Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #1 Skrevet 10. mars 2010 Kunne sikkert postet dette under annet forum, men her det er mest folksomt Jeg har valget mellom å føde 1 time fra bostedet mitt, på et lite sykehus, og 3 timer fra bostedet mitt på et stort fylkessykehus. Det har vært en del komplikasjoner i forbindelse med fødsel i familien, og dersom det skulle skje noe, ville jeg føle meg myyyye tryggere på fylkesykehuset. Meeen, så var det avstanden da.. Må ta ferje og.. Jeg kunne dradd hjem til mine foreldre før termin da. De bor bqare 1,5 - 2 timer fra fylkessykehuset.. Hva hadde dere gjort??
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #3 Skrevet 10. mars 2010 Ville valgt det nærmeste sykehuset. Og skulle det bli komplikasjoner så sender de dere videre til fylkessykehuset
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #4 Skrevet 10. mars 2010 Si det! Jeg satt i bilen med rier,og var veldig glad for at det kun var 5 min til sykehuset.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 Jeg stod overfor det samme når jeg skulle føde. Jeg valgte det lille sykehuset, og angrer ikke i det hele tatt. Ble veldig godt i varetatt under hele fødselen. Var den eneste som fødte, så de hadde tid til meg. Ble litt småkomplikasjoner på slutten, men jeg følte jeg var i de beste hender. De hadde kompetansen som trengtes. Jeg var alene på barsel, fikk fred og ro, og de ansatte hadde god tid til meg. Men jeg tenkte mye som deg i forkant, hvis noe skulle skje med babyen f eks, da var det en fordel å være på det store sykehuset. Selv om jeg da kunne risikere en annen opplevelse av fødselen og oppholdet på barsel. I ettertid er jeg glad jeg valgte som jeg gjorde, og skulle valgt det igjen om jeg kunne. Men det får jeg ikke, har flyttet og tilhører nå et laaangt større sykehus som jeg på ingen måte har lyst å føde på:-(
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #6 Skrevet 10. mars 2010 Men jeg har en skikkelig uggen feeling på det nærmeste sykehuset.. Hva om de ikke rekker sende meg til det andre? Sommerstenging også så er vel enda flere ved lokalsykehuset Ohrff.. Lurer på om jeg bare skal stikke hjem til foreldrene mine før termin, er vel mulig å få oppfølging av en lege der og ukene før??.. Tror faktisk det er litt fødselsangst ute å går her, gitt.. :( Hi
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #7 Skrevet 10. mars 2010 Jordmor fortalte meg en historie. De fikk inn en tvilling gravid i uke 27, sykehuset har ikke prematur avd. De ville sende henne til Rikshospitalet, men det var for stor fare for fødsel i ambulansen. Alt løste seg ved at en lege fra Riksen tok ambulansen inn til dem med en kuvøse. Alt gikk bra. Hadde valgt det nærmeste. Lykke til.
It's all about me Skrevet 11. mars 2010 #8 Skrevet 11. mars 2010 Det vil ikke automatisk si at et lite sykehus er et dårligere sykehus. Sålenge du ikke sier hvilket sykehus det gjelder er det ganske vanskelig å gi råd. Selv kjører jeg forbi det store fylkesykehuset som er en liten halvtime unna oss og fortsetter i 1.5 time til til et lite sykehus.....for andre gang. Noen ganger er små sykehus bedre, samt at skulle det skje noe som de trenger hjelp til har de gode rutiner på oversendelser.
Gjest Skrevet 11. mars 2010 #9 Skrevet 11. mars 2010 Selv har jeg en familie med saa enkle foedsler at det i grunnen like gjerne kunne skjedd under ei bru omtrent og derfor valgte jeg et lite sykehus begge ganger. Men hadde det oppstaatt komplikasjoner hadde jeg blitt sendt av gaarde til et annet et og det er jo ikke morsomt. Saa i ditt tilfelle hadde jeg campet hos mammaen min foer termin og valgt fylkessykehuset Det er utrolig viktig at man foeler seg trygg under foedselen. Det minker faren for komplikasjoner, faktisk!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #10 Skrevet 11. mars 2010 Takk for fine svar. Saken er at det er to av de små sykehusene jeg kan komme til å føde på, pga termin midt i mellom sommerstegningene. Dette gjør meg usikker. Kunne gjerne født på det minste - og aller nærmeste, men stor sannsynlighet for at jeg må føde på det mellomste. som jeg da ikke har hørt bare positvit om.. På det mellomste er det 4 mannsrom mens det minste har tomannsrom. Snakket med jordmor om det i dag, og ble vel egentlig enda mer bestemt på å stikke til mor og far ved termin, og føde på fylkessykehuset.Så fikser JM kopier av jouralen min og legger ved i tilfelle jeg skulle bestemme meg å føde på en av de små. Det er også en sjanse for at mannen min ikke er hjemme ved termin (han er sjømann). Da er det fint å være med familien og ikke alene i stort hus og det skulle skje noe Dessuten har fylkessykehuset pasienthotell. At det er stort er ikke dermed sagt det er bedre, men jeg tror vel helst det har med hvor man føler seg trygg som kakaledama sier
Lemonia Skrevet 11. mars 2010 #11 Skrevet 11. mars 2010 Jeg ville ikke tatt hensyn til komplikasjoner i familien så fremt det ikke var stor sannsynlighet for at jeg fikk det selv, og det vil jeg tro det ikke er i ditt tilfelle siden du snakker om egen følelse av trygghet og ikke at du har fått medisinsk anbefaling om å føde på et stort sykehus. Dessuten synes jeg tre timer til sykehuset er veldig langt. Er du usikker så snakk med legen din, men jeg synes egentlig det virker som unødig mye styr for noe som sannsynligvis blir en normal fødsel. Selv visste jeg på forhånd at jeg ville få et risikosvangerskap og en risikofødsel og valgte bevisst å føde på det sykehuset jeg mente hadde best kompetanse selv om det lå litt lenger unna. Vi snakker likevel ikke så store avstander som det du nevner. Det nærmeste sykehuset ligger 5 min kjøring unna, mens jeg valgte et som ligger 20 minutter unna. I ditt tilfelle er jeg usikker på hva jeg ville gjort, men siden min årsak til risikofødsel er såpass uvanlig hadde jeg nok valgt fylkessykehuset. Hadde det vært noe mer ordinært regner jeg med det lille sykehuset også hadde taklet det fint.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #12 Skrevet 11. mars 2010 Skriver at der har vært en del komplikasjoner ved fødsel. Min mor og alle hennes 5 kvinnelige søskenbarn (Hun er enebarn), har for trangt bekken. Det stod om livet til både min mor og søster ved førstefødsel. Førstefødte til ene søskenbarnet hennes fikk alvorlig CP grunnet oksygenmangel (for sent keisersnitt ved for trangt bekken.) Min mor skulle hatt en bror, men han døde under fødsel.(ukjent årsak) Min mor hadde sv, skapsfogiftning, min søster fødte en prematur jente pga dette. Hun har hjerneskade. Får ikke rtg av bekken. De gjør det ikke lenger. Er vel derfor jeg er bekymret for komlikasjoner. Er ikke snakk om egen trygghet, men om barnets tryghet... hi
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #13 Skrevet 11. mars 2010 Selvsagt kan du få røntgen av bekken. Det har alle vitre søstre, samt ei kusine gjort iløpet av de tre siste år.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #14 Skrevet 11. mars 2010 Har masa mye jeg, men de sier jeg ikke får før jeg har prøvd vanlig og om han ligger i sete... De vil se det an.. Dersom for trang til første, vil jeg få til andre.. HI
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #15 Skrevet 12. mars 2010 Det er jo helt sykt. Da hadde jeg krevd å få en planlagt fødsel. Dvs bli satt igang. På den måten har de mer kontroll på fødselen.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #16 Skrevet 12. mars 2010 Det er visst slik det er. (Koster vel penger regner jeg med ) Ikke dumt i det hele tatt å se om det er mulig med planlgt , 11:15:) Vil høre med JM ang dette. Heldigvis god tid å fortsette å mase på (Stoler på magefølelsen og har bestemt meg for fylkessykehuset, så blir jeg hjemme hos foreldrene mine som bor nærmere. Ikke enkelt å velge, gett ) Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå