Gå til innhold

Noen som har barn som har vært sene i utviklingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille Jesper på snart 4 år har vært sen i utviklingen fra fødselen. Sen motorisk og sen språkutvikling. Når han nå snart nærmer seg 4 år, blir det dårlige språket veldig mye mer tydelig og han faller lett utenfor sosialt med jevnaldrende. Har allerede begynt å tenke på skolestart og håper at han har tatt igjen jevnaldrende da. Et blødende mammahjerte begynner å bli redd for at han skal ligge etter jevnaldrende gjennom skolen også. Noen som har barn som har ligget etter, men som har tatt igjen jevnaldrende på et tidspunkt?

Må bare legge til at han får den hjelp og oppfølging han kan få altså..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noen erfaring med det, men hvis han får den oppfølgningen og hjelpen ha trenger så tror jeg at det meste er iorden til skolestart. Det er jo fortsatt en god stund tils han begynner skolen.

Vil bare gi deg en klem:)

Skrevet

Går han i barnehage? Ta det i så fall opp med de ansatte der; hør hvordan de vurderer det. Hvis du er veldig urolig, må man jo utrede og sånne ting. Det er i alle fall ikke meningen at du som mor skal måtte bære hele den byrden selv!

Skrevet

Skulle sende deg pm men du har ikke profil..

Min 4 åring har vært treg siden han kom til, gikk ikke før dagen før han fylte 2 osv.. jeg kontaktet PPT da han var 1 år og har hatt de i bildet siden. Ekstra oppfølging med spesialpedagogisk hjelp har han hatt siden.

Jeg hadde han utredet for kiss/kid da han var 3 (visste ikke om det før da) og han har hatt en fantastisk utvikling siden.

nå ligger han i følge TRAS på 3,5 års-stadiet i språket, tidligere har han ligget 1,5 år bak sine gjevnaldrende.

Det beste rådet jeg kan gi er kontakt PPT, stå på krava.

klem

Gjest 5 andre
Skrevet

har ikke selv vært borte i det, men kjenner andre med barn som har sen språkutvikling. Barnehager skal sette inn tiltak med logoped når unger blir 4 år. Hos ei venninne av meg ble Ppt og logoped koblet inn allerede ved 2 1/2 år, for å være føre var. I dag er han 5 år, og haler innpå de jevnaldrende. Er rart hvis barnehagen ikke har tatt tak i dette. Går du hjemme, ta kontakt med ppt selv (det kan du jo gjøre uansett).

Gjest Morn du
Skrevet

Min snart 7 åring har enda ikke alt på plass, men nå kan alle forstå hva hun sier:) (Det skjedde før hun begynte på skolen da:)

Ppt har vært inne i bildet lenge, og de var ganske klare på at språket ville komme av seg selv. Men hun har fått masse annen hjelp da, så om gutten din får den oppfølginga han har krav på, tror jeg ting vil gå bra, selv om det går saaakte.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Hei,jeg har ei datter på 6.5 år som er sein språklig og motorisk.Hun fikk hjelp i barnehagen,og har nå ekstra ressurs på skolen.

Uff,det er ikke godt når barna våre henger etter,det vet jeg alt om.Jeg håper gutten din snart tar igjen de andre jevngamle ungene.

Nå sliter jenta mi mest med finmotorikken,grovmotorisk er hun flink.

Jeg håper jenta mi tar igjen de andre ungene i klassen språklig snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...