Gå til innhold

Er så sliten... blir det bedre? (baby 7 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få klage litt, har hatt et tøff morgen som begynte med å vaske oppkast fra baby, meg selv og teppet klokka 04...

Er så sliten etter 8 mnd uten å få sove mer enn et par timer i strekk. Og hver dag er en evig runddans av amming, bleier, klesvask, oppvask, mating, og rydding. Pappaen jobber masse og er sjelden hjemme før vesla har lagt seg, og hjelper ikke til på natt/morgen siden han må sove før han skal på jobb. Vi har ikke familie i nærheten som kan hjelpe til heller. I helgene får jeg noen timer uten baby, men ukedagene er slitsomme.

Vesla er jo utrolig søt og vi har det kjempefint sammen, men skulle ønske jeg hadde mer overskudd til henne. Føler meg som ei vaskefille!

Blir det bedre når babyen slutter å ville spise om natta? Føler at jeg aldri får hentet meg inn igjen siden jeg aldri får sovet en vanlig natt. Har prøvd at pappaen skal sove sammen med henne i helga så jeg kan sove på et annet rom, men da bare våkner hun gråter etter melk enda oftere.

Vet det er slitsomt med baby for de fleste, men måtte bare ha en utblåsning :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan lønne seg å prøve å avvenne noen av måltidene. Ja, du får nok noen netter som blir et helvete, men da blir det mer søvn på deg etterhvert. En unge på 7 mnd trenger ikke mat så mange ganger på natten. Det holder med 1 måltid. De sier jo at unger som spiser mye på natten, spiser ikke så bra på dagen.

Hva med å prøve å gi en flaske MME på kvelden eller som et drømmemåltid(i halvsøvne)kl 22-24? Hørt noen har suksess med det.

Her fikk ungen(fra 4,5 til 6 mnd) et måltid rundt 5-6, for så og sove videre til 7-8. Men når ungen var 6 mnd kuttet vi ut det måltidet også, for hun spise nesten ikke frokost. Nå våkner hun kl 7, og spiser en god frokost. Altså, sier ikke du "må" gjøre det, bare forteller slik det er hos oss nå.

Ellers har du all min medfølelse. Jeg er heldig som sover godt på natten, men jeg har runder der ungen er oppe 5.10 ganger i løpet av natte, og jeg blir helt ødelagt. Så du er flink som gjør det hver natt.

Også går det vel stort sett over før eller siden. Men av og til må man jobbe litt for at de skal kutte ut noe av nattemåltidene.

Se litt på sovlillebaby.com. Hørt noen har funnet lure tips der.

Lykke til, håper du får snudd det og får litt god søvn snart.

Skrevet

Jeg vil bare si at jeg føler med deg. Personlig syntes jeg at den verste perioden med babyen var mellom 7 og 9 mndr gammel. Det var bare fælt. Det var enda verre når de i barselgruppen mente at det var så mye koseligere enn før, for det syntes jeg ikke i det hele tatt!

Den gode nyheten er at det blir merkbart bedre ganske raskt. Prøv gjerne å avvenne henne om natten. Det kan være litt ekstra slitsomt i noen dager, men hvis hun ellers spiser godt på dagtid skal det la seg gjøre. Undersøk også om du kan få litt barnpass på dagtid innimellom. Det angrer jeg sterkt på at jeg ikke gjorde, for det var like før det klikket fullstendig for meg. Vi har heller ingen familie der vi bor, og mannen jobbet en del i denne perioden. I ettertid har vi snakket om at vi burde ha betalt noen til passe gutten så jeg fikk til tid, og han kunne ha vurdert å gå ned i 80% stilling i en kort periode.

Kutt rydding og oppvask. Det kan vente til mannen kommer hjem. Det gjorde jeg, jeg lukket øynene for rotet og konsentrerte meg på å finne koselige aktiviteter med Trollet.

Det går over. Jeg lover. Nå er han 1 år, og jeg gruer meg til å begynne i jobb igjen om noen uker. Men gleder meg litt samtidig...

Skrevet

Tusen takk for koselige svar! Sier litt om tilstanden at jeg sitter her og sipper fordi noen vennlige sjeler der ute forstår hvordan det er.

Pappaen skal få ta oppvasken i kveld, gitt...

Vesla spiser bra på dagen, så da er det kanskje på tide å kutte ned på nattmaten. Men det er så vanskelig å si nei når hun helt tydelig vil ha melk. Og så våkner hun ofte selv om hun ikke er sulten, sutrer litt for å få smokk og sjekke at jeg er der, og så sovner hun igjen. Men da er jo jeg våken en stund.

Skal se om jeg finner noen som kan passe henne noen timer på dagen av og til.

Lykke til tilbake i jobb, Trollemor!

Skrevet

Her i huset er sjefen 6,5 mnd og en bestemt liten herremann. Mamman sovner lett og våkner ikke så lett, imens pappan har problemer med å sovne. Mamma kan ta en dupp uten problemer. Pappan blir uvel av det.

For en måneds tid siden ble jeg så inderlig lei av at lillemann våknet og ville ha mat 4-5 ganger hver natt. Jeg hadde vært dum/lat og latt han sove på puppen, dermed hadde han jo bare spist i vei hele natta, fra han var nyfødt.

Nok er nok. Nå skal det bli nattero! Prøvde å la pappan ha første halvdel av natta, problemet er jo at han ikke får sove like lett som meg, ei heller kan han ta seg en liten dupp utpå dagen.

Vi bestemte oss for følgende opplegg:

Ingen mat på natta mellom leggetid(7) og kl 2. Kun smokk og vann å få, hvis han våknet. Deretter er det sove, frem til vi skal opp ca kl 7 neste morgen. Mamma har nattevakten, deretter står pappan opp og mamma får sove utpå (i helgene, dupp på dagtid på ukedagene)

Etter en liten "helvetesuke" har gutten innstilt seg. Han drikker og spiser mer på dagtid nå, kun ett måltid om natten.

Anbefaler dere å legge en plan og følge den. Involver pappan, hvis han er den som har lett for å sovne og sover tyngst, er det kanskje han som må ta den verste skrikingen. Bruk en helg/påsken til dette. Dere vil absolutt tjene på det i lengden! Pappan vil se nytten av at du blir i bedre humør og ikke så sliten..

Skrevet

Du skal ikke gi mer enn kun 1 måltid om natten. Da får du aldri nattefred. Det er viktig for deg, at få en nogenlund god søvn.

Jeg holdt også sånn på en liten stund, med å gi når hun våknet. Det er en vanesak, men jeg fandt utav at barnet ikke var noe spes sulten. Hun sovnet jo i mine armer, og det er et varseltegn på, at barnet ikke trenger så mye eller ingenting. Min våkner også en gang for natten nå, men jeg gir ingenting, hun kan få litt mammakos. Det har hjulpet godt. Eller bare et lite strøk over kinnet. Det skal ikke mye til egentlig. Det er bare å prøve, men det blir bedre:)

Min er litt over 7 måneder.

Skrevet

Så koselig at å høre at svaret "hjelper" litt. Man får ofte opp humøret av litt medfølelse og støtte.

Håper dere finner ut av det, og klarer å kutte ut på nattmatingen.

Jeg er å finne på Lillehammer hvis du trenger hjelp til pass/trilletur eller noe;)

Hilsen anonym 18:44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...