Gjest sug lut Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 må ireki ondoko 2-3 egunetan kontsumietzea gomendatzen dugu? Jeg synes det burde være åpenbart for alle, men neida. Haha, dette skal bli mitt partytriks, takk og takk, Ape tit, ca!
blomstre Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 He? Aner ikke. Men i wikipedia kan man lese: "Baskisk er i dag det einaste ikkje-indoeuropeiske språket som brukast i vest-Europa, viss vi ser bort frå samisk..." Hvorfor skal vi se bort fra smaisk, er det liksom ikke et språk? Og hvordan er det med retten til å kunne ha morsmålsundervisning dersom man er samisk, har oppvokst i en samisk kommune for så å flytte til en ikke samisk kommune? Fod barnehager der det greit: «Kommunen har ansvaret for at barnehagetilbudet til samiske barn i samiske distrikt bygger på samisk språk og kultur. I øvrige kommuner skal forholdene legges til rette for at samiske barn kan sikre og utvikle sitt språk og sin kultur.» For skoler finner jeg bare: "I samsvar med bestemmelsene i opplæringsloven skal elever i skolen med annet morsmål enn norsk og samisk få tilbud om særskilt norskopplæring, tospråklig fagopplæring og morsmålsopplæring til de har tilstrekkelige kunnskaper i norsk til å følge den ordinære undervisningen i skolen." De med samisk som morsmål har vel allerde fått undervisning i norsk også, og trenger ikke særsilt norskopplæring, men hva med morsmålsopplæring i samisk, har de ikke rett på det??... Eller??
blomstre Skrevet 11. mars 2010 #4 Skrevet 11. mars 2010 he, he, og "smaisk" = samisk på min egen lille sjargong....
Gjest sug lut Skrevet 11. mars 2010 #5 Skrevet 11. mars 2010 Det er vel bare x antall kommuner som har samisk som lovfesta offisiell målform, men i Oslo er det samisk barnehage, i hvert fall, og jeg veit at det var mulig å velge samisk på ungdomsskolen her vi bor faktisk, det var ganske kult. Det med morsmålsopplæring burde vært bedre, det burde definitivt fortsatt etter adekvat norsk-kunnskap er tilegna, men det er også mange som er veldig flinke til å ta det selv på egen hånd, fx tamilene i Oslo som har tamilskole i helgene og lærer å skrive og lese sitt morsmål der. Jeg mener det blir en sovepute hvis man lar morsmålsopplæring utgå fordi staten ikke klarer å gjøre det - men hei, jeg er definitivt for at det primært er statens ansvar. Baskisk er dødskult.
Patetica fåkksi Skrevet 11. mars 2010 #6 Skrevet 11. mars 2010 Baskisk er et veldig kult språk, byen San Sebastian ( http://www.spainviajes.com/the-resort-san-sebastian-e1094.jpg ) heter Donostia på baskisk. Det er et godt bevis på hvor kult dette språket er. Jeg er forøvrig helt enig i at skummel melk burde drikkes innen tre dager, det kalles logikk og næringsvett. Apropos røverspråket, Toxic, se for deg baskisk på røverspråket!! Xoxototzozkokeatotzozxoxkokekokxox!
Patetica fåkksi Skrevet 11. mars 2010 #7 Skrevet 11. mars 2010 SKUMMEL melk, patetica!? Skummet. *fniseutbrudd*
Patetica fåkksi Skrevet 11. mars 2010 #8 Skrevet 11. mars 2010 For ikke å si; ados egon. (Jeg er enig i at ... overskrifta). Og jeg vil legge til at vi burde be om tillatelse til å kalle denne siden for Loretzaintza, det er hagearbeid. Vi krangler jo ikke.
Gjest sug lut Skrevet 11. mars 2010 #9 Skrevet 11. mars 2010 Ados egon Loretzaintza, bai. Haha, min første "setning". Du er statsminister i dag også.
Gjest sug lut Skrevet 11. mars 2010 #12 Skrevet 11. mars 2010 Du har nok drukket for mye skummel melk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå