Erle79 Skrevet 10. mars 2010 #1 Skrevet 10. mars 2010 Vi har en datter på 4,5 år. Mannen min og jeg legger henne stort sett annenhver dag, vi bytter på det. I alle år har vi sittet ved siden av sengen hennes til hun har sovnet. Leggingen er en drøm. Vi steller henne på badet, sier god natt til den forelderen som ikke skal legge henne, går på rommet hennes, snakker litt om dagen som har vært, leser eventyr, synger noen vers av en god natt sang, og så sovner hun stort sett mens vi synger. Vi er sjelden på rommet hennes mer enn 20 minutter ved leggingen. Leggetiden har alltid vært en kosestund hjemme hos oss. Datteren vår synes alltid det er greit å legge seg, tror nesten hun gleder seg litt til kosestunden sammen med mamma eller pappa. Jeg har inntrykk av at "alle" andre legger barna sine, sier god natt, og så sovner de på egenhånd. Er det tilfelle? Hvordan legger dere barna på 4-6 år? Er det noen som gjør slik som oss?
ღMadame_mim ღ Skrevet 10. mars 2010 #2 Skrevet 10. mars 2010 Jeg går fremdeles å venter på mitt første barn, men jeg synes deres leggerutiner virker helt perfekte!! Håper vi også får det slik når den tiden kommer, det er jo så koselig :-)
Lillegull2008&2010 Skrevet 10. mars 2010 #3 Skrevet 10. mars 2010 Vår gutt er bare 2 år da, så ikke meg du spør etter direkte. Men her gjør vi også leggingen til en kosestund. Vi sier godntatta til bilene som kjører forbi huset, prater om dagen som har vært og hva som skal skje neste dag, synger noen sanger og eller forteller et lite selvlaget eventyr også legger vi han ned når han begynner å bli vell trøtt. Noen ganger sier han også ifra at han vil legge seg for da er han sikkert lei av oss ;p hehe.. Bruker heller ikke lang tid på dette, maks et kvarter, men vi får mye kos ut av den stunden likevell. Før vi går opp til soverommet leser vi ofte en bok også. Håper han liker denne type legging i lang tid framover. Akkurat nå har vi iallefall stor nytelse av dette alle mann. Så det høres ut som dere koser dere like mye som oss
2 boys & now pink Skrevet 10. mars 2010 #4 Skrevet 10. mars 2010 Vi går på badet og steller/pusser og så går vi inn i seng til en liten bok eller sang, sier godnatt og gir en klem og suss, slukker lyset og går. Jeg vil ikke sitte inne med mine barn da jeg har en fetter som har gjort det med sine som nå er 12 og 11 år og fremdeles ikke kan sovne uten mamma eller pappa på rommet uten masse tull og grining. Vet og om fler som har det slik!
Nickey Mouse Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 Har en sønn på 5 år. Vi koser oss på badet med bad/dusj/vask, tannpuss osv. Skravler og tuller. Så er det natta til den av oss som ikke leser. Inn på rommet hans og opp i senga. Prater litt om dagen eller hva han nå ellers har lyst å prate om. Så leser vi og synger nattasang. Ofte han sovner mens vi leser, men det er ikke noe problem om han ikke gjør det da, blir ikke værende til han sovner. Innimellom sliter han litt med å sove. Da får han lov å høre på lydbok. Skjer ikke så ofte, men det hender. Syntes vi har en koselig kveldsrutine. Har holdt den sånn fra han var ganske liten. Lenge før han egentlig hadde glede av å bli lest for.
It's all about me Skrevet 10. mars 2010 #6 Skrevet 10. mars 2010 Tar stellet på badet, leser et lite eventyr i senga, sier godt natt og får nattkos og går ut. Å sitte inne er koselig så vi gjør det innimellom, men ville aldri hatt det som en fast rutine. Det fungerer dårlig når en får flere barn som sover på hvert sitt rom, samt at det gjennom årene fort kan bli en lei vane som er vanskelig å avvenne. Men det er oss.
ippemo får augustbaby Skrevet 10. mars 2010 #7 Skrevet 10. mars 2010 Etter kveldsstellet, så leser vi i en bok (en bok for den yngste på 4 år, han har ikke så krevende bøker) eller et kapittel i boken eldste på 7 år holder på med. Så synger vi sang, sier natta, jeg er glad i deg, vi snakkes i morgen, suss på panna og går ut. Ungene er stort sett alltid våken når vi lukker døren. Har "alltid" hatt denne leggerutinen på barna. Er stort sett jeg som legger dem, mamma er favoritten på kvelden, av en eller annen grunn...:-)
Stjernoye,mini, engel & micro Skrevet 10. mars 2010 #8 Skrevet 10. mars 2010 etter kveldsstellet så leser vi enten en bok, eller vi snakker om dagen og det han har lyst å snakke om. etter det sier vi natta, sov godt, drømme søtt, glad i deg og snakkes i morgen tidlig, før han får en god nattakos så går vi ut. han er alltid våken når vi går ut av rommet og sovner fint av seg selv, synes våre rutiner er gode og vi har hatt det sånn siden han var baby=) tror det er den tiden på døgnet som er mest kos sammen=)
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 10. mars 2010 #9 Skrevet 10. mars 2010 Vi har de samme rutinene på begge våre barn på 2 og snart 4 år, bare at de legger seg med 30 minutters mellomrom. På badet, vask, pusse tennene og sier så god natt til den av foreldrene som ikke legger samt rottweileren vår. Opp i sengen, leser en kort bok, synger trollermor sangen og sier god natt og går ut. Begge er våken når vi går ut fra rommene, noe de har vært siden de var små. De får lov å leke litt i sengen eller titte i en bok , men er som ofte sovnet innen 15 minutter etter at de har lagt seg. Vi er godt fornøyd med rutinene vi har hatt og det fungerer flott for oss, yngste startet vi rutiner på legging da han var 7 uker gammel og flyttet på egen rom, så det har aldri vært noe problem:) Det samme skal vi gjøre med nr 3.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 11. mars 2010 #10 Skrevet 11. mars 2010 Min gutt er 3 år.. Vi har alltid bare lagt han, sagt natta osv og gått ut.. Så har han sovnet.. Nå når han har blitt litt større, har han begynt å lese/titte i bok sammen med oss.. Så er det kos osv.. Så skal vi synge en sang for han.. Og så er det han som skal synge en sang for oss.. Så går vi ut, og da ligger han ofte å prater og synger litt før han sovner..
SusyQ Skrevet 11. mars 2010 #11 Skrevet 11. mars 2010 Vi gjør som HI. Hun er snart 3 år. Har vært et bevisst valg. Hun har aldri trengt å gråte seg i søvn, hverken når vi flyttet henne ut av vår seng eller over i vanlig enkeltseng på eget rom. Vi bytter på å legge. Spiser kveldsmat, drikker tran, sitter på potter og leser bok, pusser tenner, sier natta til den som ikke skal legge, går på rommet, snakker om dagen som har vært og dagen som kommer (uvurderlig!), leser et par nattabøker, skrur av lyset, synger trollmor og så sitter/ligger vi ved siden av henne til hun sovner. Fra vi skrur av lyset og til hun sovner kan det ta fra 2 til 15 minutter. Da sover hun hele natta i sin seng, fra ca 19/19.30 til ca 06.30/07.30. Har hun mareritt o.l vet hun at hun alltid kan komme inn til oss. Da pakker hun Pippi under den ene armen, bamse under den andre armen, vannflaska i hånda og kommer tassende inn og sovner momentant. Men det er ikke ofte hun har behov for det. Synes legging er kjempekoselig. Er så fint å snakke med henne om hva hun tenker. Først når hun er i senga at hun har roa på seg til å fortelle ordentlig f.eks om hun har blitt lei seg for noe i barnehagen (f.eks at en av de store guttene har sagt at hun er liten.) eller jeg tar opp om det er noe jeg vil hun skal gjøre annerledes i morgen (at det ikke er noe koselig å si at pappa er dum, også finner vi på andre fine ting vi kan si til ham i morgen istedenfor) eller snakke om fine ting vi kan glede oss til i morgen og hvor heldige vi er. Elsker å høre hvordan pusten hennes med ett blir rolig, og kjenne at den lille kroppen slapper helt av. Ingen planer om å endre på dette!
Bizzy snart 4små - på overtid! Skrevet 11. mars 2010 #12 Skrevet 11. mars 2010 Vi har en gutt på 4,5år, og kvelden hans ser slik ut; mamma eller pappa sitter sammen med han og spiller spill, data eller noe annet han vil gjøre, mens den andre av oss legger de to andre barna. Så spiser han litt kveldsmat før den som ikke la de andre tar han med på badet for nattstell. Etter nattstellet sies det natta til den som ikke skal legge han, så leser vi en bok på sengekanten, etter boken sier vi natta og synger den sangen han velger som nattasang to ganger før vi går ut av rommet og han finner søvnen selv. Litt opp og ned hvor lang tid det tar avhengig av hvilken bok og hvilken sang. Noen ganger har han også masse han bare må få snakket litt om før han er klar for å slukke lyset og høre sangen Men tror det pleier å bli rundt 15 min fra vi går på badet til vi er ute av soverommet igjen. Syns det er veldig greit at han er vant til å finne søvnen selv, for noen ganger kan det ta litt lenger tid og da er det deilig å ikke måtte sitte på rommet å vente Godt med litt kvalitetstid alene for oss voksne på kvelden også! Og siden han er vant til å sovne alene (har gjort det slik siden han var rett over 2 år) var det ikke noe problem å gå ut igjen til skrikende tvillinger når de var små og hadde kolikk! Også veldig kjekt når jeg er alene med barna, at de ikke krever at jeg er på rommet helt til de sovner, tror det kunne blitt vanskelig når det foreløpig er tre å ta hensyn til, snart 4...
