Gå til innhold

Slik kommer jeg iallefall ingen vei... HJELP!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så innmari tåplig av meg, så tips ønskes...

Jeg trenger en jobb, tråler sider opp og ned for ting jeg synes er intresante og det er mange intresante stillinger der ute jeg kunne tenke meg.

Problemmet er at jeg ikke engang tørr å søke, er redd for å ikke få jobben, få jobben og i det hele tatt snart redd meg selv tror jeg..

Jeg vet jo at jeg må søke for å få noe, og i mitt tilfelle så har jeg et SVÆRT hull i cv`en min fordi jeg har vært hjemme med barna. Jeg kan ting jeg ikke har eksam på og som heller ikke egentlig er relevant til noe av det jeg søker på. Det hadde jo sett mye bedre ut om jeg hadde tatt eksamen.

Er livredd for at jeg ikke skal klare å gjøre jobben, hvis jeg får meg jobb da. Tenk om jeg ikke "holder ut" mer enn en måned før jeg går lei?

Så kommer den stygge stemmen som sier " Det er jo egentlig ikke noen vits å søke du får det jo ingen jobb allikevel" ( Den stemmen er i hodet mitt altså... Ikke hele tiden vel å merke, jeg tror ikke jeg er paranoid/schitsofren... har iallefall ingen diagnose enda..)

Noen tips til hvordan jeg kan lage en killer søknad, som iallefall kanskje får meg inn på interjuv ( som jeg da kommer til å være livredd for å gå i... )

HJELP!!! Er det noen som har erfaringer å dele med meg?

Et spark i ræva eller tre hadde også hjulpet tror jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du søke på jobb, bør du i alle fall ha som førsteprioritet å skrive søknaden på data med retteprogram.

Hadde jeg skulle ha ansatt folk, hadde søknader med såpass mye skrivefeil gått rett i søpla.

Skrevet

Er klar over at norsken min er heller shabby, takk for tipset...

Hvis du føler for det kan du rette innlegget mitt, fordi jeg ser nemlig ikke mine egne feil...

Skrevet

Jeg trenger en jobb. Tråler side opp og side ned for ting jeg synes er av interesse og det er mange interessante stillinger der ute jeg kunne tenke meg.

Problemet er at jeg ikke engang tør å søke. Jeg er både redd for å ikke få jobben og for å få jobben.

Jeg vet at jeg må søke for å få noe, og i mitt tilfelle så har jeg et SVÆRT hull i cv`en min, fordi jeg har vært hjemme med barna. Jeg kan ting jeg ikke har eksamen på, og som heller ikke egentlig er relevant til noe av det jeg søker på. Det hadde jo sett mye bedre ut om jeg hadde tatt eksamen.

Jeg er livredd for at jeg ikke skal klare å gjøre jobben. Hvis jeg får meg jobb da. Tenk om jeg ikke holder ut mer enn en måned før jeg går lei?

Så kommer den stygge stemmen som sier: " Det er egentlig ikke noen vits i å søke, du får ingen jobb likevel" ( Den stemmen er i hodet mitt altså... Ikke hele tiden vel å merke. Jeg tror ikke jeg er paranoid/schizofren... jeg har i alle fall ingen diagnose enda.)

Noen tips til hvordan jeg kan lage en bra søknad, som i alle fall kanskje får meg inn på intervju ( som jeg da kommer til å være livredd for å gå på... )

HJELP!!! Er det noen som har erfaringer å dele med meg?

Et spark i ræva eller tre hadde også hjulpet, tror jeg..

Skrevet

Overse det negative tankespinnet for en stund. Se på det som bakgrunnsstøy fra dårlig radiokanal.

1. Sett deg konkrete mål. F.eks: Hver dag skal jeg lese gjennom alle nye jobbannonser på mitt område/Jeg skal lese stillingsannonser minst én time hver dag, eller lignende mål som er gjennomførbare og relevante for din situasjon.

2. Send til alle jobber som er interessante for deg. Å sende inn en jobbsøknad er ikke det samme som å underskrive en kontrakt. Du kan betrakte søknaden som en forespørsel til samtale. Er jeg interessant for dere? Er dere interessante for meg? Det er fullt mulig å gå til et intervju, få jobben, for deretter å takke nei fordi du ikke likte det du så.

3. Så til killer-søknaden. Det finnes mange nettsider dedikert til hvordan-skrive-en-god-søknad. Det samme med cv-maler. Les gjennom disse og lagre de beste. Eks. på søknadsmal:

http://www.studenttorget.no/index.php?show=4537&expand=4631,4537&artikkelid=7841

a)Les jobbannonsen nøye, og legg merke til hva de spør etter, og hvordan de formulerer det. Hva de spør etter og hvordan de formulerer det bør speile hvordan du formulerer din søknad. Men ikke en nøyaktig kopi, det blir gjennomskuet.

b)Vær nøye med formuleringer og rettskriving. Kjenner du en som er god på språk? Bruk det. La vedkommende lese gjennom. Et korrekt og godt språk er veldig viktig. Å sende inn en søknad med slurvespråk, dialektord (med mindre det skulle være relevant) og skrivefeil vitner om jobben ikke er viktig nok for deg. (Jeg skriver ikke dette fordi du har mange skrivefeil, men fordi det er en feil som mange gjør.) Jobbsøknader er tidkrevende fordi det er søknaden + cv som er det eneste som presenterer deg. Bruk tid på dette, og har du informasjon om bedriften og hva slags "kultur" de har, bruk dette!

c) En søknad kan grovt sett bestå av f.eks disse elementene:

-Hvor du så annonsen, og at du søker stillingen.

-Hvorfor vil du jobbe akkurat der?

-Hva slags erfaring/egenskaper har du som gjør at du passer inn akkurat der?

-Hva slags positive egenskaper har du som er spesielt for deg? (Og her stiler du gjerne inn på jobben slik at egenskapene dine er relevante for det du søker på.)

For å komme noen vei med dette, må du som sagt ignorere disse negative tankene. Ikke se på det som en drastisk ting å jobbe med disse søknadene. De er bare et skritt på veien, ikke noe timeters svalestup ned i et helt annet liv. Så finner du deg en jobb som passer for deg og hvor du har noe å gi. Å være hjemmeværende med barn kan gi masse erfaring og kunnskap, bare vinkle det på riktig måte. Ikke gi opp om du må sende masse søknader. Det må de fleste. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for råd og gode ord!!!

Må printe ut dette å lage til min nye mantra!

You really made my day!!!

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...