Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #1 Skrevet 10. mars 2010 Jeg har over lengre tid irritert meg over at bhg til lillegutt har peanøtt smør til frokost og lunsj, både på småbarns og store barn avdelingene.. Trodde ikke unger skulle ha peanøtt før de var 5 år jeg? Har tatt det opp med bhg, men de ser ikke problemet med det....
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #2 Skrevet 10. mars 2010 Det er fordi de kan sette peanøttene i halsen. Men peanøttsmør er ikke farlig, unntatt for barn med atopsik eksem som kan utvikle allergier, for barn under 5 år. Om du ikke ønsker at barnet sitt skal spise det så kan du vel smøre med niste?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #3 Skrevet 10. mars 2010 Peanøtter skal vel barn under 3 år ikke ha pga. lufteveisinfeksjoner, men jeg har ikke sjekka de siste anbefalingene. Peanøttsmør er jo ikke så ille i seg selv, men unntak av at det er litt masse sukker i det. Verre med prim og syltetøy.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #4 Skrevet 10. mars 2010 Er ikke det ganske mye sukker i? ville ikke at mitt barn skulle hatt tilgang på det hver dag i allefall. Går det ikke ann å f.eks foreslå at de kan ha det bare 1 dag i uka? Vet en sfo jeg jobbet på, og forøvrig barnehage og hadde nugatti 1 dag i uka, og syltetøy 1 dag i uka. Barnehagen guttungen gikk i hadde ikke nugatti i det heletatt fordi det var enkelte barn som var så allergiske at de ikke tålte å være i samme rom som det ble spist/smurt nugatti.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 Sukker i peanøttsmør=?????? Salt, vel....
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #6 Skrevet 10. mars 2010 Er ikke så mye sukker i peanøttsmør, men masse kalorier! Fra peanøttene. En peanøtt tilsvarer en brødskive, ang kalorier. Min assosiasjon til peanøttsmør var fra USA. Ei kjempestor, tykk og slapp dame satt og åt peanøttsmør rett ut av et digert glass(rett fra butikken) på stranda. Og drakk Diet Coke fra 2-liters flaske. Det hjalp sikkert, liksom. Du tror det ikke før du har sett det.. Peanøtter og barn handler så vidt jeg vet om at hvis barna setter nøttene i halsen, kan peanøttene føre til alvorlige luftveisinfeksjoner.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #7 Skrevet 10. mars 2010 Det er ikke hovedsaklig sukker i peanøttsmør - det er hovedsaklig fett - flerumettet fett siden det er nøtter.. (altså sunt fett), men ja - det inneholder endel kalorier.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #8 Skrevet 10. mars 2010 peanøttsmør er jo det beste som finnes :) jeg ser ikke problemet med det da men...
A:1977 Skrevet 10. mars 2010 #9 Skrevet 10. mars 2010 Peanøttsmør: En del salt, ja. Men: En proteinbombe med masse umetta fett. Den spinkle gutten min har blitt foret opp på det fra ettårsalderen. Det er forøvrig vanlig at peanøtter er basisingrediens slike slags "nødhjelpskjeks" som gis til undervektige barn i kriseområder.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #10 Skrevet 10. mars 2010 Mills, det mest solgte i Norge. Kcal: 640kcal. Protein. 20g. Karbohydrat 15g. Fett 57g (mettede fettsyrer 11g). 6 g. sukker pr 100 g. Hovedingrediensen er peanøtter (74%), solsikkeolje, druesukker, fullherdet vegetabilsk fett og salt. På en sunnhetsskala fra 1-10 vil jeg si at dette produktet ligger mellom 2 og 4. Det finnes økologiske varianter uten så masse sukker og mindre salt.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #11 Skrevet 10. mars 2010 Få helsesøster til å avleggen en visitt i barnehagen, så tenker jeg det blir slutt på peanøttsmøret;=)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #12 Skrevet 10. mars 2010 Hva skulle helsesøster ha å utsette på det? Kaloriene, proteinene og store deler av fettet er bra for ungene. Ikke synes jeg 6% er så mye sukker heller.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #13 Skrevet 10. mars 2010 Fordi at barnehagen tar seg litt for mye til rette. Hvorfor skal det absolutt serveres pålegg med sukker i, i barnehagen? I vår barnehage, startet det med peanøttsmør, videre ble det både sjokoladepålegg,nugatti, syltetøy osv. Til tross for foreldres protester, ble det ikke gjordt noe med saken, før helsesøster stod på døren...
