikke være pesimist, men har nok av eksempler i nærmiljøet om at friske unger ikke er en selvfølge... Jeg skal ikke vite kjønn, spennende å ikke vite!!
Marcus2006+Jente2010 Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 Jeg kan bare svare for meg selv... Jeg har en hjertefeil som er mere arvelig fra mor til datter enn fra mor til sønn, derfor ville jeg vite det slik at jeg kan få en grundig sjekk av hjerte på den lille... Sønnen min er helt frisk å nå venter jeg en jente og håper at lille hjerte hennes er like bra på 3d ul neste mnd som den var på den sjekken jeg var på vanlig ul... Samt syns jeg det er koselig at jeg nå får en av hver Men selvfølgelig man vet aldri om barnet er frisk eller ikke, tenker jo på det...Men som JM sier det er ikke noe man skal gå å gruble på å bekymre seg for, det kan gjøre ting værre.. Jeg tror nok alle blir glade uansett hva de får men er jo litt gøy å vite også Men skjønner godt dere som ikke vil vite også=)
Sol Skippertaksdronning Skrevet 11. mars 2010 #3 Skrevet 11. mars 2010 For min del er det ikke så viktig å få vite hva det er, men pappaen vil gjerne vite. Alt var bra med babyen på tidlig ul, så regner med alt er greit på neste og. Kommer ok til å spørre om de kan se hva det blir, men kan de ikke det, kommer jeg nok ikke til å bruke en liten formue på 3d for å finne det ut heller. Da får det være en overraskelse til fødselen
Mamma's Magic Skrevet 11. mars 2010 #4 Skrevet 11. mars 2010 Det er nok mange som "regner med" at alt er bra med babyen, slik at kjønn blir den eneste overraskelsen. Selv gråt jeg som en foss over at alt var bra med den lille, men det er rart hvor fort man glemmer den engstelsen så snart man har fått bekreftet at alt ser OK ut. Da er det plutselig kjønnet som er viktigst. Men jeg synes egentlig at det er helt naturlig. Når man har fått vite kjønnet, er det akkurat som om det er lettere å tilegne den lille i magen en slags identitet. Det blir litt lettere å føle at man blir litt kjent med babyen, selv om den er godt gjemt der inne i magen. For min del var det ikke viktig hvilket kjønn babyen er, men jeg synes det er stas å nå vite at det blir ei jente:) Men selvsagt er det aller viktigste at alt er bra!!!
<3guttemamma<3 Skrevet 11. mars 2010 #5 Skrevet 11. mars 2010 Selvfølgelig var det viktigst at babyen var frisk! Og det er den heldigvis:) Jordmor såg ikke kjønn heller, og vi var veldig interessert i å få vite det på forhånd. Men det gjorde faktisk ingenting at hun ikke såg det, for så lenge babyen er frisk så kan vi godt vente til fødselen med den overraskelsen;)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. mars 2010 #6 Skrevet 11. mars 2010 Det kan nok virke som om mange tar det som en selvfølge at babyen er frisk ja, og jeg er enig i at det er et veldig stort fokus på kjønn her inne! At det er spennende med kjønn er helt klart, det blir lettere å relatere seg til den lille i magen og man kan planlegge innkjøp osv. Men jeg er faktisk enda mer spent på å se om babyen ser frisk og fin ut! Var på UL nå i uke 12 for en "medisinsk" sjekk av fosteret, og heldigvis så alt foreløpig helt fint ut=) Men det er jo uansett mye en ikke kan se på UL også, så noen garantier har man vel aldri før ungen kommer ut dessverre.
Mamma's Magic Skrevet 11. mars 2010 #7 Skrevet 11. mars 2010 Sant som du sier, Lykkeli&gla-♀08+nyttårsspire♡, man har ingen garantier før ungen kommer, mye kan være galt til tross for positiv feedback på ordinær UL. Men som tidligere hysterisk (etter 2 MA) har jeg bestemt meg for å legge fokuset på at det KAN være noe galt likevel, laaangt bort. Det er så deilig å ikke være konstant redd og bekymra hele tida. Slik jeg ser det er det ingen vits i å fokusere på det som KAN gå galt etter at man har fått en positiv beskjed. Da vil jeg heller glede meg over JENTA vår som kommer i juli:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. mars 2010 #8 Skrevet 11. mars 2010 Helt klart, ingen vits i å gå rundt og bekymre seg, det fører uansett ikke noe godt m seg=) Får man beskjed om at alt ser fint ut på ordinær UL er jo uansett sjansen stor for at det virkelig er det, og helt enig i at det er lite fruktbart å tenke for mye "hvis om atte, tenk om atte"
Corneliuss Skrevet 11. mars 2010 #9 Skrevet 11. mars 2010 Akkurat som jeg skulle ha sagt det selv, Mamma's Magic =O) Jeg har også eksempel på at det ikke alltid går bra blandt mine venner, men man kan jo ikke gå rundt å regne med at det går dårlig heller. Gudene skal vite at jeg har grått for min vennine som skulle ha hatt baby samtidig som meg nå i sommer... Tror nok vi gravide bekymrer oss nok som det er. For heldigvis, så går det som regel bra selv om noen få opplever noe annet. Må allikevel si at jeg var ganske nervøs når jeg gikk på to tidlige ultralyder - av den eneste grunn å sjekke om alt var i orden (først for at hjertet skulle slå og deretter for at organene var som de skulle). Men etter jeg fikk bekreftet dette så er det jo heldigvis ikke så stor sannsynlighet for at det skal gå galt. Det er heller ikke så mye mer man får vite enn kjønn og event litt hvordan h*n ser ut på 3D ul litt senere. Og da blir det det som er fokus for jeg synes at alt som gjør at man blir "mer kjent med" babyen er spennende. Jeg har vært opptatt av kjønn på babyen, men det er klart at det desidert viktigste er at babyen er frisk! Ingen tvil om det! Og selvsagt er man lykkelig uansett hvilket kjønn babyen blir =O). Men mange synes det er gøy å vite, og kanskje har man en liten preferanse av en eller annen grunn. Men respekterer helt klart også deg som ikke ønsker å vite (eller kanskje ikke er så opptatt av det heller) - det er jo et valg alle må ta selv.
nicki82 Skrevet 11. mars 2010 #10 Skrevet 11. mars 2010 Jeg følte nesten at jg ikke hadde lyst til å fortelle til omverden før den ordinære UL. Jg har vært på to UL før den ordinære for å krampaktig se etter feil. Samboeren min måtte roe meg ned på UL nr. to, hvor jg maste fælt om legen ikke kunne fortelle meg om nakkefold og nesebeinet til fosteret. Synes det er feil å konkludere med at kvinner fokuserer alt for mye på kjønnet. Bare ta en titt på 1.tri, og der ser du at vi tar ikke helsa for gitt. Jeg mener at hvis kvinnen fokuserer mye om kjønnet, så er det tegn på en bekymringsløs tilværelse. Det er forøvrig opp til hver enkelt å vite/ikke vite kjønnet. Meningen min er: Vi finner nok av ting å bekymre oss over!! Kjekt å kunne fokusere på noe gledelig for en gangs skyld!!!
Checkit Skrevet 11. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 11. mars 2010 Mange fornutige og gode tilbakemeldinger fra dere!!! Viser at mange her inne faktisk ER mer reflekterte enn mange innlegg viser!! Jeg skal ærlig innrømme at jeg har blitt sinnsykt bekymret etter jeg kom meg over 3mndr grensa... Helt utrolig, det er jo da man skal slappe av!!! Klarer liksom ikke glede meg 100% før jeg vet at alt tilsynelatende ser bra ut...Ingen aborter bak meg og ingen problemer ellers, så tror egentlig det bare er hormoner... Er vel sånn det er å være gravid og bli mor, bekymringer og bekymringer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå