Gå til innhold

Trenger meninger til et "problem" (litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da han kom hjem fra jobb fortalte han at han hadde hatt en lang samtale med sin mor (antageligvis i bilen på vei hjem)

og svigermor hadde sagt at hun gledet seg sånn til han skulle ha pappaperm for da skulle hun legge ferien sin etter hans uker. I og for seg helt greit det, om hun har lyst til å tilbringe tid med barnebarnet og mannen hele ferien sin. Selv om jeg frykter det er mest pluss for mannen min som kommer til å dra nytte av å plassere ungen hos svigermor og ha "fridager" selv ;)

Men så hadde visst svigermor fortalt at hun hadde noen ferieuker tilgode og samlet blir det visst 7 uker. Da hadde hun foreslått at hun og mannen min kunne reise til Thailand (med barnet) og være der i 5-6 uker og kose seg. Mannen min hadde selvsagt i full iver sagt ja og at det var en god ide og han var i fyr og flamme da han fortalte det til meg.

Men da jeg ymtet frempå at det kanskje var litt lenge for meg å være borte fra ungen og at jeg ikke ønsket at de skulle være så lenge borte, begynte faktisk hjernen hans å fungere. Han hadde vel egentlig ikke tenkt på meg og at jeg skulle sitte alene igjen i norge... tror han i hans hjerne forestilte seg at jeg var med, men jeg må jo jobbe :)

De kan gjerne reise en uke på en ferietur, det er da bare koselig, men ikke over en mnd langt avgårde.

Han ringte sin mor igjen og forklarte at han ikke hadde tenkt helt klart og at han ikke kunne ta med seg ungen å reise fra meg så lenge.

Svigermor er ikke værre enn at hun forstod da det. (tror ingen av dem egentlig hadde tenkt annet enn at det hadde vært gøy)

Men så begynte jeg å tenke litt etterpå... Jeg ville aldri tatt med meg barnet vårt fra pappaen å reist langt vekk i mangfoldige uker... Men er det egentlig litt urett av meg å si nei? Det ville vel tatt livet av meg å være så lenge borte fra barnet mitt, men samtidig så er det jo en opplevelse for mannen min.. jeg kunne jo alltids ordnet det sånn at jeg hadde noen ferieuker hvor jeg kunne blitt med og heller reist før hjem? Jeg tror det også hadde vært hyggelig for svigermor å komme seg litt bort (hatt noen veldig tunge år med sykdom og død) og være sammen med barnebarnet sitt som hun elsker over alt på jord. Hun og mannen min hadde sikkert hatt godt av litt kvalitetstid sammen.

Har litt dårlig samvittighet egentlig, for dette kunne jo ordnes selv om jeg sikkert må jobbe litt med meg selv for å overleve.

Hva ville dere gjort?

Jeg kunne fått ordnet det sånn at jeg hadde 3 uker ferie da og reise sammen med dem, men bare reise hjem før også kunne de vært der 2 uker lenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oj. Først fikk jeg hakeslipp. Reise fra mammaen sin i syv uker. Oh no, tenkte jeg. Men forslaget du har helt til slutt, høres jo ypperlig ut for alle parter? Om du kan være med i tre uker og så er de borte i ytterligere 1 eller 2?

Jeg hadde nok aldri godtatt 7 uker vekk uanset situasjon, jeg da. Selv ikke for mine store nesten-skolebarn.

Skrevet

JEG mener dette høres ut som en skikkelig egotrip:S Jeg hadde ikke funnet meg i det, må da finnes andre løsninger på ferie, som kan inkludere deg og? Min kjære hadde iallefall fått protester hvis han hadde prøvd på et sånt stunt. Eneste muligheten er som du skriver, hvis du kunne vært med 3 uker...

Skrevet

Jeg hadde aldri greid å være borte fra ungen min så lenge som 6-7 uker. Og jeg mener det heller ikke er heldig for et barn å være så lenge borte fra sin mor (eller far, for den del) så lenge, spesielt ikke når barnet er så lite. Så jeg hadde nok satt meg på bakbena, ja.

Om de veldig gjerne vil reise, ville jeg ordnet det sånn at jeg var med.

Skrevet

Personlig hadde det vært for lenge for meg å være borte fra barn(a) mine, men dette er jo så individuelt.

Jeg synes dere har ordnet dette på en utrolig bra måte, ved at han skjønte situasjonen og avlyste turen, og at svigermor skjønte også. Utrolig forståelsesfulle mennesker er dere visst alle sammen.

Men du må kjenne etter hva som er riktig for deg, det er klart det hadde blitt en utrolig tur og hvis du kunne fått være med hadde det jo vært toppen.

Hvis du ikke klarer å få ferie, kanskje de kunne kortet ned turen litt, mange som drar til Thailand for 2-3 uker, selv om reisen er lang, er jo det et kompromiss.

Uansett hva dere kommer fram til, vil jeg bare påpeke hvor utrolig jeg synes mannen/sv.mor og du er som tenker så mye på hverandre og tar hensyn til hva den andre kan føle, på den måten, uten vonde følelser etterpå.

Det må jo være en stor gave å kunne ta permisjonen med til varmere strøk, synes du skal gjøre hva du kan for å få dette i orden, slik at alle kan kose seg i denne ferien.

Lykke til og god tur (?)!!!

Skrevet

Jeg ville faktisk blitt fornærma bare av forslaget, jeg....

Skrevet

Kan du ta ut ferie når han er i permisjon da? Hmm... usikker jeg. Ellers må du jo bare ta det etter magefølelsen.

Skrevet

Hei HI,

Helt seriøst hadde dette aldri skjedd i vår familie!

Mannen og svigemor hadde ALDRI tatt en sånn (STOR) avgjørelse over mitt hode.. I mine øyne er det helt respektløst......

Men hvis jeg skal sette meg inn i din situasjon - ville jeg nok vært litt betenkelig med thailandsreise og et så lite barn (antar at det er et lite barn - siden du snakker om permisjon o.l.)

Jeg har selv bodd i thailand i 1,5 år .. og det er mange farlige sykdommer der nede som små barn ikke vil tåle/overleve.

Er du/dere villig til å ta den sjansen?

Kan ikke far og svigemor ha kvalitetstid med barnet her hjemme?

Og ...Er ikke pappaperm tilrettelagt for at far og barn skal knyttes tettere sammen - vil de bli det med svigemor hengende rundt - konstant?

Håper dere finner ut av ting..

Lykke til ;=)

Skrevet

Æ syns det va en fin tankte!

selv om æ nok ikke ville vært så lenge som 7 uke borte fra ungen så ville to gått helt fint! å det vet æ for det gjorde vi i fjord sommer!

vi fikk ikke ferie samtidig og da gikk mannen ut i ferie to uker før meg.

Da reiste han å guttungen til foreldrene hannes i lofoten. så kom jeg etter! tror faktisk vi møtte gjøre det sånn åre før å ..

Synes det er kjempe fint at de får litt tid i lag. Hvorfor skal det være sånn at bare mor kan ta me ungen på ferie eller evt.. da hører vi ingenting om hvordan far har det..

Kan du reise å være sammen med di i 3 uker er jo det kjempe fint å !

Trur dere må bare bestemme selv.. ikke ta avgjørelse ut fra hva mødre sir her inne som ikke kan være borte fra ungene sine i en uke uten å ta døden av det..

Har foresten aldri hørt om noen som har dødd av det heller.. men .. :-)

Skrevet

Dette er noe du må føle på helt selv. Men du kunne ikke kasnkje fått dem til å dra et sted som ikke er så langt unna, med en miljø som ikke er så ulikt Norge, med tanke på sykdommer og sånn. Og kanskje korte ned turen litt? Men jeg syns du er usedvanlig grei, og det hadde helt klart vært en opplevelse for dem. Stol på magefølelsen din ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...