Gå til innhold

Glukosebelastningstest .. ingen spøk ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

i dag har jeg tatt den berømte glukosebelastningstesten.. får vell svar på den i mårra :S

MEN!!! jeg trodde det var et lite glass med guff jeg skulle innta.. men d er jo 5 desiliter med guff.. noe av det klarte ikke og oppløse seg i vannet en gang så siste slutt måtte jeg tygge og svelge:S

ble jo litt kvalm der og da men tenkte ikke mer på d før en halv time etter drikken var inntatt.. da ble jeg skikkelig dårlig... skalv. ble super kvalm.. hodepine, fikk svettebyger og følte meg helt elendig..

så snille sykepleierne fant en seng til meg og målte blodtrykket mitt.. d var greit men pulsen var noe høy..

jeg lå til observasjon en stund .. før d var tid for ny blodprøve..

fikk ikke lov til å ta bussen hjem for de var redd for at jeg skulle besvime på bussen så jeg var pent nødt til å ringe mannen min å få han til å hente meg.. noe jeg er veldig gla for at han gjorde..

dette var i formiddag og jeg er fortsatt dårlig..

de sa på sykehuset at det ikke er vanlig å reagere sånn men at noen få kan få kraftig reaksjon og at jeg ikke burde gå igjennom en sånn test en gang til..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blæ! Skal på en sånn om et par uker jeg også. Kjenner at jeg ikke gleder meg no mer til den guffa etter innlegget ditt... Håper du blir bedre snart =)

Skrevet

Uff, det hørtes ikke noe kjekkt ut i det hele tatt!

Jeg tok min test i forge uke. Klarte svime av et par ganger, og kaste litt opp før jeg var ferdig =(

Det er ikke noe god plan for en gravid å stå opp og ikke spise frokosten sin før hun går til legen! Jeg var helt skjelven, så jeg fikk litt mat før jeg gikk hjem =)

Skrevet

ÆÆÆÆÆH !! :/ NÅ ble jeg skremt! Jeg skal på det imorgen !

Huff, huff, huff....

Skrevet

Æsjameien. Hvorfor gjør man dette? Er det noe alle gravide må? *Håper jeg slipper*

Skrevet

Jeg tok den testen ved forrige svangerskap. Ble litt skremt av mengden, da jeg har problemer med å drikke så mye på en gang. Men ble ikke dårlig som dere beskriver. Pust godt og tenk på noe annet mens du svelger unna. Kjente at jeg hadde lyst å spise/drikke noe etterpå for å døyve smaken. Men overlevde fint ventetiden med en bok:)

Skrevet

har og gått igjennom d, men gikk helt fint, ikke noe godt men ble annbefalt å blande i litt dia saft.... men d hadde de seff ikke! :P

så dere som skal ta, spør om dere kan få litt smak på d.

Skrevet

Gravide som har risiko for å utvilke svangerskapsdiabetes må ta denne testen. F. eks de som går opp mye/ er overvektige fra før eller de som har diabetikere i familien.

Har blitt satt opp til en slik test i mai, men etter det dere sier nå så tror jeg at jeg sniker meg unna dette! Høres helt forferdelig ut!

Skrevet

Engelimagen<3

Jeg tror du klarer det helt fint:)

Trøst: energidrikken jeg fikk på sykehuset til fødselen smakte minst like ille:)

Jeg synes som sagt ikke at glukosetesten var kos, men hadde alle blitt så dårlig av den, hadde de muligens funnet en annen måte å gjøre det på;)

Og som HI sier, er det hun fikk en sjelden reaksjon.

Skrevet

Håper hvertfall jeg slipper å få en slik reaksjon :/

Blir nødt til å kjøre til sykehuset selv også, så kjipt om jeg skulle bli så svimmel og dårlig.. :(

Skrevet

DET ER IKKE SÅ FARLIG DET ER BARE SJKKE DIABETS OM BABYEN IKKE BLIR STOR OM BRUKKE INSULIN ELLER VARIETE KOST HOLD MINDRE SUKKER I

Skrevet

Tenkte jeg kunne berolige de som skal ta den litt.. jeg har tatt glukosebelastingstest 3 ganger, 2 ganger i forige sv.skap og sist for 3 uker siden.. nei, det sukkervannet smaker ikke himmel..men går helt fint å få ned i løpet av et par minutter.. Jeg har vert i fin form alle 3 gangene når jeg har sittet å ventet. Kan anbefale å ta med en flaske med vann man kan drikke litt av etter man har drukket sukkervannet slik at man får skylt bort litt av sukkersmaken fra munnen.. Ta med noen blader og niste som man kan spise etter man er ferdig med den siste prøven.. Har ikke prøvd å ta med sugerør, men tenkte på det sist at det kanskje kunne være et triks for å slippe litt av smaken.. Dette er ingenting å grue seg til!

Skrevet

Tusen takk for gode tips og beroligende innlegg...

Må innrømme at jeg ikke gleder meg veldig til jeg skal ta testen om noen uker, men det går sikkert greit det også! Har jo født et barn før, så det kan jo ikke være verre?!? ;))

Skrevet

Uff da! Dette var veldig ekstremt...

Jeg kan også berolige dere med at ikke alle blir dårlige! Jeg tok testen selv for en tid tilbake. Damen som hjalp meg sa at det føles som å spise en HEL bløtake alene, og det gjorde det virkelig. Jeg tenkte at å drikke noen glass med vann sikkert gikk fint, men jeez det tok tid ja. Når det er sagt ble jeg ikke dårlig i det hele tatt, litt trøtt, men satt og slappet av i en stol med godt lesestoff!

Aldri har friskt vann smakt SÅ godt etterpå, for ikke å snakke om en helsunn frokost. Det tok lang tid før jeg tok svalestup i godteskålen igjen:-)

Skrevet

det var ikke meningen å skremme noen.. bare fortelle hva som skjedde med meg..

som sagt er d uvanlig å få en slik reaksjon på testen..

jeg ser at det er en her som sier at du kan drikke litt vann etterpå. det er feil...

jeg spurte nemmelig spesifikt om jeg kunne få litt vann men d kunne påvirke testresultatet så det fikk jeg ikke før etter siste blodprøven var tatt...

Skrevet

da tror jeg at de praktiserer litt forskjellig, for jeg spurte nå sist om jeg kunne drikke rent vann mens jeg ventet og fikk beskjed om at det var ikke noe problem.. drakk vel nesten en halv liter vann mens jeg satt og ventet..

Skrevet

Da har jeg fått tatt den idag jeg også... Sukkervannet gikk ned på et vis, men jeg ble skikkelig kvalm. Slet skikkelig med å ikke kaste opp mens jeg satt og ventet. Besvimte heldigvis ikke. men har vært svimmel og kvalm i hele dag. Og på toppen av det hele kjennes det ikke ut som den j***a sukkersmaken har tenkt å gå over noengang... Jeg har hvertfall ikke noe lyst på godteri idag! hehe

Men... jeg har ei venninne som tok den for noen uker siden, og hun merket ingenting. Så det er nok veldig individuelt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...