Gå til innhold

Er redd gutten min begynner å bli litt lubben...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og han spiser som en hest for tida!!! Hva kan jeg gjøre med det? Han er en gutt som ikke liker seg så godt om vinteren. Da vil han helst være inne og leke med lego. Om sommeren er han aktiv og bader, spiller fotball, klatrer i trær osv.

Bør jeg gjøre noe, eller kommer dette til å gå over? Kan jeg stoppe han når han spiser fks? Idag åt han 4 skiver til lunsj...

Han er 5, og har alltid lagt litt over på vektskalaen, men ikke sånn at han er tjukk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan han ikke begynne med en innendørs fritidsaktivitet om vinteren, slik at han får rørt seg?

Skrevet

Jeg har en veldig slank 3åring som ofte spiser 4 skiver til lunsj...

Skrevet

Hadde det vert noe sånt her hadde jeg meldt han på med en gang! Men er jo ikke noe tilbud til barnehagebarn her! Skal melde han på fotball når han begynner på skolen, for det er noe han liker veldig godt, håper det er innetrening på vinteren når de er så små! Ellers prøver jeg å få han til å like ski. Han er flink og står litt på ski, men gidder ikke så lenge av gangen. Og så vil han ha med meg, men jeg er gravid med bekkenløsning så kan ikke. Skal kjøpe ski til vinteren og bli med han da!

De har heldigvis et rom i barnehagen det er lov å herje litt på, så han får bevege seg litt! :)

Men dette med spising da? Er det rett av meg å stoppe han etter fks 1 porsjon og si at hvis han er mer sulten må han spise grønnsaker eller noe? Hjelper det at han drikker vann før han spiser? At han blir fortere mett?

Venter på å komme til på helsestasjonen så jeg får litt råd der, men får jo aldri time til 5 årskontroll!!

Du med 3 åring som spiser mye, han har sikkert høg forbrenning! Heldiggrisen ;)

Skrevet

Jeg synes godt du kan stoppe ham etter en porsjon. Jeg har samme problem som deg, min gutt har blitt ti og er den tyngste i klassen. Han har alltid vært stor, og alltid veldig glad i mat. Lurt å tilby grønnsaker istedenfor mer mat. I barnehagen spiste sønnen min gjerne fem skiver til lunsj, det gikk lang tid før personalet nevnte det for meg. Nå får han to skiver til frokost, + evt frukt el yoghurt (0,1%fett), 3 skiver på skolen+frukt, en porsjon middag, max to skiver til kvelds. Han spiser litt etter skolen også. Jeg har mistanke om at han spiser MASSE når han får sjansen hos venner. Det er fryktelig slitsomt å måtte begrense ham hver eneste dag. Så det er nok like lurt at du setter i gang med en gang.

Jeg har alltid vært slank selv, og når jeg tok opp vekten hans med helsestasjonen når han var liten, sa de bare at det gikk seg nok til. Jeg tror de ser på foreldrene, hvis jeg hadde vært overvektig hadde de kanskje tatt det mer alvorlig.

Det er jo liksom et triks det med å drikke et glass vann før måltider, men du kan jo ikke godt tvinge ham til det heller.

Skrevet

Når jeg tenker meg om har jeg ikke peiling på hvor mye han spiser i bhg.. Men det er vel ikke så lurt å begrense han der. Lett at andre unger fanger det opp og erter han kanskje?

Tror jeg begynner å begrense matinntaket hans nå ja!

HI

Skrevet

La ham spise så mye han vil av sunn mat. Oppmuntre ham til å være aktiv, men ikke noe press. Tv og data kan begrenses, slik også tynne barn ikke trenger timesvis med slikt.

Gutten er 5 år, det er altfor tidlig å snakke om slanking. Jeg ville ikke nevnt kosthold eller kroppsfasong for ham med ett eneste ord. Det kan dessuten godt være at han legger seg ut i bredden nå, for så å strekke seg masse om en stund. Helt vanlig å vokse i rykk og napp den ene og andre veien.

Det er viktigere å gi ham sunne vaner og et godt selvbilde, enn det er at han skal være "slank" i en alder av 5.

Skrevet

Er enig at han ikke skal slankes. Vil heller ikke nevne noe om at han spiser mye eller er litt tjukk eller noe som helst. Sånt skal ikke små barn være bekymret for.

Han er veldig høg! Han var veldig liten og tynn når han ble født, ca 2500 kg, og innen han var 1 år var han 15 kg! Og høyere enn gjennomsnittet. Og da ble han fullammet til han var 6 mnd og fikk grøt/morsmelk etter det. Aldri noe søtt. Bortsett fra at bestemora stappa i han is på sommeren... (gr)

Har lurt på lenge å legge om kostholdet til hele familien. Ikke det at vi spiser så usunt, men heller ikke så sunt alltid. Tror det er på tide på gjøre det nå. Trenger et spark i ræven for å si det sånn...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...