Gjest Skrevet 10. mars 2010 #1 Skrevet 10. mars 2010 Vi går og drømmer om en tur til Mallorca neste sommer. Dessverre har vi en gutt som er kraftig melkeintolerant og som ikke må få i seg noe melk. Er mye vi kan ta med oss, men lurer på om noen har erfaring med å dra utenlands med allergibarn? Ser for meg at det kan være veldig vanskelig å forstå innholdsfortegnelser og sånt der nede, og stoler ikke på at alle vet hva de forskjellige betegnelsene for melk er.. Jeg vet de ofte har norske produkter i butikkene der nede også, så kan jo være det hadde gått greit.. Noen erfaringer?
It's all about me Skrevet 10. mars 2010 #2 Skrevet 10. mars 2010 Snakk med reiseselskapet så har de oversikt over allergivennlige hoteller. All inclusive kan være tingen. Ellers har vi reist mye med vår cøliakibarn og opplevd både bra og dårlige ting. Noen restauranter er kjempeflinke, mens andre ikke engang gidder å spørre kokken hva slags mel som er i maten. Så vi har alltid med en del kriseløsninger så gutten skal bli mett og fornøyd, om så ikke alltid like sunn, he he.
Gjest Skrevet 10. mars 2010 #3 Skrevet 10. mars 2010 Oi, så flott, alt som finnes som man ikke vet om. Jeg vet av erfaring at mange restauranter ikke er så flinke på akkurat det der. Noen tror f.eks at så lenge maten er varmebehandlet går det greit, men det er jo ikke alltid sånn. Dessuten er det jo ørten millioner betegnelser for melk, pluss at man må tenke på at maten ikke skal stekes i smør etc. Her i Norge hadde de f.eks tatt smør i risen en gang, uten å tenke seg om.. Så det skjer fort. Tenker at det sikkert er ENDA vanskeligere å forklare sånne ting når man ikke snakker språket. Men kriseløsninger skal man jo alltids klare å fikse, så får det heller bli en litt usunn ferie. Min gutt er egentlig fornøyd bare han får et knekkebrød med leverpostei, og det er jo ikke så verst sunt heller egentlig.
It's all about me Skrevet 10. mars 2010 #4 Skrevet 10. mars 2010 Ting vi alltid har med er: - Mel og vaffelhjern. (det finnes vel noe melkeerstatning som ikke trenger kjøl gjør det vel, som dere kan ta med) - Frokostblanding (dette liker han faktisk å knakse tørt) - Knekkebrød - Vanlig brød - Kjeks i store mengder Eller er det noen ting på restauranter som alltid er safe, det må da finnes noen slike ting for dere også. Hos oss er det: - Taco/nacho. Om så bare chipsen. - Ris - Pølse Det er vanskligst den første gangen, men etterhvert blir det ren rutine.
~sjiraff~ Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 HAr ikke selv, men har en søster og en niese som er melkeallergikere. Min søster synes det er mye bedre utvalg sørover ang. melkefrimat sammenlignet med her hjemme.
kismet Skrevet 10. mars 2010 #6 Skrevet 10. mars 2010 Jeg har en datter på nå 4 år som har hatt laktoseintoleranse siden hun var baby, og vi har reist til syden som vanlig. Man må der som her alltid passe på at maten ikke innholder melkeprodukter, og det er jo bare rutine . Men vil absolutt ikke anbefale hoteller med all inclusiv, der er det bare masse prob på buffeer, de pleier ikke legge opp til at folk har allergier., Blir gjerne til at ungen sitter og spiser masse tørt rundstykke gjennom hele oppholdet. og isen de serverer gratis til ungene er gjerne bare en sort - fløteis..... og du må kjøpe dyr saftis utenom. Men det som er lurt å ta med ang mat hjemmeneifra er : Bokser med leverpostei Makrell i tomat Grøt ev annet ungen liker godt som går an å pekke i kofferten. Ellers får man tak i det meste i butikken i syden. Lykke til :0)
lÅktiHaUDe Skrevet 10. mars 2010 #7 Skrevet 10. mars 2010 Ingen problem å få melkefri mat i Spania. Har vært der mye med mine der ene er allergiker og andre er intolerant. Jeg sier bare sin leche hehe og da får jeg uten melk ) Det er godt utvalg i butikkene på matvarer uten melk. Vi har aldri tatt med oss ekstra mat. Har brukt å være der en mnd. God tur Vi skal også ned igjen, skal bli deilig med sol og varme
ano`num *17.03.10* Skrevet 10. mars 2010 #8 Skrevet 10. mars 2010 Vi fikk tilbud om å kjøpe et kort hvor det står diagnose osv på. Men jeg husker ikke noe mer om det? Kanskje det kan hjelpe? Så vet jeg at naaf.no har slike "allergikort" på mange språk til de ulike allergiene. Kanskje det hjelper? Tror tanken der var at en kunne vise frem kortene i resturanter el? Naaf har jo også et eget senter, hvor en kan bestille utenom behandlingstur. Men det var vell på Cran Canaria? Valle Marina. Jeg synes det er veldig ok for da er der tilgang til personale som feks spl som snakker norsk. Tror vi velger "en slik" ferie i år, om vi da velger å reise til syden. Dyrere, men føles mye tryggere
Gjest Skrevet 10. mars 2010 #9 Skrevet 10. mars 2010 Tusen takk for alle svar! Ble veldig positivt innstilt nå! Hadde vært herlig for alle mann om vi fikk til en tur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå