Gå til innhold

Morfar og kone, mormor og mann...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har skilte foreldre. Jeg har en stemor som har fulgt meg siden jeg var 12 år (er 26 nå). Jeg bruker navne hennes, men hun sier at de gleder seg til å bli besteforeldre. Jeg lurer på hva dere kaller de?

Morfar og "Kari" liksom? Jeg kaller jo henne ikke noe annet enn "Kari", så synes det blir litt rart om barnet mitt skal bruke noe annet? Men er redd hun vil kalle seg noe...

Ja, så hva sier dere? Ikke noe problem med mamma og hennes mann, for det har ikke vart så lenge, å han forventer ikke noe liksom :) Han er bestefar selv, og mamma blir jo ikke kalt bestemor/besta eller hva det nå skal vær av den grunn...

Noe som har ideer? Evt hvordan jeg skal si det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mormor og bestefar

Morfar og bestemor

Skrevet

Barn lager ofte navn selv på personer som blir nære. Og det er mange alternativer. Gled deg heller over at dette barnet får ennå flere personer rundt seg som gleder seg til å bli kjent med det og som blir glad i h*n, og blir sterkt knyttet til barnet ditt :-) Alternativet er mye tristere... Tenk om dere sa her er Morfar og "Besta" og hun svarte; jeg heter Kari...

Skrevet

Hei :)

Her er alle foreldre skilte - og nesten alle har nye "halvdeler" ..

Vi bruker navn på stebesteforeldrene.. Eks.

Bestefar og Anita, Bestemor og Bjørn og Farfar og Helene..

Ingen som er ufornøyd med dette :=) ...heldigvis..

Klem

Skrevet

Dette løste jeg glatt ved å la besteforeldrene og deres ektefeller kalle seg selv det de ønsker. Min mor og min fars ektefeller har bare kalt seg navnet sitt, selv om de har vært sammen i mange år og det ikek er rare forskjellen på de og de "ordentlige" besteforeldrene. Mannen til farmora kaller seg Besse. Det irriterte meg litt i starten, men kom jo til slutt fram til at det var det jo egentlig ingen vits i. Det er uansett ikke så veldig viktig hva noen kaller seg, det viktige er at de er snill med barna våre:) Og det er de jo som regel.

Skrevet

Her går det bare i fornavn hos ste-besteforeldrene Det har de valgt selv.

Skrevet

Hos oss er det mormor og bestefar Gunnar, og bestefar Petter (min far, som jeg ville kalle morfar men som insisterer på bestefar) og Kari - selvvalgt og litt etter hva som kjentes riktig. Det går jo an å bare spørre, særlig hvis du har et godt forhold til foreldrenes nye partnere?

Skrevet

Hei

Hva med morfar og besteKari. Den synes jeg er koselig. Og du har vel litt annet forhold til Kari som du har kjent lenge, enn mannen til moren din. Og barn løser gjerne sånne ting selv.

Skrevet

Vi har ikke gjort så mye med det enda.

Moren min er enke, så hun og hennes nye mann (min "stefar" siden jeg var 19) er mormor og morfar.

Skal forklare barna når de blir eldre hvordan ting henger sammen. Men per i dag er det han som er morfar "moffa" og de storkoser seg med det alle sammen.

På mannen min sin side er de skilt, det er mest farfar vi er med, og der er det farfar og Borghild.

Så en sjelden gang er vi hos farmor og Per-Erik.

Hva barna velger selv etterhvert gjenstår å se..

Skrevet

Jeg sjønner hva dere mener... å er ikke slik at jeg vil være kjip eller noe, men det handler jo litt om følelsen du har for dine steforeldre også, og at de ikke "tar" navnet til dine foreldre om dere sjønner... Jeg tror mamma hadde blitt lei seg om "Kari" ville kalle seg for mormor også, for det er hun jo ikke...

Jeg vil nok bruke navnene deres tror jeg, så om barna finner på nye navn når de blir store så greit for meg.

Skrevet

Her er det bare mine foreldre som er skilt, så da blir det mormor og morfar, bestemor og bestefar og tilslutt farmor og farfar!

Skrevet

Har nok ikke supergodt forhold til "kari" selv om hun har vært gift med pappa siden jeg var 12... men så lenge hun ikke tror hun er mormor så :P hehe.. spurte mamma da, hun foreslo at de kunne hete bestemor og bestefar, for jeg synes egentlig pappa passer bedre til å hete bestefar enn morfar :P hehe... sikkert for han er lik min bestefar ;)

Men ennå god tid ;)

Skrevet

Kall de ved fornavnene. Ingen vits å kalle det noe annet enn det du sier selv:)

Skrevet

Min stemor blir bestemor (evt besta). Jeg syntes det er viktig å understreke at hun er noe til barnet også, ikke bare en eller annen, liksom. Jeg tror at hun kommer til å ha mye kontakt med barnet også og hun har ikke barnebarn fra før. De har vært gift i alle år da, så defor blir det naturlig å inkludere henne, føler jeg.

Skrevet

hei hei :) mine besteforeldre på mors side er skilt, å mormora mi har vært gift med en annen mann så lenge jeg har levd. jeg kaller disse to for mor og far, også er pappaen til mamma bestefar.

mens besteforeldrene mine på faren min sin siden er bestemor og bestefar.

du kan jo høre med henne hva hun vil bli kalt? jeg skjønner godt at hun ser på seg selv som en bestemor, siden hun har kjent deg så lenge. Syns du skal se på det som en ære;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...