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #14 Skrevet 10. mars 2010 Det er jeg enig i at var drøyt å servere, det blir værre enn frokosten her hjemme. (Med en sydeuropeisk mann er det vanskelig å fjerne sukkerpålegget til frokost.) I dette tilfellet var det tross alt bare peanøttsmør det var snakk om, og 6% sukker er ikke veldig mye, det er ikke stort mer nn det er i mange typer knekkebrød.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #15 Skrevet 11. mars 2010 Jeg mener som ped.leder at peanøttsmør ikke har noe å gjøre i en bhg. Så jeg forstår deg godt HI! Bhg'ne har fått retningslinjer som skal forbedre mat og måltider. Høres ut som de trenger å friske det opp. Dessuten er nøtter allergifremkallende, og skal ikke gis til de under 5. Helsedirektoratet anbefaler at det bør unngås å gi sjokolade-, nøtte- og karamellpålegg i barnehagen (men de informerer også at peanøttsmør inneholder lite sukker).
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #16 Skrevet 11. mars 2010 Er vel ikke vits å lage så stort problem for noe så lite. Du kan si ifra at du ikke vil at barnet ditt skal ha peanøttsmør på skiva si. Værre er det faktisk ikke.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #17 Skrevet 11. mars 2010 Mitt største ankepunkt for å servere peanøttsmør i barnehagen er allergi. Flere barn kan uten at de vet det være allergisk for peanøtter (oftere enn andre nøtter). Siden nøtter er noe enkelte barn ofte kan reagere på, synes jeg de ikke burde ha det i barnehagen. Mens andre matallergier som oftest fører utslett og kløe med seg (vond mage), er nøtteallergi oftere mer alvorlig.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #18 Skrevet 11. mars 2010 Min magre gutt elsker peanøttsmør, og får det så ofte han vil! Det sunne fettet i nøtter er noe alle bør spise mer av (såsant man ikke er supertykk eller ikke tåler nøtter) - vi trenger fett. Pga av sykdom går jeg jevnlig til ernæringsspesialister, og de anbefaler peanøttsmør som pålegg!
The Bad Gal Skrevet 11. mars 2010 #19 Skrevet 11. mars 2010 Legger meg ikke i hva andre gir barna sine å spise, men synes ikke heller at barnehagen bør gi peanøttsmør, mtp allergifaren. Ha lest noen påstander om at peanøtter(eller nøtter og mandler generelt) ikke bør gis til små barn fordi de "inneholder en olje som kan gi alvorlig, kjemisk lungebetennelse dersom den innhaleres i luftveiene. Barn under fem år er mer aktiv og svelger oftere mat i "vranghalsen"(luftrøret) og bør ikke spise nøtter av den grunn." Har ingen anelse om det er noe hold i påstanden om lungebetennelse, men det er altså et av argumentene for å ikke gi peanøtter til barn.
Trollemor75 Skrevet 11. mars 2010 #20 Skrevet 11. mars 2010 Om barnehagene skal følge retningslinjer mtp helse og kost, hvorfor er det sånnt at de gir masse kjøttpålegg laget av bearbeidet kjøtt fullt av e-stoffer og annet tilsetningsstoffer og salt, og som i hovedsak er laget av kjøttavfall? Jeg synes ikke noe sælig om at barnehager serverer leverpostei, servelat, salami ol, og foretrekker egentlig økologisk peanøttsmør fremfor disse. Det er faktisk en klar sammenheng mellom tarmkreft og inntak av kjøttpålegg.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #21 Skrevet 11. mars 2010 Hadde barnehagene hatt et større matbudsjett vil jeg tro at de hadde kjøpt inn mer sunn mat (ikke alltid økologisk er bra for kroppen bare så det er sagt, for noen viktige næringsskilder kan gå tapt*), men jeg som ped.leder synes at barnehagene har forbedret seg mye de siste årene mtp mat og kosthold. Vi kan selvfølgelig alltids bli bedre ;-) (* har jeg faktisk hørt en økologisk bonde si)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå