Gå til innhold

Dere som har hannhund, er de kastrert??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hannhunder.

De er ikke agressive mot andre hunder.

Men markerer en del og bjeffer en del..

Er dette noe som kunne blitt redusert ved kastrering?

Blir de roligere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje mindre markering - men kastrering er ikke lov i Norge, om de ikke er medisinske grunner. Men dessverre mange vetrinærer som gjør det likevel.

Hva med å trene hunden din istedet?

Har selv hannhund, ukastrert på 6 år, som markere mye. men kunne ikke falle meg inn å kutte av han ballen likevel ;)

Skrevet

Hvorfor kunne det ikke falle deg inn å kastrere hannhunden din?

Skrevet

Tja - mange grunner til det.

-stygg pels

-fortere feit

-latere

Kasterer jo ikke en 6 år gammel hund jeg har null problemer med. For at kastrering skal ha full effekt bør det gjøres TIDLIG.

Skrevet

Så lenge man har en hannhund som ikke skal brukes i avl, ja så er det like greit å kastrere. Det er ikke som at de får mindreverdighetskompleksel eller tap av selvfølelse av å "miste" sine sexuelle drifter. De blir faktisk roligere, det er fordi det ikke lenger er lyst som driver dem.

Jeg har en kastrert hannhund, og to tisper. Angrer ikke på at jeg fikk det gjort. Han er mer kosen og leken enn det han var før, og han lar seg ikke affektere nevneverdig av løpetid(ute eller her hjemme). Eneste negativet er at de har lettere for å legge på seg, pga hormoner og lavere aktivitetsnivå. Men dette er jo ikke vanskelig å kontrollere om man bare tenker litt.

Det er riktig at kastrasjon for kastrasjonens skyld ikke er lov i Norge, men de fleste dyrleger utfører alikevel dette inngrepet. De begrunner da behovet med diagnosen hypersexualitet.

Skrevet

Om man ikke vil ha en roligere hund, at hunden er velfungerende MED ballene i behold så er det jo null problem.

Jeg trener hunden min jeg så slipper jeg å tulle med naturen.

Skrevet

Stygg pels?

Det får du av feiernæring. Pelsen til min kastrerte whippet er like fløyelsmyk og flott som før, og sammenlignet med andre whippeter.

Han er nå 7 år, på sitt 5 år som kastrert.

Riktig diett og tilstrekkelig mosjon holder han flott i kroppen.

Lat vet jeg ikke så mye om, for whippeter er så late i utgangspunket. Men når han først er gira mangler det ikke på energien.

Har ellers vært borti mange kastrerte hanhunder, og hvordan de blir er veldig avhengig av eierene. Ikke hunden selv.

Skrevet

Jeg har langhåret rase -ergo, stygg pels.

Skrevet

Flott at hunden din fungerer greit, og jeg er enig i at det er unødvendig å kastrere en velfungerende hund.

Men jeg vil bare kommentere på "tulle med naturen" For det er nemlig det vi gjør når vi setter så mange hann og ho hunder i samme område...hvor de kommer i løpetid i hytt og pine og de stakkars hannhundene gjerne aldri får være "off season" kjønnsmessig. Noen opplever lite trøbbel med dette, men jo mer ledertype hannhunden er jo større uttelling vil du ha.

Skrevet

Vår hund er kastrert.Ikke noe forandring på han fysisk eller psykisk.Han var mer "stressa" før da.Han kan åpne dører så han sjekket ofte døra når vi fikk besøk,i håp om at de glemte å låse den :-D

Etter kastreringen gjør han ikke det mer.Men han er like blid og markerer minst like mye som en hund som ikke er kastrert.Bjeffer gjør han så å si aldri.. Så med tanke på pissingen hjalp det ikke da..Men slipper å tenke på valper.Og så er det minedre hannhunder som er sint på han.Sikkert akkurat pga kastreringen.Luktene osv

Skrevet

Mye uvitenhet ute og går... I england er det mer vanlig med kastrering av hunder enn å ikke gjøre det. Jeg har to kastrerte hannhunder. De er verken fete, late eller har stygg pels.

MEN de er ikke lengre opptatte av tispenes løpetid omkring i hele fylket. Det er viktig for meg, og det gir hundene større frihet. Blant annet er de aldri i bånd.

Skrevet

Jeg driver med hundeutstilling, og siden det ikke er tillatt å stille ut kastrerte hannhunder (med mindre det er pga tungtveiende medisinske grunner og dette kan dokumenteres), så er min ukastrert.

Jeg har ingen problemer med ham annet enn at han ikke er så glad i at fremmede hanner kommer for nære, og foretrekker å trene ham til å oppføre seg fremfor å kastrere.

Skrevet

Dummeste jeg har hørt!!

En langhåret kastrert hanne får da mye bedre pels. Det vokser fortere, den blir gjerne tykkere og lengre. Det er da bare å ta fram saksa hvis det blir litt mye hår i skjørtene og på tissen dems.

En pelsbikkje skal jo være en pelsbikkje.

Skrevet

Jeg har en kastrert hannhund, og han har blitt værre etter kastrering. Nå er han mer ulydig og mye mer kjeftete på andre hannhunder, og liker å markere mye på tur og i hagen. Derimot bryr han seg ingenting om løpetider, heldigvis!

Jeg synes i utgangspunktet man skal kastrere kun for hundens beste, ikke for eierens beste.

En hund går ikke i grava selv om man tar fra den ballene sine, men det er tross alt en operasjon. Jeg synes ikke man skal operere hundene sine helt unødvendig.

Jeg gikk mange runder med meg selv, snakket til og med med hundens oppdretter før jeg bestemte meg. Men i mitt tilfelle var det helt nødvendig synes jeg. I tillegg forhørte jeg meg med flere veterinærer før jeg gjorde det.

Hunden får lavere forbrenning etter kastrering, så hvis man fortsetter å gi de like mye mat som før kastrering, uten å øke lengden på turene - JA, da blir de tykke.

Skrevet

Hvis du har en hannhund du ikke bruker i avl, så skjønner jeg ikke vitsen med å ikke kastrere. "Ja, du skal få beholde kjønnsdriften din, men du skal ikke få lov til å bruke den!"

Skrevet

Takker for svar..

Blir nok ikke kastrering her altså.

Bare funderte på om de ville markere mindre og bjeffe mindre.

Det er slitsomt å gå på besøk til andre som har hunder, for da skal de alltid markere inne hos dem :(

Skrevet

Vi kastrerte vår hund i fjor og han er ikke blitt latere, han er blitt mer matglad men han klarer da vitterlig ikke å forsyne seg selv med mat, så han har samme vekt som for et år siden.

Han er blitt roligere, markerer seg nett like mye, men det er slutt på jukkingen som var uhyre plagsom. Han jukket og jukket på andre hunder.

Vi er kvitt problemene han ahdde med analkjertlene/ homronkaos i kroppen hans.

Var lenge i mot kastrasjon men i vår hudns tilfelle, var det det riktige pga helsen og pga fustrasjonen hans fordi han aldri "fikk seg noe"

Skrevet

Kanskje føye til at han aldri markerer seg inne... kun ute og det er ikke plagsomt.

Skrevet

Da har jeg et tips til deg HI, ha på han en hannhundtruse inne hos folk - eller ha han i bånd, da har du full kontroll. Eller legg han i bur.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...