Gå til innhold

Kultur eller ukultur i et arbeidsforhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en diskusjon i går mht yrkeskulturen i fagfeltet mitt. Selv mener jeg dette er fin kultur, selv om noen kanskje synes den er litt spesiell. Vedkommende jeg diskuterte med mente kulturen var redselsfull og en flott måte å holde kvinnelige ansatte borte fra området. Innrømmer at fagfeltet er litt manndominert, men tror ikke selv dette er årsaken. Nå lurer jeg på din mening: Hva synes du om en slik kultur/slike holdninger? Kunne du tenkt deg arbeidsforholdene selv? Hvorfor (ikke)?

Mange utenfor fagfeltet opplever kulturen som «noe spesiell». Den er veldig preget av holdninger som: «Gjør de oppgavene du er pålagt på ukentlig arbeidsfordelingsmøte, lever skikkelig (her er kravene nådeløse!) arbeid til fastsatte frister, som oftest settes noen uker fram om gangen. Still vel forberedt til alle møter, normalt 5 – 6 t/uke. Halvparten av ukentlig møtetid er forhandlingstidspunkt mellom 3 – 4 temmelig likeverdige deltakere, resten er faste møter på faste ukedager. Meld fra hvor du går når du ikke er på bedriften mens du er «on duty» (8 timer/dag). Vær der når du «har vakt» (én ansatt i alle virksomheter på området «har vakt» til enhver tid i ordinær åpningstid).

Befinn deg (om du ikke er opptatt i møte, evt på vei til/fra) i umiddelbar nærhet til PC som er «klarert», har all nødvendig programvare og solid bredbåndstilknytning mellom kl ... og kl .... (litt skiftende, i Norge normalt 7 timer/dag). Om tilknytningen er på kontoret, på nordre Svalbard, eller i indre Mongolia betyr mindre. Reager da omgående om det sier «pling» i e-posten eller via et annet program! Var det en kunde som var årsaken, så håndter/besvar umiddelbart. Alt du trenger har du tilgjengelig via PC/nett i 95 % av tilfellene (om du har gjort jobben hittil). Vær maksimalt tilgjengelig for kundene på tlf + Skype (uten et lass viderekoblinger, som spesielt utenlandske forbindelser avskyr!!) samme tid + ½ time før/etter. Og: Ha alltid mulighet for å reise bort inntil 3 døgn på 12 timers varsel (behovet dukker i praksis opp 1 – 5 ganger /år, varierer en del fra virksomhet til virksomhet). Ekstraordinære utgifter til barnepass utover normal åpningstid dekker bedriften i slike tilfeller på neste lønning, så lenge de er dokumenterte og ikke helt hinsides. 500 kr/døgn/barn er helt kurant, det dobbelte utløser ingen sjokk om det ikke dukker på alle reiser.

Telefoner fra kunder, til eget (bedriftsbetalt) mobiltelefonnummer, og til vakttelefon når du har «etter-kontortid-vakt» på telefon (slike vakter fordeles likt mellom de ansatte, yngste får vakter som er «til overs» i en måned om delingstallet ikke går opp....), skal alltid besvares, også kl 0400! Helt OK å legge egen mobiltelefon igjen på arbeid etter stengetid, om den er koblet over til telefonsvarer som opplyser om vakttelefonnr, å ha den i nærheten og bruke «Avvis» er ikke OK! Telefoner inntil ca 3 minutter er å anse som en del av jobben, lengre betyr overtid i den grad du sørger for at kunden får regning for jobben. Med mindre kunden har gått seg vill i tidssonene (det bør man avklare på langt mindre enn 3 min!), er regning i 99 % av tilfellene noe kunden da forventer. Og «etter-kontortid-telefoner» dukker langt fra opp hver dag i de mindre virksomhetene.

Anse viktigste halvparten av dine PC-verktøy som «ikke tilgjengelig», rent teknisk, noen timer hver natt, en del flere timer hver søndag (normalt før 1200 og etter 2000). Tilpass ellers arbeidsrytmen som det måtte behage deg. Om arbeid, utover det som krever tilstedeværelse i møte/kontakt med andre, gjøres i åpningstid, kl 0600 om morgenen, kl 2200 om kvelden eller søndag ettermiddag – who cares?» Individualister – som flertallet innen fagfeltet nok er i stor grad – liker ikke særlig «0730 – 1530»- holdninger, og den arbeidsgiver som prøver på slikt ligger dårlig an! Altså, om du synes mer om å lese VG på internett kl 1200 – 1300 og gjøre din jobb kl 1900 – 2000 enn motsatt, no problem. Om du bare har lagt opp din dag deretter, og reagerer på et «pling» også kl 1200 – 1300. Men selvdisiplin må du absolutt ha! Fleksibilitet også: I 14 dager kan arbeidet kreve deg 14 timer/dag og 6 dager/uke, at en ansatt har litt «barnetilsyn» på pauserommet lørdag kl 1800/2100 mens andre ansatte jobber 100 % konsentrert er ikke ukjent i feltet. (Unntak finnes, men skandinaviske virksomheter i fagområdet har normalt største forståelse for at barn inntil 11/12-årsalderen kan måtte være med kontoret utenom normalarbeidstid. Dørene er jo stengt for kunder likevel, så hva betyr vel det? Bare man tar alle nødvendige hensyn til at barn som forstår ikke får se «konfidensielle opplysninger», disse er oftest er på engelsk/tysk. Møte-/pauserommet, stilles gjerne til disposisjon for barn, her er som regel har mulighet for DVD via PC/prosjektor, en lekekasse for hånd er heller ikke helt unormalt. Kjøleskap (med en del «nødproviant», om ikke pizzasjappa er i nabohuset eller har særdeles kjapp og pålitelig levering)/kokeplate/mikrobølgeovn er selvfølgeligheter.) Neste 14 dager gir kanskje 7 timer/dag og 3 dager/uke rom for en del private sysler i arbeidstid. Egentlig var det ikke behov for å arbeide mer enn 3 og ikke mulig å arbeide med noe fornuftig mer enn 5, men var dette med PC-nærhet og «har vakt», da.

Målinger hos de to/tre «store» innen fagfeltet i Skandinavia antyder totalarbeid/år utover «normaluke» på 125– 150 timer i gjennomsnitt på årsbasis, tror ut fra egen erfaring dette er ganske realistiske tall. Legg på 40 – 50 timer for bedriftens «orakel». De fleste virksomheter innen fagfeltet har et slikt. Ofte den ansatte som har lengst fartstid på feltet, om han/hun har hjelpsomhetsinnstilling og kan omgås andre OK. «Oraklene har ellers oftest noen hundrelapper ekstra pr mnd i lønn. Og høy aktelse blant andre ansatte. Det betyr i praksis at et «orakel» velger «ukens arbeidspakke» først på arbeidsfordelingmøtet. Yngste får de kundene/jobbene alle andre helst vil unngå...

Lønnsnivået er, ut fra utdannelse mm, veldig normalt, kanskje bittelitt under «normalen». Den som søker til område har «interessante oppgaver», ikke «maks lønn» som mål. Lever derfor godt med at man «kunne hatt 2 000 kr/mnd mer et annet sted» (noe får man betale for frihet og trivelige oppgaver), men aksepterer aldeles ikke å arbeide for 100 kr/time! Kan jo regne ut at både inntjening og egne behov tilsier en del mer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff dette ble for langt for meg.... men lønna er nok litt for lav.

Skrevet

Hva vet du om det, mamma ☆٩(-̮̮̃-̃)۶ ٩(-̮̮̃-̃)۶ ☆`? Kan ikke se lønna er kommentert i det hele tatt, utover "bittelitt under normalt"? Er det slik at du ikke vurderer andre yrker enn dem som ligger over gjennomsnittet?

Skrevet

Jeg kunne ikke tenkt meg en slik jobb. Å være tilgjengelig så og si hele uken til nesten alle døgnets tider er ikke noe for meg. Jeg har en jobb som krever mye av meg, men en-to dager har jeg fri og den tiden vier jeg til min familie.

At en slik arbeidskultur som regel er mannsdominert bunner nok ned i at kvinner oftere enn menn "styres" av familien og barna.

Ja, for meg er dette ukultur i et arbeidsforhold. Jeg kan innrette dagen og arbeidet mitt på en annen måte enn i type yrke som du beskriver....Man kan ha et forpliktende forhold til arbeidsplassen og sine kollegaer uten at arbeidet styrer en.

Skrevet

Lønnsnivået er, ut fra utdannelse mm, veldig normalt, kanskje bittelitt under «normalen». Den som søker til område har «interessante oppgaver», ikke «maks lønn» som mål. Lever derfor godt med at man «kunne hatt 2 000 kr/mnd mer et annet sted» (noe får man betale for frihet og trivelige oppgaver), men aksepterer aldeles ikke å arbeide for 100 kr/time! Kan jo regne ut at både inntjening og egne behov tilsier en del mer...

Var dette jeg syntes var litt lav lønn da så ikke bli sur da.

100 kr timen er jo ikke så masse å skryte av da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...