Erle79 Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #13 Skrevet 12. mars 2010 Tusen takk for mange fine svar jenter! Ved å lese innleggene deres ser jeg mønsteret ved at slik jeg og mannen min gjør det i dag fungerer for ett barn, men ikke for flere. Vi venter en liten til i mai, og innser at vi bør vende litt på rutinene i forbindelse med det. Når vi får to barn har vi jo ikke lenger sjans til å sitte ved sengekanten i lang tid. Jeg tror også at beliggenheten på barnets soverom i huset har betydning for leggerutinene. Vi har stue i mellometasjen og soverom på loftet. Jeg husker selv fra jeg var liten at det var skremmende å ligge alene i en etasje, derfor har vi valgt å være hos datteren vår til hun sovner, i tilfelle hun blir redd. Men nå får hun jo snart selskap om kveldene på loftet av lillesøsteren sin, så da blir vel ikke dette et problem lenger.
Sillia Skrevet 12. mars 2010 #14 Skrevet 12. mars 2010 Vi har gått fra jenta vår våken siden hun var ca tre år. Tror det er viktig å lære det tidlig så de lærer å finne tryggheten alene. Leggerutinene er omtrent de samme som deres; tannpuss, vask og fluor. Inn på rommet, snakke om dagen, lese bok, nuss og klem og natti natt. Koselig, tar alt i alt ca 20 minutter nå som hun er 6.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 12. mars 2010 #15 Skrevet 12. mars 2010 Vi ligger ved siden av femåringen til hun sovner, treåringen også. De KAN sovne selv om det er absolutt nødvendig, men vi synes det er så fin og trygg avslutning på dagen å ligge der sammen med dem.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 12. mars 2010 #16 Skrevet 12. mars 2010 Vi klarte forresten fint å få et barn til selv om vi la storesøster. Om jeg var alene med barna om kvelden la jeg lillebror til puppen mens jeg lå der ved siden av henne. Nå kan de godt legges sammen i samme seng, eller storesøster ligger litt alene i sin seng og leser mens jeg legger lillebror. I september får vi enda en, og jeg har ingen planer om å endre leggerutinene. Jeg tror det kommer til å fungere helt fint likevel, jeg. Om det IKKE gjør det, så får vi ta det da. "Don't fix what ain't broken". Jammen har det spart meg for masse ting jeg *trodde* jeg måtte endre, men så ordnet det seg av seg selv før den tid...
Erle79 Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #17 Skrevet 12. mars 2010 Ja, jeg har i grunnen hatt en del slike opplevelser selv. Vi gruet oss til å avvenne datteren vår med smokk, flaske og bleie for eksempel, og så var det helt problemfritt når det kom til stykket. Kanskje vi bare skal vente til den nye babyen er født og se hva som skjer. Det fungerer jo egentlig veldig fint for oss slik som vi har det. Blir bare litt usikker over alle som ser ned på oss som bruker god tid på leggingen...
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 12. mars 2010 #18 Skrevet 12. mars 2010 Har du hørt om www.tilknytningsomsorg.no? Der er det ingen som ser ned på deg pga. det
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 12. mars 2010 #19 Skrevet 12. mars 2010 Og ang. det at andre ser ned på deg (føler du). Har du forsøkt en sånn litt nedlatende holdning tilbake? "Ja, så klart vi er der til hun sovner! Vi liker det så godt, og det gjør hun også. Og hvorfor skal absolutt barna bli selvstendige så fort som mulig? Når de ikke vil det selv? Nei, da venter vi til hun er klar, om det så blir når hun er konfirmant! Og dessuten - jo eldre de er, jo mer er det å ta opp ved dagens slutt som man kanskje ikke har hatt ro til tidligere. Nei, vi fortsetter sånn, for det er vi helt sikre på at er det beste for oss alle". Den funker fint
SusyQ Skrevet 13. mars 2010 #20 Skrevet 13. mars 2010 På forumet til Tettinntil.no er det heller ingen som ser ned på en for sånn legging, tvertimot. Og mange der har flere barn. Jeg venter også nr 2 nå snart, og har ingen planer om å endre rutinene som sagt. Selve siting/ligginga ved siden av tar jo bare 5-15 minutter, og såpass klarte hvertfall datteren vår å være uten mamma, selv da hun var baby. Fint for vesla å få den tiden sammen med mamma. Går ikke det får mannen min ta selve innsovninga, og går ingenting så får vi "cross that bridge when we get to it". Tenker at de kveldene jeg er alene kan babyen også kan være med, ligger i armene når vi leser eller amme mens hun sovner. Det er fin bonding for storesøster og lillebror. Vi får se hvordan det går, men som du sier: Hvorfor endre noe som funker fint fordi det kaaanskje blir et problem senere? Jeg er altfor pragmatisk til å bekymre meg for sånt ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå